Post-dictatorship memories: some official, threatened, and preserved audiovisual records

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n11.2023.42860

Keywords:

Cinema, Memories, Dictatorship, Democracy, Transition

Abstract

Recent statements and calls to think about and account for the 40 years of uninterrupted democracy are different. This is logical given the traumatic nature of the civil-military dictatorship in Argentina and its toll of 30,000 disappeared detainees. Post-dictatorial and democratic Argentina has been able to construct a network of social discourses with a strong interpellation of memory dynamics. Cinema has made a substantive contribution to these processes. We argue here the importance of film and video concerning history as a way of approaching the testimonies about the crimes of the dictatorship and the procedures of memory during these 40 years of democracy. In this paper we will develop the analysis of three audiovisuals –the fiction La Historia Oficial; the documentary Juan, como si nada hubiera sucedido; and ATC's recordings of the Trial of the Juntas and its derivations– from the democratic stage, as a great arc of 40 years, where the evocation of the post-dictatorial transition provokes some meanings that deserve to continue to be thought from three axes: representation, document, and political action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maximiliano Ignacio de la Puente, Universidad de Buenos Aires

    Licenciado en Ciencias de la Comunicación, Magíster en Comunicación y Cultura y Doctor en Ciencias Sociales por la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Ha aprobado también el Programa de Posdoctorado de la misma facultad. Es Investigador Adjunto del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y docente de grado y posgrado en la Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes y Universidad Nacional de Tres de Febrero. Es integrante de la Comisión Directiva de la Asociación Argentina de Estudios sobre Cine y Audiovisual.

  • Matías Scheinig , Universidad de Buenos Aires

    Vive en la ciudad de Buenos Aires, Argentina. Es Licenciado en Ciencias de la Comunicación Social por la Universidad de Buenos Aires, donde se desempeña como profesor adjunto de cátedra. Allí se encuentra cursando el Doctorado en Ciencias Sociales. Entre sus producciones y trabajos se destacan el video documental Viaje a la tierra de los sin tierra y el libro Subterráneas de Berlín (https://www.teseopress.com/berlines). Desde el año 1999 se dedica a la comunicación e investigación en programas de derechos humanos. Es integrante de la Comisión Directiva de la Asociación Argentina de Estudios sobre Cine y Audiovisual.

References

Aprea, G. (2015). Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Buenos Aires: Manantial.

Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas (1984). Informe Nunca Más. Buenos Aires: Eudeba.

Feld, C. (2002). Del estrado a la pantalla: las imágenes del juicio a los ex comandantes en Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Margulis, P. (2020). Transiciones de lo real. Transformaciones políticas, estéticas y tecnológicas en el documental de Argentina, Chile y Uruguay. Buenos Aires: Libraria.

Prividera, N. (2014). El país del cine. Para una historia política del nuevo cine argentino. Buenos Aires: Los Ríos.

Velleggia, S. (2010). La máquina de la mirada. Los movimientos cinematográficos de ruptura y el cine político latinoamericano en las encrucijadas de la historia. Quito: Quipus-Ciespal.

Published

2023-11-01

How to Cite

Post-dictatorship memories: some official, threatened, and preserved audiovisual records. (2023). Toma Uno, 11, 15-30. https://doi.org/10.55442/tomauno.n11.2023.42860

Similar Articles

1-10 of 124

You may also start an advanced similarity search for this article.