Audiovisual serial narrative: structures and procedures in fictional television

Authors

  • Martín Greco Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de las Artes

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26184

Keywords:

serial narrative, TV series, dramatic structures, audiovisual language, Argentinian television

Abstract

Recently, revolutionary changes in the ways television series are produced, broadcast and consumed have provoked academic interest and opened up new research areas. New studies have shown that the categories used to study film cannot be simply translated to television, and have started to address the specific expressive resources of TV fiction. This article is a review of those readings, which attempts to conduct a formal analysis and sketch a classification that takes into account various narrative structures, using a corpus that includes an enumeration of practices used in Argentinian television.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Martín Greco, Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de las Artes

    Licenciado en Letras (UBA), investigador y docente (Universidad de Buenos Aires y Universidad Nacional de las Artes). Es autor de numerosos estudios sobre las vanguardias hispánicas. Editó, entre otros, los siguientes libros: La penosa manía de escribir: Ramón Gómez de la Serna en la revista Saber Vivir; Membretes, aforismos y otros textos de Oliverio Girondo; Escritores en la frontera; Escribidores y náufragos: Correspondencia Gómez de la Serna – Guillermo de Torre y La ardiente aventura: Cartas y documentos inéditos de Evar Méndez, el director de Martín Fierro (estos dos últimos junto a Carlos García). Escribió el guión de largometrajes estrenados en Argentina y el extranjero. En el marco de la Universidad Nacional de las Artes, dirigió un proyecto de investigación sobre narrativas seriales. Forma parte del Consejo de Dirección del Archivo Histórico de Revistas Argentinas (www.ahira.com.ar).

References

Alexander, N. (2016). Catered to Your Future Self: Netflix’s “Predictive Personalization” and the Mathematization of Taste. En K. McDonald y D. Smith-Rowsey (Eds.), The Netflix Effect. Technology and Entertainment in the 21st Century (pp. 81-97). London, England: Bloomsbury.

Allrath, G., Gymnich, M. y Surkamp, C. (2005). Towards a Narratology of TV Series. En G. Allrath y M. Gymnich (Eds.), Narrative Strategies in Television Series (pp. 1-43). New York, USA: Palgrave Macmillan.

Aprea, G. (1999). Telenovela, telecomedia y estilo de época. El sistema de géneros narrativos audiovisuales en la Argentina hoy. Actas del IV Congreso ALAIC. Presentado en el Congreso de la Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación, en Recife, Brasil. Recuperado de https://www.eca.usp.br/associa/alaic/ Congreso1999/16gt/Gustavo%20Aprea.rtf.

Aprea, G. y Kirchheimer, M. (2013). Argentina: crecimiento de la producción nacional y sus estilos. En G. Orozco Gómez y M. I. Vassallo de Lopes (Coords.), Memoria social y ficción televisiva en países iberoamericanos: anuario Obitel 2013 (pp. 99-132). Porto Alegre, Brasil: Sulina.

Benassi, S. (2000). Séries et feuilletons T.V., Pour une typologie des fictions télévisuelles. Liège, Belgique: Éditions du CÉFAL.

Benassi, S. (2015). Sérialité(s). En S. Sepulchre, Décoder les séries télévisées (pp. 75-105). Louvain, Belgique: De Boeck.

Benjamin, W. (1989). Discursos Interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia. Madrid, España: Taurus.

Bernardelli, A. (2012). Il trionfo dell’antieroe nelle serie televisive. Perugia, Italia: Morlacchi.

Bort, I. (2012). Nuevos paradigmas en los telones del relato audiovisual contemporáneo. Partículas narrativas de apertura y cierre en las series de televisión dramáticas norteamericanas (Tesis doctoral). Universitat Jaume I, Castellón, España.

Bourdieu, M. V. (2008). Pasión, heroísmo e identidades colectivas. Un recorrido por los últimos veinticinco años de la telenovela argentina. Buenos Aires, Argentina: UNGS y Biblioteca Nacional.

Buonanno, M. (1999). El drama televisivo. Identidad y contenidos sociales. Barcelona, España: Gedisa.

Buonanno, M. (2002). Le formule del racconto televisivo. La sovversione del tempo nelle narrative seriali. Firenze, Italia: Sansoni.

Buonanno, M. (2008). The Age of Television. Experiences and Theories. Bristol, England: Intellect.

Calabrese, O. (1984). I replicanti. En F. Casetti (Ed.), L'immagine al plurale. Serialità e ripetizione nel cinema e nella televisione (pp. 64-69). Venezia, Italia: Marsilio.

Calabrese, O. (1987). L’età neobarocca. Bari, Italia: Laterza.

Cardini, D. (2015). La lunga serialità televisiva. Origini e modelli (6ª edición). Roma, Italia: Carocci.

Carrión, J. (2014). Teleshakespeare. Buenos Aires, Argentina: Interzona.

Casetti, F. (Ed.) (1984). L'immagine al plurale. Serialità e ripetizione nel cinema e nella televisione. Venezia, Italia: Marsilio.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1997). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona, España: Paidós.

Cerdá, M. (mayo de 2012). Televisión elefante. Algunas notas sobre el Nuevo Cine Argentino y la televisión. Las miniseries. Kilómetro 111, (10), 41-70.

Dal’Asta, M. (mayo de 2012). Para una teoría de la serialidad. Kilómetro 111, (10), 71-89.

D’Arcy, G. (2019). Critical Approaches to TV and Film Set Design. London, England: Routledge.

De la Torre, T. (2016). Historia de las series. Barcelona, España: Roca.

Di Chio, F. (2011). L’illusione difficile. Cinema e serie TV nell’età della disillusione. Milano, Italia: Bompiani.

Dolan, M. (1995). The Peaks and Valleys of Serial Creativity: What Happened to/on Twin Peaks. En D. Lavery (Ed.), Full of Secrets: Critical Approaches to Twin Peaks (pp. 30-50). Detroit, USA: Wayne State University Press.

Douglas, P. (2011). Cómo escribir una serie dramática de televisión. Barcelona, España: Alba.

Eco, U. (1988). De los espejos y otros ensayos. Buenos Aires, Argentina: Lumen.

Esquenazi, J.-P. (2014). Les séries télévisées. L’avenir du cinéma? (2ª edición). Paris, France: Armand Colin.

Eugeni, R. (2008). Grave Danger. Il design dell’esperienza. En M. P. Pozzato y G. Grignaffini (Eds.), Mondi seriali. Percorsi semiotici nella fiction (pp. 51-69). Milano, Italia: Link Mediaset-RTI.

García Fanlo, L. (2016). El lenguaje de las series de televisión. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

González Requena, J. (1989). Series de televisión: una tipología. En E. Jiménez Losantos y V. Sánchez-Biosca, El relato electrónico (pp. 35-53). Valencia, España: Textos de la Filmoteca.

Grignaffini, G. (2008). I meccanismi della serialità. Caratteri, tempi, forme di serie e saga. En M. P. Pozzato y G. Grignaffini (Eds.), Mondi seriali. Percorsi semiotici nella fiction (pp. 161-169). Milano, Italia: Link Mediaset-RTI.

Hallinan, B. y Striphas, T. (2016). Recommended for you: The Netflix Prize and the Production of Algorithmic Culture. New Media and Society, 18(1), 117-137. doi: 10.1177/1461444814538646

Innocenti, V. y Pescatore, G. (2012). Le nuove forme della serialità televisiva. Storia, linguaggio e temi. Bologna, Italia: Archetipolibri.

Jenner, M. (2018). Netflix and the Re-invention of Television. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.

Machado, A. (2000). A televisão levada a sério. São Paulo, Brasil: Senac.

Mazziotti, N. (Comp.) (1993). El espectáculo de la pasión. Las telenovelas latinoamericanas. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Mazziotti, N. (Comp.) (1996). La industria de la telenovela. La producción de ficción en América Latina. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Mazziotti, N. (2006). Telenovela: industria y prácticas sociales. Bogotá, Colombia: Norma.

Mittell, J. (2015). Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York, USA: New York University Press.

Mottet, J. (1990). L'espace-temps de la télévision: le cas du soap opera. Quaderni, (9), 65-78. Paris, France: Éditions de la Maison des sciences de l'homme.

Ndalianis, A. (2005). Television and the Neo-Barroque. En M. Hammond y L. Mazdon (Eds.), The Contemporary Television Series (pp. 83-101). Edinburgh, Scotland: Edinburgh University Press.

Porter, M. J., Larson, D. L., Harthcock, A. y Nellis, K. B. (2002). Re(de)fining Narrative Events: Examining Television Narrative Structure. Journal of Popular Film and Television, (30), 23-30. doi: 10.1080/01956050209605556

Pozzato, M. P. y Grignaffini, G. (Eds.). (2008). Mondi seriali. Percorsi semiotici nella fiction. Milano, Italia: Link Mediaset-RTI.

Schwarzböck, S. (mayo de 2012). Historia de un error. La legitimación de las series. Kilómetro 111, (10), 7-24.

Sepulchre, S. (2015). Décoder les séries télévisées. Louvain, Belgique: De Boeck.

Soto, M. (Coord.) (1996). Telenovela/Telenovelas. Los relatos de una historia de amor. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

Steimberg, O. (1993). Semiótica de los medios masivos. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

Steimberg, O. y Traversa, O. (1997). Estilo de época y comunicación mediática. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

Steiner, E. (2017). Binge-Watching in Practice: The Rituals, Motives and Feelings of Streaming Video Viewers. En C. Barker y M. Wiatrowski (Eds.), The Age of Netflix. Critical Essays on Streaming Media, Digital Delivery and Instant Access (pp. 141-161). Jefferson, USA: McFarland.

Striphas, T. (2015). Algorithmic Culture. European Journal of Cultural Studies, 18(4-5), 395-412. doi: 10.1177/1367549415577392

Thompson, K. (2003). Storytelling in Film and Television. Cambridge, USA: Harvard University Press.

Vanoye, F. (1996). Guiones modelo y modelos de guión. Barcelona, España: Paidós.

Williams, R. (1974). Televisión. Tecnología y forma cultural. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Published

2019-11-01

How to Cite

Audiovisual serial narrative: structures and procedures in fictional television. (2019). Toma Uno, 7, 45-66. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26184

Similar Articles

91-100 of 179

You may also start an advanced similarity search for this article.