How to Explore CHATGPT Using the Socratic Method of Questioning? The Topic of “Origin of Life” as an Example
Main Article Content
Abstract
The present text aims to provide examples of using the Socratic questioning method to interact with ChatGPT, focusing on the topic of "origin of life”. ChatGPT was questioned about interests, questions, information, concepts, and controversies related to the topic. In this brief experiment, the Socratic questioning method demonstrated potential for interactions with ChatGPT and for deepening the information provided by the tool.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for sociology of education (pp. 241-258). Westport, CT: Greenwood.
Das, P. (2015). Learning through Concepts: Situating Socratic Style. Pedagogy of Learning, 1(4), 74-79.
Van Dis, E. A., Bollen, J., Zuidema, W., van Rooij, R. e Bockting, C. L. (2023). ChatGPT: five priorities for research. Nature, 614(7947), 224-226. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00288-7
Oparin, A. I. (1957). The origin of life on the Earth. New York: Academic Press Inc. Publishers.
Paul, R. e Elder, L. (2006). Socratic questioning. Santa Bárbara: Foundation for Critical Thinking.
Reich, R. (1998). Confusion about the Socratic Method: Socratic Paradoxes and Contemporary Invocations of Socrates. Philosophy of Education, 68-78.
Stokel-Walker, C. (2023). AI bot ChatGPT writes smart essays — should professors worry? Nature News. https://doi.org/10.1038/d41586-022-04397-7
Tirard, S. (2017). J.B.S. Haldane and the origin of life. Journal of Genetics, 96, 735–739. https://doi.org/10.1007/s12041-017-0831-6
Tregoning, J. (2023). AI writing tools could hand scientists the ‘gift of time’. Nature News. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00528-w
Warne, C. (2023). Arguing with Socrates: An Introduction to Plato's Shorter Dialogues. London: Bloomsbury Academic.