A ittle cinema with a lot of people inside. About Ana Mohaded's films

Authors

  • Ana Paula Compagnucci Universidad Nacional de Córdoba
  • Ana Mohaded Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n11.2023.42876

Keywords:

Documentary, Memory, Film essay, Córdoba, Trajectory

Abstract

Ana Mohaded is an audiovisual filmmaker from Catamarca who has lived for several decades in the city of Córdoba, where she also works as a teacher, dean of the Faculty of Arts at the National University of Córdoba, a fighter for human rights and memory, and a researcher. 

This article arises from the need to give an account of a fundamental work for Cordoba's audiovisual culture. Ana Mohaded's filmography is abundant, vast and variable, and is maintained over time, both for its actuality and for the fact that since 1987 she has not stopped filming, writing and directing films. 

Here we select three of her works, in order to weave an analysis that breaks the observational distance to construct one of approach and reflection. In a conversation that is articulated from writing and aims at exchange in a kind of exquisite corpse of two, we go with Ana through a dialogue that puts her works in value and context, while at the same time connecting us with her first-person experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Paula Compagnucci, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Cine y TV por la UNC, se especializó en el área de dirección en la EICTV(Cuba); actualmente doctoranda en Semiótica (CONICET), abordando temáticas que vinculan los estudios regionalistas sobre el cine con las teorías fílmicas feministas. Ha participado en varios libros y escrito artículos académicos. Realizadora audiovisual de cortos y largometrajes de carácter independiente con anclaje territorial y perspectiva de género que pone en escena temas sociales. Forma parte de DOCLA (Red de Documentalistas Latinoamericanos) e integra el Grupo de investigación “Transitando imágenes y territorios en la audiovisualidad de Córdoba (2010-2023): cartografías cinematográficas, dispositivos artísticos y derivas tecnopoéticas”.

     

  • Ana Mohaded, Universidad Nacional de Córdoba

    Decana de la Facultad de Artes de la UNC, Profesora en el Departamento de Cine y TV de la Facultad de Artes, UNC y en el Centro de Estudios Avanzados, Facultad de Ciencias Sociales, UNC. Es Magíster en Ciencias Sociales, Licenciada en Dirección de Cinematografía y Licenciada en Comunicación Social. Como investigadora dirige el proyecto consolidar: “ARTES, MEMORIAS Y PROCESOS CREATIVOS: Investigación/producción y divulgación de memorias locales de procesos artísticos y luchas políticas”. Es documentalista, con una producción que pone el foco en los derechos humanos.

References

Barthes, R. (2000). El grado cero de la escritura y nuevos ensayos críticos. Buenos Aires: Siglo XXI.

Birri, F. (2007). Soñar con los ojos abiertos: Las treinta lecciones de Stanford. Buenos Aires: Aguilar.

Comisión provincial de la memoria de Córdoba (2010). Juicio UP1/Videla. https://apm.gov.ar/em/juicio-up1-videla

De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no: feminismo, semiótica, cine. Madrid: Cátedra.

Camblong, A. M. (2009). Habitar la frontera. deSignis, 13, pp. 125-133.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Madrid: Cátedra.

Mestman, M. y Oubiña, D. (2016). Las rupturas del 68 en el cine de América Latina. Buenos Aires: Ediciones Akal.

Weinrichter, A. (Ed.) (2007). La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo (pp. 18-48). Navarra: Gobierno de Navarra.

Filmografía

Mohaded, A. M. (Dir) (2006). Asociaciones libres y lícitas [mediometraje]. Argentina: Kipus Documenta. https://www.youtube.com/watch?v=-dmi4504xjE.

Mohaded, A. M. (Dir.) (2008). Palabras [cortometraje]. Argentina: Kipus Documenta. https://www.youtube.com/watch?v=8JjTf6LSoXA.

Mohaded, A. M. (Dir.) (2012). Treinta y dos [largometraje]. Argentina: Kipus Documenta. https://www.youtube.com/watch?v=uw12vACqxyU&t=204s.

Published

2023-11-01

How to Cite

A ittle cinema with a lot of people inside. About Ana Mohaded’s films. (2023). Toma Uno, 11, 131-147. https://doi.org/10.55442/tomauno.n11.2023.42876

Similar Articles

1-10 of 245

You may also start an advanced similarity search for this article.