Serial fiction in Argentinian University TV: Representation and identity

Authors

  • Alejandra Pía Nicolosi Universidad Nacional de Quilmes
  • Sabrina Fleman Universidad Nacional de Quilmes

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26197

Keywords:

university, television, fiction, identity, representation

Abstract

As a consequence of the Ley de Servicios de Communicación Audiovisual [Law of Audiovisual Communication Services] national universities have obtained a legal frame to become the licensees of television. As a public policy, this made universities active participants in the fight for the material (media) and symbolic (representations) distribution of audiovisual communication (Arancibia, 2014) in the country. Although the process in the democratization of mass media was interrupted due to the regime change in 2015, universities continue betting for the creation of its screens and production of content.

In this section, we will focus in the reflection and analysis of fictional narratives in series carried out by national universities, in the context of public policies designed to promote audiovisual production. We consider said fictional narratives as mediators for the implementation of a new university television with public and identity sense (Hall, 1992; Griffiths, 1993; Smith, 1997).

This work takes into account three explanatory stages: the theoretical reflection of the relationship between TV fiction, representation and identity; the description of public policies designed for the implementation of university channels and the promotion of TV fiction; and the analysis of fiction raised by said policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alejandra Pía Nicolosi, Universidad Nacional de Quilmes

    Lic. en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ) y Magíster por la ECA-USP de San Pablo, Brasil. En la UNQ, se desempeña como docente e investigadora, y dirige el proyecto Observatorio de Ficción Televisiva en la TV Pública y las carreras de posgrado Especialización y Maestría en Comunicación Digital Audiovisual.

  • Sabrina Fleman, Universidad Nacional de Quilmes

    Lic. y Profesora en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Buenos Aires. Actualmente, cursa la Maestría en Comunicación Digital Audiovisual de la Universidad Nacional de Quilmes, y participa del proyecto Observatorio de Ficción Televisiva en la TV Pública, radicado en dicha institución. Es docente e investigadora en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de San Isidro Dr. Plácido Marín.

References

Aguaded, J. I. y Macías Huelva, Y. (2008). Televisión universitaria y servicio público. Comunicar, 16(31), 681-689.

Albornoz, L. A. y Cañedo, A. (2016). Diversidad y televisión en Argentina: el caso del Programa Polos Audiovisuales Tecnológicos. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 21, 179-200.

Arancibia, V. (2014). Confrontaciones distributivas en el campo audiovisual. Hacia la construcción de visibilidad(es) de la diversidad. En A. P. Nicolosi (Comp.), La televisión en la década kirchnerista. Democracia audiovisual y batalla cultural. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Buonanno, M. (1999). El drama televisivo. Identidad y contenidos sociales. Barcelona, España: Gedisa.

Cebrelli, A. y Arancibia, V. (2005). El espesor temporal de las representaciones sociales. Sobre salamancas, brujas y lobizones. En A. Cebrelli y V. Arancibia (Comps.), Representaciones sociales: Modos de mirar y de hacer. Salta, Argentina: CEPIHA-CIUNSa.

Congreso de la República Argentina (2009). Ley N° 26.522 de Servicios de Comunicación Audiovisual. Buenos Aires, Argentina: Congreso de la Nación. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/155000-159999/158649/norma.htm

Cuché, D. (1999). La noción de cultura en las ciencias sociales. Buenos Aires, Argentina: Claves.

Gómez, L. (2015). La televisión universitaria como espacio público. XVII Congreso de la Red de Carreras de Comunicación Social y Periodismo de Argentina “La Institucionalización de los debates, estudios e incidencia social del campo de la comunicación”. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina.

González, N. D. y Caraballo, C. (2012). Contenidos para la Televisión Digital Argentina. Políticas de Promoción y Fomento. Los Polos Audiovisuales Tecnológicos. En L. Gómez (Comp.), Construyendo historia. Ver para creer en la Televisión. La Plata, Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación.

Griffiths, A. (1993). Pobol y Cwm. The Construction of National and Cultural Identity in a Welsh-Language Soap Opera. En P. Drummond, R. Paterson y J. Willis (Comps.), National Identity and Europe. The Television Revolution (pp. 9-24). London, England: British Film Institute.

Hall, S. (1992). The Question of Cultural Identity. En S. Hall, D. Held y T. McGrew (Comps.), Modernity and Its Futures. Cambridge, UK: Polity Press.

Nicolosi, A. P. (2014). La ficción televisiva a partir de la Ley SCA. “Des-centrando” la producción y la empleabilidad técnica. En A. P. Nicolosi (Comp.), La televisión en la década kirchnerista. Democracia audiovisual y batalla cultural. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Peñamarín, C. (1999). Ficción televisiva y pensamiento narrativo. I Jornadas sobre televisión. Instituto de Cultura y Tecnología Miguel de Unamuno, Universidad Carlos III, Madrid, España.

Rincón, O. (2006). Narrativas televisivas. En Narrativas mediáticas. O como se cuenta la sociedad del entretenimiento. Barcelona, España: Gedisa.

Rivero, E. (2017). La ficción de fomento estatal en la TV abierta de Buenos Aires 2011 – 2016. Primeras Jornadas Nacionales sobre Estética, Cine y Política. Universidad Nacional de Tucumán, San Miguel de Tucumán, Argentina.

Siragusa, C. (2017). Pasajes, anclajes, montajes: leer la ficción desde los territorios nacionales. En C. Siragusa (Comp.), La imagen imaginada: nueva ficción en los territorios nacionales. Villa María, Argentina: Universidad Nacional de Villa María. Recuperado de https://issuu.com/laimagenimaginada/docs/la_imagen_imginada_i

Smith, A. (1997). La identidad nacional. Madrid, España: Trama.

Published

2019-11-01

How to Cite

Serial fiction in Argentinian University TV: Representation and identity. (2019). Toma Uno, 7, 87-107. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26197

Similar Articles

1-10 of 120

You may also start an advanced similarity search for this article.