Cultural policies, about memory and audiovisual production at the beginnings of the XXI century in Argentina

An approximation from the national to Santa Fe’s case

Authors

  • Mariné Nicola Universidad Nacional del Litoral
  • Cecilia Carril Universidad Nacional del Litoral

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35779

Keywords:

audiovisual, documentary, cultural policy, memory

Abstract

This work inquires into the development of cultural policies and its relationship with the film production in Argentina in the first two decades of the XXI century, considering in particular the case of the province of Santa Fe. Meeting points between cultural and memory policies are defined in connection with audiovisual production. 

It's analyzed the role of the State as an intervening actor, creates and encourages the concretion and development of cultural policies, as well as their involvement in the production, dissemination and circulation of audiovisual materials that perform a reread of the recent past, intervening in the complex process of rescuing memories. At the same time, investigates the dynamics of the field of film and audiovisual production, as well as the implications of the cultural policies in the audiovisual realization. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariné Nicola, Universidad Nacional del Litoral

    Profesora en Historia. Especialista en Docencia Universitaria por la Universidad Nacional del Litoral (UNL). Se desempeña como docente universitaria en cátedras de la UNL y participa como investigadora en proyectos de investigación sobre cine, historia y memoria. Es miembro del Centro de Investigaciones en Estudios Culturales, Educativos, Históricos y Comunicacionales (FHUC-UNL). Directora y coordinadora de la revista Culturas. Debates y perspectivas de un mundo en cambio (FHUC-UNL).

  • Cecilia Carril, Universidad Nacional del Litoral

    Profesora en Historia por la Universidad Nacional del Litoral. Diplomada en Ciencias Sociales por FLACSO. Se desempeña como docente universitaria (FHUC-UNL) y en institutos de educación superior de la provincia de Santa Fe. Participa como investigadora en proyectos de investigación sobre cine, política e identidad. Es miembro del Centro de Investigación en Estudios Culturales, Educativos, Históricos y Comunicacionales (FHUC-UNL) y de la Asociación Argentina de Estudios sobre Cine y Audiovisual (AsAECA).

References

Acuña, L. y Nicola, M. (2009). Memoria y representación en narraciones documentales argentinas. El Giróscopo. Revista audiovisual y de otros lenguajes, 1(1), pp. 130-150.

Bayardo, R. (2008). Políticas culturales en Argentina. En Políticas Culturais na Ibero–América (pp. 19-49). Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahía (EDUFBA).

Candau, J. (1998). Memoria e identidad. Buenos Aires: Ediciones Sol.

Elster, J. (2006). Rendición de cuentas. La justicia transicional en perspectiva histórica. Buenos Aires: Katz Editores.

García Canclini, N. (Ed.) (1987). Políticas culturales en América Latina. México: Grijalbo.

González, R. (2014). La exhibición y la distribución de cine en Argentina, de espalda a la digitalización. En Actas IV Congreso de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (pp. 608-618). Buenos Aires, Argentina. Recuperado el 2021, 2 de octubre de http://www.asaeca.org/aactas/gonzalez_roque.pdf.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Kamin, B. (2011). Algunas reflexiones sobre el panorama actual del cine argentino. Otros cines. Recuperado el 2021, 2 de octubre de https://www.otroscines.com/nota?idnota=8182.

López, M. P. (1993). El cine como `cross a la mandíbula´. En H. González y E. Rinesi (Comps.), Decorados. Apuntes para una Historia Social del Cine Argentino (pp. 131-146). Buenos Aires: De Manuel Suárez editor.

Miller, T. y Yúdice, G. (2004). Política Cultural. Barcelona: Gedisa Editorial.

Nora, P. (1984-1993). Los Lugares de la Memoria (7 vols.). París: Gallimard.

O´Donnell, G. (1982). 1966-1973. El Estado Burocrático Autoritario. Triunfos, derrotas y crisis. Buenos Aires: Editorial de Belgrano.

Rauschenberg, N. (2013). Memoria política y justicia transicional en Argentina después de treinta años de democracia. Notas para un debate. Aletheia, 3(6). Recuperado el 2021, 2 de octubre de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6096/pr.6096.pdf.

Schmoller, E. (2009). Cuatro tiempos y un epílogo. En S. Wolf (Ed.), Cine Argentino. Estéticas de la producción (pp. 25-36). Buenos Aires: BAFICI, Ministerio de Cultura, Gobierno de la ciudad de Buenos Aires.

Solís Delgadillo, J. M. (2011). Políticas públicas y políticas de la memoria en Argentina y Chile: agendas y toma de decisiones [Ponencia]. IV Seminario Internacional Políticas de la Memoria. Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti, Buenos Aires, Argentina. Recuperado el 2021, 2 de octubre de http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2011/10/mesa_29/solis_delgadillo_mesa_29.pdf.

Traverzo, E. (2008). De la memoria y su uso crítico. Puentes, (25), pp. 6-21.

Wortman, A. (2005). El desafío de las políticas culturales en la Argentina. En Cultura, Política y sociedad. Perspectivas latinoamericanas (pp. 199-216). Buenos Aires: CLACSO Libros.

Romano, P. (Dir.) (2010). Los días del juicio. [Mediometraje, serie documental de cuatro capítulos]. Argentina: Programa Señal Santa Fe. Secretaría de Producciones e Industrias Culturales. Ministerio de Innovación y Cultura.

Cappatto, B., Agusti, P. y Gatto, G. (Dirs.) (2011). Proyecciones de la memoria. [Mediometraje, serie documental de tres capítulos]. Argentina: Programa Señal Santa Fe. Secretaría de Producciones e Industrias Culturales. Ministerio de Innovación y Cultura.

Producción integral del Programa Señal Santa Fe (2016). La arquitectura del crimen. [Largometraje documental]. Argentina: Secretaría de Producciones e Industrias Culturales. Ministerio de Innovación y Cultura.

Published

2021-11-01

How to Cite

Cultural policies, about memory and audiovisual production at the beginnings of the XXI century in Argentina: An approximation from the national to Santa Fe’s case. (2021). Toma Uno, 9. https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35779

Similar Articles

1-10 of 175

You may also start an advanced similarity search for this article.