Disruptions in the television regime: Promotion policies and Argentinian fictional series
DOI:
https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26200Keywords:
fiction, TV, seriality, esthetic, formal operationsAbstract
In Argentina, post-1990 serial fiction production can be conceived as a time of thematic and formal search and exploration in a homogenously commercial television with an interest in innovation at the level of formats for export. But the enactment of the Audiovisual Communication Services Law and the implementation of its promotion policies provoked a new impulse that went through and (re) invented telefiction with other variants and approaches.
In this evolution of images and narratives, the aesthetic experience was pluralized in its sensitive and cognitive dimensions, so it is important to reflect on a set of operations that meant an exploration with language in three fictions broadcast on public TV. Especially different formal and narrative operations are observed: a) of estrangement in the system of genres (Muñecos del destino), b) metaficcional (Germán, últimas viñetas) and c) of evocation of the past (Los siete locos y los lanzallamas).
Downloads
References
Albornoz, L. (Coord.) (2000). Al fin solos... La nueva televisión del Mercosur. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Ciccus La Crujía.
Aumont, J. (2013). El cine y la puesta en escena. Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Berone, L. R. (2009). Memoria y figuraciones del futuro en El eternauta de H. G. Oesterheld. Memoria Académica del VII Congreso Internacional Orbis Tertius de Teoría y Crítica Literaria. Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3512/ev.3512.pdf
Calabrese, O. (1987). La era neobarroca. Madrid, España: Cátedra.
Cascajosa Virino, C. (2005). Prime Time: las mejores series de TV americanas: de C.S.I. a Los Soprano. Madrid, España: Calamar Ediciones.
Cuarterolo, A. (2013). Introducción: Investigar sobre cine silente en Latinoamérica. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, (8). ISSN 1852-9550. Recuperado de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/481
Dubatti, J. (2007). Títeres en la Argentina: cambios conceptuales en la postdictadura. Móin - Móin. Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, 4(3). ISSN 1809 – 1385. Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC, Brasil.
Eco, U. (1994). Innovation et Répétition. Entre esthétique moderne et post-moderne. Réseaux, (68). CNET. [Publicación original: (1987). Daedalus, 114(4)].
Gómez Martínez, P. y García García, F. (2010). El guión en las series televisivas. Formatos de ficción y presentación de proyectos. Madrid, España: Universidad Francisco de Vitoria.
Hayes, A. (1981). Roberto Arlt: la estrategia de su ficción. Londres, Inglaterra: Támesis.
Jay, M. (1992). Regímenes escópicos de la modernidad. En A. Vacchieri (Comp.), El Medio es la TV. Colección Cuadernos de Género. Buenos Aires, Argentina: La Marca.
Jost, F. (2007). Propuestas metodológicas para un análisis de las emisiones televisivas. Oficios terrestres, (19). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/45800/Documento_completo.pdf?sequence=1
Kokoreff, M. (1989/90). Serialite et Repetition: L’esthetique televisuelle en question. Quaderni, (9). Hiver.
Mastrini, G. (Ed.) (2005). Mucho ruido, pocas leyes. Economía y políticas de comunicación en la Argentina (1920-2004). Buenos Aires, Argentina: La Crujía Ediciones.
Mastrini, G. y Becerra, M. (2003). Aportes para la construcción de una matriz de análisis de la concentración de medios en América Latina. Ponencia presentada en el XI Encuentro de FELAFACS, Puerto Rico.
Mussetta, M. (2018). Autorreflexividad, Visualidad Háptica y Materialidad en Muñecos del Destino, o El Contenido de la Forma. En L. Rodriguez Riva y D. Zylberman (Comps.), Actas del VI Congreso Internacional AsAECA: Intensidades políticas en el cine y los estudios audiovisuales latinoamericanos, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. ISBN 978-987-25871-7-8. Recuperado de http://asaeca.org/wp-content/uploads/2017/11/Libro-de-actas-AsAECA-2018-2-1.pdf
Nicolosi, A. (2014). Hacia el ‘des-centramiento’ de la identidad televisiva nacional. Una mirada desde la Ficción Televisiva Argentina. Ponencia presentada en el Congreso de Alaic, Perú.
Purves, B. (2011). Stop Motion. Suiza: Blume.
Ricoeur, P. (2001). La metáfora viva. Madrid, España: Ediciones Europa.
Sarlo, B. (2000). Roberto Arlt, excéntrico. Liminar de R. Arlt. En M. Goloboff (Ed.) Los siete locos. Los lanzallamas. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Siragusa, C. (2015). Poéticas en stopmotion: una lectura de los dispositivos estético narrativos de la animación argentina contemporánea. En C. Siragusa y A. González (Comps.), Memorias Del 1° Ateneo Internacional de Investigadores de la Red Latinoamericana de Estudios de Animación Sur a Sur. Villa María, Argentina: Universidad Nacional de Villa María.
Siragusa, C. (Comp.) (2017). La imagen imaginada: nueva ficción televisiva en los territorios nacionales. Villa María, Argentina: Universidad Nacional de Villa María.
Soria, C. (2018). En busca de la calidad televisiva: las series de ficción de la Televisión Pública Argentina (2009-2015). Dixit. Revista del Departamento de Comunicación de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Católica del Uruguay. ISSN: 1688-3497. ISSN (en línea): 0797-3691. Recuperado de https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1582
Steimberg, O. (1997). Estilo contemporáneo y desarticulación narrativa. Nuevos presentes, nuevos pasados de la telenovela. En E. Verón y L. Escudero (Comps.), Telenovela, ficción popular y mutaciones culturales. Barcelona, España: Gedisa Editorial.
Varela, M. (2005). La televisión criolla. Desde sus inicios hasta la llegada del hombre a la luna 1951-1969. Buenos Aires, Argentina: Edhasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Argentina .