Media education in teacher training at the UBA. A proposal for updating the curriculum
DOI:
https://doi.org/10.60020/1853-6530.v10.n19.24918Keywords:
university, media education, technology, curriculumAbstract
Changes in the communicative ecosystem demand other functions from higher education institutions. This paper presents an interdisciplinary experience aimed at bringing the academic capital of the public university to teacher training and building awareness of the need for Media Education in initial formation. The objective is to generate an original space for dissemination and exchange on the new modes of production and circulation of knowledge in the face of the material and symbolic transformation occurred with the information and communication technologies and the effects they have on the processes of constitution of social subjectivity. Therefore, a virtual space intended for the various actors of the educational system is being developed, containing educational material that focuses on generating reflective processes and practices of confrontational socio-pedagogical intervention with the glances that hinder the construction of knowledge.References
AGUADED, I. (2005). Estrategias de edu-comunicación en la sociedad audiovisual. [Edu-communication Strategies in the Audiovisual Society]. Comunicar, 24, pp. 25-34. Recuperado de http://goo.gl/7TbMld [2016-10-05].
BLÖMEKE, S. (2003). Neue Medien in der Lehrerausbildung. Zu angemessenen (und unangemessenen) Zielen und Inhalten des Lehramtsstudiums. In Medienpädagogik. Recuperado de http://goo.gl/rrGdPC [2016- 05-23].
BUCKINGHAM, D. (2006). Isthere a digital generation? En Buckingham, D. &Willett, R. (Eds.) Digital generations. Children, youngpeople andnew media, pp. 1-13. New York, London: Taylor & Francis.
CALDEIRO-PEDREIRA, M.; AGUADED, I. (2017). Contenido e interactividad ¿Quién enseña y quién aprende en la realidad digital inmediata? Virtualidad, Educación y Ciencia, 15(8), pp. 92-105.
CANO-CORREA, A., QUIROZ-VELASCO, M. & NÁJAR-ORTEGA, R. (2017). College Students in Lima: Politics, Media and Participation. [Jóvenes universitarios en Lima: Política, medios y participación]. Comunicar, 53, pp. 71-79. Recuperado de https://doi.org/10.3916/C53-2017-07.
CASTELLS, M. (2007). Comunicación móvil y sociedad. Barcelona: Ariel. Fundación Telefónica.
DELGADO, P. (2003). Repensar la edu-comunicación desde la globalización: alternativas educativas. [A New Way to Think Education in a Global Word]. Comunicar, 21, 90-94. Recuperado de http://goo.gl/ngcKap [2016-10-02].
DUART, J.M. (2011). The Net on Teaching Processes at the University. [La Red en los procesos de enseñanza de la Universidad]. Comunicar, 37, pp. 10-13. Recuperado de https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-00.
FELINI, D. (2014). Quality Media Literacy Education. A Tool for Teachers and Teacher Educators of Italian Elementary Schools. Journal of Media Literacy Education, 6(1), pp. 28-43. Recuperado de http://goo.gl/eBXkAy [2016-02-05].
FERRÉS, J., AGUADED, I., & GARCÍA-MATILLA, A. (2012). La competencia mediática de la ciudanía española: dificultades y retos. Icono 14, 10(3), pp. 23-42. Recuperado de https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.201.
FOUCAULT, M. (1976). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.
GARCÍA CANCLINI, N. (2010). ¿De qué hablamos cuando hablamos de resistencia? Revista Estudios Visuales 7(1), pp. 16-37.
GARCÍA-AVILÉS, J.A., NAVARRO-MAILLO, F., & ARIAS-ROBLES, F. (2014). La credibilidad de los contenidos informa-tivos en Internet para los ‘nativos digitales’: estudio de caso. Palabra Clave, 17(3), pp. 875-894. Recuperado de https://goo.gl/zMxQQq [2015-07-19].
GAVILAN, D., MARTINEZ-NAVARRO, G. & FERNÁNDEZ-LORES, S. (2017). University Students and Informational Social Networks: Total Sceptics, Dual Moderates or Pro-Digitals. [Universitarios y redes sociales informativas: Escépticos totales, moderados duales o pro-digitales]. Comunicar, 53, pp. 61-70. Recuperado de https://doi.org/10.3916/C53-2017-06.
GISBERT, M., & ESTEVE, F. (2011). Digital Learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, pp. 48-59. Recuperado de http://goo.gl/xDnDGq [2017-05-12].
GOZÁLVEZ, V. (2013). La ciudadanía mediática. Una mirada educativa. Madrid Dyckinson.
GRANADOS-ROMERO, J., LÓPEZ-FERNÁNDEZ, R., AVELLO, R., LUNA- ÁLVAREZ, D., LUNA-ÁLVAREZ, E., & LUNA-ÁLVAREZ, W. (2014). Las tecnologías de la información y las comunicaciones, las del aprendizaje y del conocimiento y las tecnologías para el empoderamiento y la participación como instrumentos de apoyo al docente de la universidad del siglo XXI. Medisur, 12(1), pp. 289-294. Recuperado de http://goo.gl/JKDnYd [2017-05-12].
INTERNATIONAL SOCIETY FOR TECHNOLOGY IN EDUCATION [ISTE] (2008). ISTE Standards for Teachers. Recuperado de https://goo.gl/AVPtnS [2016-05- 23].
KERBRAT ORECCHIONI, C. (1980). La enunciación. De la subjetividad en el
lenguaje. Buenos Aires: Hachette.
KULTUSMINISTERKONFERENZ [KMK] (2012). Medienbildung in der Schule. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 8.3.2012. Kul - tusministerkonferenz. http://goo.gl/WxTwQm [2016-05-23].
MAGGIO, M. (2005). Los portales educativos: entradas y salidas a la educación del futuro. En Edith Litwin (Comp.) Tecnologías Educativas en tiempos de internet. Buenos Aires: Amorrortu editores.
MARTÍN BARBERO, J. (2003). Comunicación, medios y educación: un debate para la democracia. Barcelona: Octaedro.
MARTIN-BARBERO, J. & REY, J. G. (1999). Los ejercicios del ver. Barcelona: Gedisa.
MARTÍN-BARBERO, J. (2002). Jóvenes: comunicación e identidad. Pensar Iberoamérica.
MASTERMAN, L. (1985). Teaching the Media. London: Comedia Pub. Group.
MORAGAS I SPÀ, M. (1996). Teorías de la comunicación de masas. México: Gustavo Gili.
OTERO A. Y CORICA A. (2017) Jóvenes y educación superior en Argentina. Evolución y tendencias. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 39(1) enero - junio, pp. 12-28.
PISCITELLI, A. (1995). Ciberculturas. En la era de las máquinas inteligentes. Buenos Aires: Paidós.
RIVERA-ROGEL, D., & RODRÍGUEZ-HIDALGO, C. (2016). Periodismo ciudadano a través de Twitter. Caso de estudio terremoto de Ecuador del 16 de abril de 2016. Revista de Comunicación, 15, pp. 198-215. Recuperado de http://goo.gl/35K2tS [2016-10-02].
ROMERO-RODRÍGUEZ, L.M., & AGUADED, I. (2016). Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia, 70, pp. 35-57. Recuperado de http://goo.gl/4XPptM [2017-05-11].
ROTA, J. & LOZANO, E. (1994). Comunicación, cultura e industrias culturales en América. Revista de Cultura. Madrid: OEI. Recuperado de http://www.oei.es/pensariberoamerica/ric00a03.htm.
SAEZ V. (2018). Conocimiento y reconocimiento de la Educación Mediática en Argentina. Revista Electrónica de Didáctica en Educación Superior, 15(1), pp. 1-13 Recuperado de http://www.biomilenio.net/RDISUP/numeros/15/15Saez.pdf.
SAID, E., SERRANO, A., GARCÍA-DE-TORRES, E., YEZERS’KA, L., & CALDERÍN, M. (2013). La gestión de los Social Media en los medios informativos iberoamericanos. Comunicación y Sociedad, 26(1), pp. 67-92. Recuperado de http://goo.gl/ByuOEc [2016-10-02].
TOULOUSE (1990). NEW DIRECTIONS IN MEDIA EDUCATION. (Francia, Toulouse, julio, 1990).
VALERIO-UREÑA, G., & VALENZUELA-GONZÁLEZ, R. (2011). Redes sociales y estudiantes universitarios: del nativo digital al informívoro saludable. El Profesional de la Información, 20(6), pp. 667-670. Recuperado de https://doi.org/10.3145/epi.2011.nov.10.
WILSON, C., GRIZZLE, A., TUAZON, R., AKYEMPONG, K., & CHEUNG, C.-K. (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. Paris: UNESCO. Recuperado de http://goo.gl/HWtH5i [2016-05-23].
Downloads
Published
Issue
Section
License
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.