Analysis of Pedagogical Content Knowledge Acquired by Students of the Biology Professor Training Course Based on Modeling

Main Article Content

Bárbara Tolosa

Abstract

This study is aimed at analyzing the changes that occur in the professional knowledge of the Biology professor training course in the planning process, that is, in the development of didactic units which specifically involve modeling. This study is particularly focused on the pedagogical content knowledge acquired by students of the professor training course -of Biology in this case-, since it is considered as an essential tool for the teaching profession. An attempt will be made to study what changes occur when the individuals are involved in the process of developing a Didactic Unit and its corresponding reflection, on a science theme involving modeling as a didactic strategy.

Article Details

How to Cite
Analysis of Pedagogical Content Knowledge Acquired by Students of the Biology Professor Training Course Based on Modeling. (2020). Journal of Biology Education, 23(1), 97-104. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v23.n1.28786
Section
Tesis

How to Cite

Analysis of Pedagogical Content Knowledge Acquired by Students of the Biology Professor Training Course Based on Modeling. (2020). Journal of Biology Education, 23(1), 97-104. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v23.n1.28786

References

Acher, A. (2014). Cómo facilitar la modelización científica en el aula. Tecné Episteme y Didaxis TED, (36), 63-75.

Adúriz-Bravo, A. (2013). A ‘semantic’view of scientific models for science education. Science & Education, 22(7), 1593-1611.

Ariza, Y. y Adúriz-Bravo, A. (2012). La “nueva filosofía de la ciencia” y “la concepción semántica de las teorías científicas” en la didáctica de las ciencias naturales. Educación en Ciencias Matemáticas y Experimentales, 2,55-66.

Bolívar, A. (2005). Conocimiento Didáctico del Contenido y las Didácticas Específicas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado 9(2), 1-39.

Boo, H. K. (2005). Teachers’ Misconceptions of Biological Science Concepts as Revealed in Science Examination Papers. International Education Research Conference, Singapore.

Carrasco, J. B. y Hernández, J. F. C. (2000). Aprendo a investigar en educación. Madrid: Ediciones Rialp, S.A.

Castro, J., Valbuena, E., Gutiérrez, A., Ruiz, D., Correa, M., & Morales, D. (2009). Construcción del conocimiento didáctico del contenido biológico en formación inicial de profesores. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 3205-3208.

Fernández, I., Gil, D., Carrascosa, J., Cachapuz, A., & Praia, J. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 477-488.

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. (Cuarta Edición). México: Graw-Hill.

Iturralde, M. C., Bravo, B. M. y Flores, A. (2017). Agenda actual en investigación en didáctica de las Ciencias Naturales en América Latina y el Caribe. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 49-59.

Lorenzo, M. y Farré, A. (2009). El análisis del discurso como metodología para reconstruir el conocimiento didáctico del contenido. Enseñanza de la Ciencias, Número Extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, (pp. 342-345).

Oliva, J. M. (2019). Distintas acepciones para la idea de modelización en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 37(2), 5-24.

Salazar, S. F. (2005). El conocimiento pedagógico del contenido como categoría de estudio de la formación docente. Actualidades investigativas en educación, 5(2).

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Research, 15(2), 4-14.

Valbuena Ussa, É. O. (2007). El conocimiento didáctico del contenido biológico: estudio de las concepciones disciplinares y didácticas de futuros docentes de la Universidad Pedagógica Nacional (Colombia) (Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperado de http://eprints.ucm.es/7731/1/T30032.pdf

Valbuena Ussa, É. O., Gutiérrez Pérez, A. M., Correa Sánchez, M. A., & Amórtegui Cedeño, E. F. (2009). Procesos formativos que favorecen la construcción del conocimiento profesional del profesor en futuros docentes de Biología. Revista Colombiana de Educación, (56).

Valbuena Ussa, É. O. (2011). Hipótesis de progresión del conocimiento biológico y del conocimiento didáctico del contenido biológico. Parte I: referentes teóricos. Tecné Episteme y Didaxis TED, (30).