Biology texts and explanations of the biological world
Main Article Content
Abstract
The aim of this paper is to investigate the models of scientific explanation that are reproduced in biology textbooks at the intermediate level, as well as the models that these textbooks transmit about living beings and their manifestations. Eleven texts are analyzed for the concept of tropism: 9 for absorption, transposition and transpiration; and 8 for photosynthesis. Each of the explanations is classified into causal, functional and functional causal, according to the type of links between variables. Each type of explanation is related to the types of concepts involved and the target student population. The methodological and epistemological implications of the analyzed concepts are discussed from different perspectives, including reference to mechanistic, processual and teleonomic models.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
.