Innovación pedagógica para las clases de laboratorio de física
Keywords:
pedagogical innovation, experiences of laboratory, workgroup, headingAbstract
The pedagogical innovation here presented has the following objectives: 1- To observe the disposition of students to participate in the group task through the distribution of tasks, the discussion of ideas, the organization and the commitment for the work to carry out. 2- To observe in students the use of critical thinking in the analysis of data, in its interpretation and in the elaboration of conclusions and a laboratory report. The registered students in 2009 in the General and Biological Physics were distributed to groups of 6 members. Each group conducted the laboratory experience and a written report of every practical work (PW). Two categories, one for laboratory tasks and one for the laboratory notebook were used to evaluate the activities carried out by students. The obtained notes by group and PW under both headings depended on the group. The groups performances was better in the laboratory activities than in the notebook. The workgroup encouraged students to achieve a signifi cant learning. However, not having read the theoretical concepts limited the groups to take the initiative to begin the experience and it took them to read the guide simultaneously to fulfi l the PW. This lack of knowledge was also refl ected at the time of emitting the conclusions in the laboratory report.Downloads
Published
2010-10-13
Issue
Section
Teaching Proposals
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:Los autores/as conservarán sus derechos de copiar y redistribuir el material, bajo los términos estipulados en la Licencia de reconocimiento, no comercial, sin obras derivadas de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- SinObraDerivada — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
Innovación pedagógica para las clases de laboratorio de física. (2010). Journal of Physics Teaching, 23(1-2), 95-108. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/7997