Authorship in Argentine serial fiction: Analysis of Bruno Stagnaro’s works

Authors

  • Julieta Maldonado Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Authorship, Audiovisual serial fiction, New Argentinian Cinema, Bruno Stagnaro, Pizza, birra, faso

Abstract

This work addresses reflections that arise from new audiovisual forms, mainly in the close contact between cinema and contemporary fictional series. The hypothesis is based on the extension stalled in film theory to certain productions, such as television, but which take cinema as a quality reference. So we ask ourselves: Is it possible to adapt these concepts to new audiovisual forms? What is the scope of the concept of authorship? This work addresses the career of director Bruno Stagnaro, a film director with television work, offering the possibility of a study of his work in productions of different natures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Julieta Maldonado, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Cine y Televisión y técnica productora en medios audiovisuales por la Facultad de Artes (UNC). Participó como ayudante alumna en la cátedra de Análisis y Crítica, de la misma casa de estudios. Se desempeñó como productora y asistente de dirección en múltiples trabajos.

References

Bazin, A. (1957). De la política de los autores. Cahiers du Cinéma, nº 70, pp. 2-11.

Bernini, E. (2012). Las series de televisión y lo cinematográfico. Algunas notas. AA. VV. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, n°10, pp. 25-40. Buenos Aires.

Berti, A. (2018). Reanudar y capturar: Sobre la percepción de la ficción serial [manuscrito presentado para publicación]. Mimeo.

Caetano, A. (2002) Tumberos [serie de televisión]. Argentina: Ideas del Sur.

Caetano, A. (2002) Un oso rojo. [película]. Argentina: Lita Stantic Producciones.

Caetano, A. y Stagnaro, B. (1998) Pizza, birra, faso. [película]. Argentina. Palo y a la Bolsa Cine

Dall´Asta, M. (2012). Para una teoría de la serialidad. AA. VV. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, n°10 pp. 71-89. Buenos Aires.

Hitchcock (1955 -1965) Alfred Hitchcock Presenta [serie de televisión]. CBS – NBC. Estados Unidos.

Manzotti, P. (2014). Seriemanía. Buenos Aires: Random House.

Ortega, L. (2015) Historia de un clan [serie de televisión]. Telefe: Argentina.

Ortega, S. (2003) Disputas [serie]. Argentina: Ideas del Sur.

Ortega, S. Caetano, A. (2016-) El marginal [serie de televisión]. Argentina: Underground Producciones.

Sarris, A. (1970). El cine norteamericano. Ciudad de México: Diana, S. A.

Scolari, C. (2008). La estética posthipertextual. D. Romero López y A. Sanz Cabrerizo(coord.) Literatura del texto al Hipermedia (pp. 73-79). Barcelona: Anthropos.

Schwarböck, S. (2012). Historia de un error. La legitimación estética de las series. AA. VV. Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, n°10, pp. 7-23. Buenos Aires.

Stagnaro, B. (2000) Okupas [serie de televisión]. Argentina: Ideas del Sur.

Stagnaro, B. (2017-2018) Un gallo para Esculapio [serie de televisión]. Argentina: Underground Producciones.

Thompson, R. J. (2007). Preface. J. McCabe y K. Akass (ed.). Quality TV: Contemporary American Television and Beyond (en inglés). Londres: Tauris. pp. xvii-xx.

Downloads

Published

2021-12-20

Issue

Section

Debates conceptuales y análisis sobre producciones artísticas

How to Cite

Authorship in Argentine serial fiction: Analysis of Bruno Stagnaro’s works. (2021). Sendas, 4, 7-18. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/36252