Some thoughts on the business model of Argentinian transmedia fiction Según Roxi in a convergent scenario
DOI:
https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26202Keywords:
transmedia, fiction, Argentina, business models, platformsAbstract
The current scenario of convergence with multiple platforms allows the flowering of new ways of telling stories such as transmedia fiction narrative. Argentina, still does not present a considerable number of this type of fictional productions.
This article analyzes the business model of national transmedia fiction According to Roxi produced by La Maldita Entertainment. We start from the idea that developing a transmedia fiction project is expensive given the remarkable number of formats in which it distributes its history. Consequently, a medium producer such as that of Roxi will need to combine different financing and marketing methods that allow it, on the one hand, to sustain the transmedia universe and, on the other, make it economically profitable.
Throughout the article it was possible to confirm our initial hypothesis by using qualitative techniques such as description, in-depth interviews with Dolores Crivocapich (production assistant at La Maldita Entertainment) and Julieta Otero (one of the authors of the fiction) and the interpretation of the data collected.
Downloads
References
Acuña Díaz, F. y Caloguerea Miranda, A. (2012). Guía para la producción y distribución de contenidos transmedia para múltiples plataformas. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.
Ascariz, J., Borchardt, J. y Negro, M. (2016). Transmediación, la expansión de los universos narrativos visuales/audiovisuales. VII Encuentro de Investigación en Periodismo y IV Foro de Investigadores en Diseño, Publicidad, Comunicación Social y Relaciones Públicas. Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales, CABA, Argentina.
Bellón Sánchez de la Blanca, T. (2012). Nuevos modelos narrativos. Ficción televisiva y transmediación. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.
Carlón, M. y Scolari, C. (Comps.) (2009). El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Corona Rodríguez, M. (2016). ¿Cuándo es transmedia? Discusiones sobre lo transmedial de las narrativas. Ícono, 14(14), 30-48.
Costa Sánchez, C. (diciembre de 2013). Narrativas transmedia nativas: ventajas, elementos de la planificación de un proyecto audiovisual transmedia y estudio de caso. Historia y comunicación social, 18(número especial de diciembre), 561-574.
De Michele, V. y Oszust, L. (2014). Transmediación en la ficción argentina: la propuesta de Aliados. XVI Congreso de Red de Carreras de Comunicación Social y Periodismo. Universidad Nacional de La Matanza, San Justo, Argentina.
García Carrizo, J. y Heredero Díaz, O. (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Ícono, 14(13), 260-285.
Guerrero, M. (2014). Webs televisivas y sus usuarios: un lugar para la narrativa transmedia. Los casos de Águila Roja y Juego de Tronos. Comunicación y Sociedad, (21), 239-267.
Jenkins, H. (2008). Cultura de convergencia. Barcelona, España: Paidós.
Lombardía, A. y Otero, J. (2013). Según Roxi: autobiografía de una madre incorrecta. Buenos Aires, Argentina: Grijalbo.
Lombardía, A. y Otero, J. (2017). Cómo ser la peor mamá del mundo. Buenos Aires, Argentina: Grijalbo.
Molpeceres, S. y Rodríguez, M. (febrero de 2014). La inserción del discurso del receptor en la narrativa transmedia: el ejemplo de las series de televisión de ficción. Historia y comunicación social, 19(número especial febrero), 31-42.
Orozco Gómez, G. (2000). La perspectiva cualitativa. En La investigación en Comunicación desde la perspectiva cualitativa (pp. 67-93). Guadalajara, México: UNLP-IMDEC.
Páez Triviño, A. (2016). Distribución online. Televisiones convergentes, intereses divergentes. En S. Marino (Comp.), El audiovisual ampliado: políticas públicas, innovaciones de mercado y tensiones regulatorias en la industria de la televisión argentina frente a la convergencia (pp. 1-21). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Universidad del Salvador.
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona, España: Grupo Planeta.
Zelcer, M. (2016). Narrativas transmediáticas en la ficción seriada televisiva argentina. Letra. Imagen. Sonido, (15), 205-224.
Fuentes
Según Roxi (s/f). Facebook. Recuperado de https://www.facebook.com/segunroxi/
Según Roxi (s/f). Instagram. Recuperado de https://www.instagram.com/segunroxi
Según Roxi (s/f). Segunroxi.TV. Recuperado de https://www.segunroxi.TV
Según Roxi (s/f). Twitter. Recuperado de https://twitter.com/segunroxi
Según Roxi (s/f). YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/user/segunroxi
Filmografía
Mirvois, L. (Productor), Lombardía, A. (Directora) (2016). Según Roxi [serie de televisión]. Argentina: La Maldita Entertainment.
Downloads
Published
Issue
Section
License
LicenseThis work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Argentina .