Femininity representation in contemporary animation.

A look on Mademoiselle Kiki et les Montparnos and On everyone’s lips.

Authors

  • María Constanza Curatitoli Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30777

Keywords:

animation, feminine, feminism, representation

Abstract

The present work inquires into the representations of femininities which can take shape in Animation films. If we understand that every single animated pic is born from an empty space to be materialized, embodied y provided with sense, we would like to stop to analyze the different looks that could take place there, and the possible expressive relationships between these materialities , as well as their production conditions and the representations of/from the femininities.

For this work we will take as object of study, two short films: On everyone’s lips (Dir: Ana Inés Flores, Milena Lois, Rocío Dalmau, Gabriela Fernández, Daniela Fiore, Irene Blei, Ileana Gómez Gavinoser, Miriana Bazán, Belén Tagliabue, Agostina Ravazzola, Carla Gratti, Paola Bellato, Isabel Estruch, Sofía Ugarte, Laura Norma Martínez, Berenice Gáldiz Carlstein, Isabel Macías, Marina Lizasuain, Ángeles Sena, Gabriela Clar, Raquel de Simone, Ana Martín - Argentina)  and Mademoiselle Kiki et les Montparnos (Dir. Amélie Harrault -  Francia).

__

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/ngxwb1yo3

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Constanza Curatitoli, Universidad Nacional de Córdoba

    María Constanza Curatitoli

    Lic. en Cine y Tv; Doctoranda en Artes (FA – UNC); Becaria Doctoral SECyT – UNC. Integrante del equipo de investigación Travesías por la audiovisualidad de Córdoba: El espacio y los espacios (2010-2020)- SECyT-UNC. Adscripta al Centro Experimental de Animación – CEAn y a la Cátedra “Arte y Modernidad” (Dpto. de Cine y TV - FA - UNC). Productora del Festival Internacional de Animación de Córdoba ANIMA y Foro Académico Internacional de Animación de Córdoba – FAIA.

References

ÁLVAREZ SARRAT, S. (2011): Animación, el medio contaminado. Dibujo, Pintura y Cine. En Garzón, C. y González, A. (Comp.) Señas de identidad: reflexiones sobre el arte de la animación – Actas del 1º Foro Académico sobre Animación – V Festival Internacional de Animación Córdoba, ANIMA‘09 – 1a ed.– Villa María: Eduvim.

BLEI, I. (2014): Canadá cuadro a cuadro. Animadores y animadoras del National Film Board. Florida: Wolcowicz Editores.

FIORUCCI, D. (2011): El diseño de personaje. En AAVV; Rodríguez Jauregui, P. (Comp.) Haciendo dibujitos en el fin del mundo, el libro de la escuela para animadores de Rosario. Municipalidad de Rosario: Rosario.

GIUNTA, A. (2018): Feminismo y arte latinoamericano. 1a. ed. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

HOSEA, B. (2019). Made by Hand. En C. Ruddell y P. Ward (Ed.) The Crafty Animator. Handmade, Craft-based Animation and Cultural Value (1.ª ed., pp. 17–43). Switzerland: Palgrave Macmillan.

KRATJE, J. (2018): Atmósferas generizadas. Sobre algunas apropiaciones teóricas de las nociones de Stimmung e idiorritmia para el estudio del cine en Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA). N° 12, pp. 26-39. Recuperado de URL: http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=311&vol=12

MITCHEL, W.J.T. (2016): Iconología. Imagen, texto, ideología. 1a. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Capital Intelectual.

OLIVERA, G. (2012). Entre lo innombrable y lo enunciable: visibilidades y espacialidades LGBT en el cine argentino (1960-1991). En F. Forastelli, y G. Olivera (Coord.), Estudios queer. Semiótica y políticas de la sexualidad (pp. 99-111). Buenos Aires: La Crujía.

PRECIADO, P.B. (2019): Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.

RICHARD, N. (2008): Feminismo, género y diferencia(s). Santiago de Chile: Palinodia.

ANIMA2015 - VIII Festival Internacional de Animación de Córdoba (2015): compilado por Alejandro Rodrigo González. - 1a ed. - Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. ISBN 978-987-707-009-5

ANIMA2019 - X Festival Internacional de Animación de Córdoba (2019): X Córdoba International Animation Festival; contribuciones de Paula Andrea Asís Ferri ... [et al.]; compilado por Alejandro Rodrigo González. - 1a ed. - Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Libro digital, PDF.

Informe igualdad de género en la industria audiovisual argentina (2019): http://www.incaa.gov.ar/wp-content/uploads/2019/12/incaa_oava_igualdad_de_genero_2019.pdf

Harrault, Amélie (2013). Mademoiselle Kiki et les Montparnos. Francia.

Flores, Ana Inés; Lois, Milena; Dalmau, Rocío; Fernandez, Gabriela; Fiore, Daniela; Blei, Irene; Gómez Gavinoser, Ileana; Bazan, Miriana; Tagliabue, Belén; Ravazzola, Agostina; Gratti,Carla; Bellato, Paola; Estruch, Isabel; Ugarte, Sofia; Martínez, Laura Norma; Gáldiz Carlstein, Berenice; Macías, Isabel; Lizasuain, Marina; Sena, Angeles; Clar, Gabriela; de Simone, Raquel; Martín, Ana (2018). En boca de todas. Argentina.

Published

2020-11-01

How to Cite

Femininity representation in contemporary animation.: A look on Mademoiselle Kiki et les Montparnos and On everyone’s lips. (2020). Toma Uno, 8. https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30777

Similar Articles

11-20 of 43

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)