Thinking and doing

Contemporary painting

Authors

  • Agustina Sirvent FACULTAD DE ARTES – UNIVERSIDAD NACIONAL DE CÓRDOBA

Keywords:

painting, surface, representation

Abstract

This paper is a summary of what is entirely part of the Final Project for the Bachelor of Painting of the Faculty of Arts of the National University of Córdoba. This set of reflections and theoretical suggestions complements the practical research on and from painting, carried out by means of different pictorial exercises, whose main objective is to investigate some of the limits of painting as an autonomous phenomenon, that is, to emphasize painting and some of the problems that arise from it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (1986). El mensaje fotográfico. En R. Barthes, Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.

Barthes, R. (1990) Elementos de semiología. En R. Barthes, La aventura semiológica. Barcelona: Paidós.

Bell, J. (2001). ¿Qué es la pintura? Representación y arte moderno. Barcelona: Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.

Buchloh, B. (1982). Allegorical Procedures: Appropriation and Montage in Contemporary Art. Art Forum, Nueva York, 21 (1) [43-56].

Buchloh, B. (2004). Formalismo e Historicidad. Modelos y métodos en el arte del siglo XX. Madrid: Akal.

Buchloh, B. (1982). “El Atlas de Gerhard Richter: el archivo anómico” en Fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter. Cuatro ensayos a propósito del atlas. B. H.D. Buchloh, J. F. Chevrier, A. Zweite, R. Rochlitz. Barcelona: Consorcidel.

Calabrese, O. (1993). ¿Cómo se lee una obra de arte?. Madrid: Cátedra.

Chevrier, J. F. (1999). Entre las Bellas Artes y los media (El ejemplo alemán: Gerhard Richter). En B. Buchloh et al, Fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter. Cuatro ensayos a propósito del atlas. Barcelona: Consorcidel.

Fraenza, F., de la Torre, M. A. & Perié, M. A. (2009).Ver y estimar arte: apreciándonos a nosotros mismos, a comienzos del tercer milenio, y sobre todo, en regiones periféricas del mundo. Córdoba: Brujas.

Fraenza, F., Yonahara, S. & Perié, M. A. (2013) ¿Cómo vemos? Introducción a la visión de la forma y el color. Córdoba: Brujas.

Halley, P. (1984). Crisis de la geometría. Arts Magazine, Nueva York, 58, (10).

Junker, H. D. (1977). La reducción de la estructura estética: un aspecto del arte actual. En H. Ehmer, Miseria de la comunicación visual. [27-76]. Barcelona: G.Gili.

López, V. (2014) Espacio en blanco. Ejercicios para una pintura de carácter analítico y fragmentario. Córdoba.

Marcuse, H. (1969). Sobre el carácter afirmativo de la cultura. En H. Marcuse Cultura y Sociedad-I. Buenos Aires: Sur.

Menna, F. (1977) La Opción Analítica en el Arte Moderno. Figuras e íconos. Barcelona: G. Gilli.

Pierantoni, R. (1984). El ojo y la idea. Fisiología e historia de la visión. Barcelona: Paidós.

Downloads

Published

2019-11-14