Filmic migrations. Critical analysis of Aufstellung by Harun Farocki
DOI:
https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35658Keywords:
Farocki, film, essay, migration, AdornoAbstract
This paper proposes a critical analysis of the film-essay Aufstellung (2005) by the Czech-German director Harun Farocki, through three intertwined points: (1) On a filmic level, it is proposed to think about the reduction of the cultural diversity of Turkish immigrants in post-war Germany in the construction of a muppet; (2) on a socio-historical level, it is attempted to trace the connection between the history of German migration that the film presents with the historical context of the guest workers or Gastarbeiters; (3) on an aesthetic-political level, the reflections of the German philosopher Theodor W. Adorno are taken up. Adorno on the subject of foreign words, in order to interpret Aufstellung under the concept of foreignness. Then, finally, a series of divergent reflections are proposed, that allow us to think Aufstellung's critique of nationalism anachronistically and beyond German borders.
Downloads
References
Adorno T. W. y Horkheimer, M (2007). Dialéctica de la Ilustración: Fragmentos filosóficos (J. Chamorro Mielke, trad.). Madrid: Akal.
Adorno, T. W. (2003). Notas sobre literatura (A. Brotons Muñoz, trad.). Madrid: Akal.
Adorno, T. W. (2009). Crítica de la cultura y sociedad. ii. Intervenciones. Entradas (J. Navarro Pérez, trad.). Madrid: Akal.
Adorno, T. W. (2004). Teoría Estética (J. Navarro, trad.). Madrid: Akal.
Adorno, T. W. (2004). Escritos sociológicos I (A. González Ruiz, trad.). Madrid: Akal.
Adorno, T. W. (2009). Escritos sociológicos II (A. González Ruiz, trad.). Madrid: Akal.
Bruno, G. (2005). Der zug in die Fremde. Ein Leben als Bauernjunge und Gastarbeiter. Wiesbaden: Edition Verl.
Buchloh, B. (2004). Procedimientos alegóricos: apropiación y montaje en el arte contemporáneo. En Formalismo e historicidad. Modelos y métodos en el arte del siglo XX (pp. 87-115). Madrid: Akal.
Buck-Morss, S. (2011). Origen de la dialéctica negativa. Theodor W. Adorno, Walter Benjamin y el Instituto de Frankfurt. Buenos Aires: Eterna cadencia.
Farocki, H. (1986). Wie man sieht [Documental]. Alemania (RFA): Hamburger Filmbüro, Westdeutscher Rundfunk (WDR).
Farocki, H. (Dir.) (2001). Die Schöpfer der Einkaufswelten [ensayo fílmico], Viena: Harun Farocki Filmproduktion, en co-producción con SWR, NDR y WDR en trabajo conjunto con "arte".
Farocki, H. (Dir.) (2005). Aufstellung [ensayo fílmico]. Alemania: Harun Farocki Filmproduktion.
Farocki, H. (2009). Filme 1967-2005. Colección de DVDs “Die Grossen Dokumentaristen”. Berlin: Absolut Medien.
Fulbrook, M. (1995). Historia de Alemania. Cambridge: Cambridge University Press.
Grasskamp, W., et al. (2004). Hans Haacke. Londres: Phaidon.
Marx, K. (2012). El Capital I. Crítica de la economía política. México: Fondo de Cultura Económica.
Müller-Doohm, S. (2003). Adorno. Eine Biographie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Peleshian, A. (2011). Teoría del montaje a distancia. México: Centro Universitario de Estudios Cinematográficos.
Pierantoni, R. (1984). El ojo y la idea. Fisiología e historia de la visión. Barcelona: Paidós.
Zaimoglu, F. (2011). Kanak Sprak. Köln: Verlag Kiepenheuer & Witsch.
Downloads
Published
Issue
Section
License
LicenseThis work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Argentina .