Plots between the documentary series La misma tierra. Bolivianos en Argentina (1986) and politics at the beginning of democracy: memory, representations and borders

Authors

  • Ana Inés Echenique Universidad Nacional de Salta
  • Paola Marcela Vargas Camargo Universidad Nacional de Salta

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n11.2023.42819

Keywords:

Documentaries, Democracy, Bolivians, Representations, Memory, Borders

Abstract

The advent of democracy in Argentina forged new relationships between documentary and politics, creating a space for filmmakers to build, through their critical gaze, social and political awareness. From these “fragments of history”, embodied through the voice-over, testimonies, authorized voices, film materials, archives, etc., there is an underground memory (Halbwachs in Pollak, 1998) that from the present allows deconstructing representations that emerge as a symptom of another era. In this polarity of inclusion/expulsion and documentary/political relationship, it is worth asking if the memories produced by documentary series La otra tierra, in the chapter La misma tierra, Bolivianos en Argentina (1986) operate (Durkheimian model) in the duration, continuity and stability of certain representations or seek to reinforce social cohesion through the affective community (Halbwachs in Pollak, 1998). What happens at cultural borders (Cebrelli, 2018) when these representations and memories emerge in the present?

This article will seek to investigate the representations of Bolivians in Argentina in the national memory, built during the Videla Law as the figure of the “expellable foreigner/external enemy”. Therefore analyze whether in the manipulation of the interpretation of the past (Pollak, 1988) that documentalists project onto the present, codes continue to circulate underground whose marks of origin become chameleonic, for which reason they would not be recognizable or identifiable to contemporaries.

 

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Author Biographies

  • Ana Inés Echenique, Universidad Nacional de Salta

    Doctora en Comunicación Social, Magíster en Antropología Social y Licenciada en Comunicación Social. Profesora Adjunta a cargo de Teoría y Práctica de TV y Teoría y Práctica de Cine y Video de la carrera de Comunicación, Facultad de Humanidades, UNSa. Coordinadora del Laboratorio de Producción Audiovisual Experimental de la Facultad de Humanidades, Investigadora del Consejo de Investigación de la Universidad de Salta e integrante del Instituto de Comunicación Política y Sociedad.

  • Paola Marcela Vargas Camargo, Universidad Nacional de Salta

    Magister en Ciencias Sociales y Humanidades con orientación en Comunicación. Licenciada en Ciencias de la Comunicación Social. Jefe de Trabajos Prácticos de Teoría y Práctica de TV de la carrera de Comunicación. Facultad de Humanidades, UNSa. Docente de Literatura en la carrera de periodismo, Facultad de Artes y Ciencias, UCASAL; Asesora didáctica de la Dirección de Diseño y Desarrollo Instruccional, UCASAL. Integrante del Laboratorio de Producción Audiovisual Experimental de la Facultad de Humanidades e investigadora del Consejo de Investigación de la Universidad de Salta.

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Published

2023-11-01

How to Cite

Plots between the documentary series La misma tierra. Bolivianos en Argentina (1986) and politics at the beginning of democracy: memory, representations and borders. (2023). Toma Uno, 11, 33-46. https://doi.org/10.55442/tomauno.n11.2023.42819

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