Retrospectives of La Plata cinema: politics and aesthetics in three films

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n11.2023.42810

Keywords:

School of Cinematography, Aesthetic, Politics, Tercer Cine, Documentary

Abstract

This paper offers a review of three films produced in the School of Cinematography of La Plata, Buenos Aires, which was one of the pioneers of Latin America. At the same time, the text brings up certain ideas taken from the manifesto Hacia un tercer cine (1969) by Octavio Getino and Fernando “Pino” Solanas, and the concepts of politics and aesthetics. Thirty years after the reopening of the career in 1993, which was declared extinct in 1978 for the dictatorship, the need to recover and some of the productions developed in those classrooms is strengthened. They’re fundamental films to revitalize the historical conscience in an ethical and political sense as well as expressive; enabling at the same time new interpretations in relation to the commemoration of forty years of democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juan Manuel Velis, Universidad Nacional de La Plata

    Licenciado y Profesor en Artes Audiovisuales graduado en la Facultad de Artes (UNLP). Becario de Maestría en el Instituto de Investigación en Producción y Enseñanza del Arte Argentino y Latinoamericano (IPEAL). Es ayudante adscripto en la Cátedra de Guión 3. Dicta cursos de análisis en la Secretaría de Extensión de la misma casa de estudios y coordina talleres sobre cine en escuelas primarias y secundarias.

References

Alessandro, N. y Tabarrozzi, M. (2021). Informes y testimonios. La tortura política en la Argentina 1966-1972. En Movimiento Audiovisual Platense, Huellas e historias del cine platense (1955-1978) (pp. 167-176). La Plata: Papel Cosido.

Amieva, M., Arreseygor, G., Finkel, R. y Salvatori, S. (s. f.). Cine argentino y dictadura. https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/jovenesymemoria/bibliografia_web/ejes/cultura_amieva.pdf.

Burgardt, B. (2021). Cuando nos miramos, la memoria e historia se vuelven visibles. En Movimiento Audiovisual Platense, Huellas e historias del cine platense (1955-1978) (pp. 73-75). La Plata: Papel Cosido.

Casalla, M. (2009). El banquete tecnológico universal y los hijos pobres del sur. En Identidad cultural, ciencia y tecnología. Aportes para un debate latinoamericano. Rosario: Fundación Ross.

Ferry, G. (2004). La relación teoría y práctica en la formación. En Pedagogía de la formación (pp. 75-85). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Gálvez, M. (2021). La Escuela de Cinematografía de la UNLP: El tránsito hacia formas inéditas de representación en el cine argentino. En Movimiento Audiovisual Platense, Huellas e historias del cine platense (1955-1978) (pp. 167-176). La Plata: Papel Cosido.

Getino, O. y Solanas, F. (1969). Hacia un tercer cine: Apuntes y experiencias para el desarrollo de un cine de liberación en el tercer mundo. https://cinedocumentalyetnologia.files.wordpress.com/2013/09/hacia-un-tercer-cine.pdf.

Gómez, L. (2021). Sobre Los Taxis (1970). La tortura política en la Argentina 1966-1972. En Movimiento Audiovisual Platense, Huellas e historias del cine platense (1955-1978) (pp. 167-176). La Plata: Papel Cosido.

Massari, R., Peña, F. y Vallina, C. (2006). Escuela de cine. Universidad Nacional de La Plata. Creación, rescate y memoria. Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/45719.

Peña, F. M. y Vallina, C. (2000). El Cine Quema: Raymundo Gleyzer. Buenos Aires: Ediciones de la Flor.

Fuentes

Departamento de Cinematografía (1972). Propuestas de Trabajo año 1972. Escuela Superior de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata.

Archivo Audiovisual DAA, FDA, UNLP (2021). Canal de YouTube [video]. Youtube. https://www.youtube.com/@Videoteca-DAA-FDA-UNLP.

Filmografía

Bresson, R. (Dir.) (1959). El Carterista (Pickpocket) [largometraje]. Francia: Compagnie Cinématographique de France.

Eijo, D., Giorello, E., Moretti, R., Oroz, A., Verga, S. y Vallina, C. (Dirs.) (1973). Informes y testimonios. La tortura política en la Argentina, 1966-1972 [largometraje]. Argentina: Los Autores.

Eijo, D., Giorello, E., Moretti, R., Oroz, A., Verga, S. y Vallina, C. (Dirs.) (1970). Los taxis [mediometraje]. Argentina: Departamento de Cinematografía (UNLP).

Getino, O. y Solanas, F. (Dirs.) (1968). La hora de los hornos [largometraje]. Argentina: Pallero, E., Solanas, F.

Verga, S. (Dir.) (1971). Bienamémonos [largometraje]. Argentina: Departamento de Cinematografía (UNLP).

Published

2023-11-01

How to Cite

Retrospectives of La Plata cinema: politics and aesthetics in three films. (2023). Toma Uno, 11, 47-64. https://doi.org/10.55442/tomauno.n11.2023.42810

Similar Articles

51-60 of 262

You may also start an advanced similarity search for this article.