The Reason for Tango. A Functional Proposal for Composition Drawn from the Perceptual-cognitive Mechanisms Generated by the Musical Gesture.

Authors

  • Edgard Guillermo Moya Godoy Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Contemporary Music, Perception, Composers

Abstract

Usually, audiences consisting of people without musical training respond to the music created in “current” aesthetics with attitudes ranging from surprise to rejection. This is led by the simple fact that they do not understand its diverse logic. There are functionalities that a composer can use at the time of the development of their discourse which can facilitate the audiences’ process of assimilation of this “new music”. It is probable that cognitive mechanisms will not only be a starting point to establish common principles to guide the musical experience, but that they will also effectively link composers with their future audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edgard Guillermo Moya Godoy, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

    Es licenciado en Composición Musical por la Universidad Nacional de Córdoba. Realizó seminarios de composición y dirección con maestros de Argentina y el exterior. Como compositor recibió diversos premios (Mención de Honor en el III Concurso de Composición Coral “Obras para el Bicentenario”; 2do Premio CAMU de Composición de Música Coral; entre otros). Como promotor de la música actual fundó y desarrolla diferentes proyectos (Bocetos – Multiproyecto; Espectra Ensamble; Nuevas Obras Corales; ComCorAr SXXI). Se desempeña como Profesor Adscripto de las cátedras de Armonía I y Armonía y Contrapunto del S.XX, de las Licenciaturas en Dirección Coral y en Composición Musical (UNC). Su producción compositiva es publicada por Goldberg-Verlag MusikEditionen (Frankfurt – Alemania).

References

Balderrabano, S., Gallo, A., & Mesa, P. (2010). El gesto musical. Actas del II Congreso Iberoamericano de Investigación Artística y Proyectual y V Jornada de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. La Plata.

Balderrabano, S., Mesa, P. (2006). Los elementos constitutivos del tango de la Guardia Vieja en relación a los aportes realizados por músicos de formación académica. Actas del II Congreso Iberoamericano de Investigación Artística y Proyectual y V Jornada de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. La Plata.

Delval, J. (2002). El desarrollo humano. Argentina: Siglo XXI editores.

Gadner, H. (1997). Arte, Mente y Cerebro. Una aproximación cognitiva a la creatividad. Barcelona: Editorial Paidós.

Kohan, P. (2010). Estudio de los estilos compositivos (1920 – 1935). Argentina: Gourmet Musical Ediciones.

Piaget, J. ([1966] 1984). La psicología del niño. Madrid: Editorial Morata.

Salgán, H. (2001). Curso de Tango. Buenos Aires: Pablo Polidoro Diseño Editorial.

Vigotsky, L. S. (2003) La imaginación y creación en la edad infantil. La HEditorial Pueblo y Educación.

Downloads

Published

2021-12-20

Issue

Section

Reflexiones en torno a obras y procedimientos compositivos propios

How to Cite

The Reason for Tango. A Functional Proposal for Composition Drawn from the Perceptual-cognitive Mechanisms Generated by the Musical Gesture. (2021). Sendas, 4, 141-154. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/36288