The transforming power of animation on Street Art

Authors

  • María Lorenzo Hernández Universitat Politècnica de València

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n10.2022.39182

Keywords:

Animation cinema, Street Art, muralist, experimentation, photographic documentation

Abstract

This essay addresses to the connection between graffiti and animation. Firstly, it will be examined how Street Artists have approached to animation, to center attention to the animated murals by Blu. Secondly, this essay will focus on auteur short films that have explored Street Art, transforming its visual language through different animation processes, such as Valencian animator Silvia Carpizo, who has explored in her short films the narrative possibilities of murals from Escif (Valencia) and the East Side Gallery (Berlin); Mario Rulloni and Juan Pablo Zaramella, who animated the city of Buenos Aires through a series of stencils; and the experimental animation by María Lorenzo, which take from a compilation archive of photographs to animate Valencia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Lorenzo Hernández, Universitat Politècnica de València

    Doctora en Bellas Artes por la Universitat Politècnica de València, donde es Catedrática de Universidad y colaboradora del Máster de Animación UPV. Desde 2011 dirige la revista Con A de animación. Es autora del libro La imagen animada. Una historia imprescindible (Diábolo, 2021). Es también realizadora de animación, nominada a los Premios Goya en 2016, y miembro de la Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España.

References

Abarca Sanchís, F. J. (2010). El postgraffiti, su escenario y sus raíces: graffiti, punk, skate y contrapublicidad. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado el 3/10/2022 de https://eprints.ucm.es/id/eprint/11419/1/T32410.pdf.

Crafton, D. (1993). Before Mickey: The Animated Film (1898-1928). Chicago, Londres: The University of Chicago Press.

Encinas Salamanca, A. (2017). Animando lo imposible. Los orígenes de la animación stop-motion (1899-1945). Madrid: Diábolo.

Escif (2010). Escif. Muros y paredes. Valencia: Artsh.it.

Fernández Herrero, E. (2018). Origen, evolución y auge del arte urbano. El fenómeno Banksy y otros artistas urbanos. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado el 3/10/2022 de https://eprints.ucm.es/id/eprint/46424/1/T39585.pdf.

García Pardo, B. (2015). Grafiti y postgrafiti en la ciudad de Valencia: una perspectiva crítica. Valencia: Universidad de València. Recuperado el 3/10/2022 de https://roderic.uv.es/handle/10550/45854.

López Giménez, D. (2019). Valencia en grafitis. Valencia: Dilatando Mentes.

Machado, A. (1917). Proverbios y Cantares I, en Poesías completas. Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.

Pikkov, Ü. (2010). Animasophy. Theoretical Writings on the Animated Film. Tallin: Tallin Academy or Arts. Recuperado el 3/10/2022 de https://issuu.com/pikkov.com/docs/animasophy.

Fuentes

Abarca, J. (2022, 10 de febrero). Blu: otra vuelta de tuerca en las animaciones sobre muro. Urbanario.es. Recuperado el 3/10/2022 de

https://urbanario.es/blu-otra-vuelta-de-tuerca-en-las-animaciones-sobre-muro/?fbclid=IwAR2d_w1u2pYQUEYOHu-Ehkq-hMciSjQrskbUA94mORfs07qqHJdeEPN5ZsI.

Banksy Explained (s. f). The Simpsons MoneyBART, October 2010. Banksyexplained.com. Recuperado el 3/10/2022 de

https://banksyexplained.com/the-simpsons-moneybart-2010/.

Carpizo, S. y Moo, J. (2017). The Neverending Wall. Diario de producción de un cortometraje. Con A de animación, 7, pp. 78-89. Recuperado el 3/10/2022 de http://polipapers.upv.es/index.php/CAA/article/view/7298/pdf.

Flórez Rodríguez, D. (2020, 14 de marzo). s./t. [publicación en muro de Facebook]. Recuperado el 3/10/2022.

Figueras Ferrer, E. y Rosado Rodrigo, P. (2015). Street Art en acción: del graffiti artesanal al soporte digital. II Congreso Internacional de Investigación en Artes Visuales. Universitat Politècnica de València, Valencia, España. Recuperado el 3/10/2022 de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/88555/1307-3684-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Grafiti en movimiento. Revolución del arte urbano (2014, 29 de junio). El Universal. Recuperado el 3/10/2022 de https://archivo.eluniversal.com.mx/cultura/2014/grafiti-aplicacion-movimiento-arte-urbano-1026600.html.

Kain, A. (2016, 22 de enero). Recordando cuando Banksy ilustró con sus graffitis el conflicto entre Palestina e Israel en una visita clandestina. Palestinalibre.org. Recuperado el 3/10/2022 de https://palestinalibre.org/articulo.php?a=59795.

Filmografía

Blu (Dir.) (2008). Muto [cortometraje]. Argentina y Suiza: Mercurio Film.

Blu (Dir.) (2010). Big Bang Big Boom [cortometraje]. Italia: ARTSH.it.

Bush, P. (Dir.) (1999). Furniture Poetry [cortometraje]. Reino Unido: Ancient Mariner Productions.

Bush, P. (Dir.) (2004). While Darwin Sleeps [cortometraje]. Reino Unido: Ancient Mariner Productions.

Carpizo de Diego, S. (Dir.) (2013). Alienation [cortometraje]. España: Máster de Animación UPV.

Carpizo de Diego, S. (Dir.) (2017). The Neverending Wall [cortometraje]. España: Silvia Carpizo, Abano Producións.

Chomón, S. (Dir.) (1909). Sinfonía estrafalaria [cortometraje]. Francia: Pathé.

Lorenzo, M. (Dir.) (2020). Esfinge urbana [cortometraje]. España: Enrique Millán.

Martínez, M. V. (Dir.) (2012). Ánima Buenos Aires [largometraje]. Argentina: Ircania Producciones.

Ruilloni, M. y Zaramella, J. P. (Dirs.) (2011). Stencil Tango [cortometraje]. Argentina: Mario Ruilloni.

Published

2022-11-01

How to Cite

Similar Articles

131-140 of 151

You may also start an advanced similarity search for this article.