For a vitalist cinema: some impression from Jonas Mekas and Naomi Kawase cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.46903

Keywords:

vitalism, documentary cinema, art/life, autobiography, nature

Abstract

In this work we propose a cross between the cinema of Jonas Mekas and Naomi Kawase and the vitalist philosophical current that has “life” as a key word. We will take as a theoretical framework for this work the book Towards an Intense Life by the Argentine sociologist and essayist María Pía López. Through it we bring to the present the question that the avant-gardes of the early 20th century asked themselves: “What is life? How can we produce an art or a language that is not separated from life?” (López, 2009, p. 19).

 

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Author Biography

  • Maia Gattás Vargas, Universidad Nacional de Río Negro

    Artista visual, audiovisual, docente e investigadora. Doctora en Artes. Línea de formación en Arte Contemporáneo Latinoamericano (UNLP). Es Licenciada en Ciencias de la Comunicación y Profesora en Educación Secundaria y Terciaria (UBA). Se desempeña como becaria postdoctoral del CONICET en el Instituto CITECDE-UNRN, investigando sobre cine contemporáneo en el contexto de crisis ecológica. Es profesora de la materia Teorías de los Medios y la Cultura en la Universidad de Buenos Aires. En 2022 publicó su primer libro de artista Diario de exploración al territorio del color y en 2023 estrenó su primer largometraje documental Viento del este. Actualmente se encuentra desarrollando su proyecto de investigación situada Indagaciones atmosféricas dentro de Medialab, Matadero, en Madrid.

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Published

2024-11-26

How to Cite

For a vitalist cinema: some impression from Jonas Mekas and Naomi Kawase cinema. (2024). Toma Uno, 12, 63-79. https://doi.org/10.55442/tomauno.n12.2024.46903

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