E-learning in Argentine Higher Education Quality assessment model based on the contribution of key referents

Authors

  • Francisco Augusto Pontoriero Universidad Nacional de San Juan, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n22.32116

Keywords:

e-learning; online education; quality of education; evaluation model

Abstract

Nowadays, the need to establish systems of accreditation and assurance of educational quality for online educational programs is widely recognized.  In addition, it is found that the instruments and mechanisms currently used to evaluate do not provide a thorough evaluation and, consequently, they fail to accredit these new modalities structured under new paradigms. As this regard, it is important that contemporary Higher Education ensures the quality of these practices. Thus, this paper analyzes models and instruments used worldwide to evaluate the educational practices of online programs, and based on the contribution of key referents, proposes a high-quality evaluation model to optimize them. The proposed model not only considers the different backgrounds and contexts of the institutions that may implement it, but also attends to the standards established internationally.

References

ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE NORMALIZACIÓN Y CERTIFICACIÓN (2012). Norma UNE 66181:2012 Gestión de la calidad. Calidad de la Formación Virtual. Madrid: AENOR.

ASOCIACIÓN NACIONAL DE UNIVERSIDADES E INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN SUPERIOR DE LA REPÚBLICA MEXICANA (2004). Propuesta marco de referencia para la evaluación de la educación superior a distancia. México.

CALED (Instituto Latinoamericano y del Caribe de Calidad en Educación Superior a Distancia) (2010). Autoevaluación de Programas de Educación a Distancia. Loja: CALED.

CALED (Instituto Latinoamericano y del Caribe de Calidad en Educación Superior a Distancia) (2009). Guía de Evaluación para Cursos Virtuales de Formación Continua. Disponible en: http://www.utpl.edu.ec/caled/images/documentos/guia-cursosvirtuales.pdf [21/08/2019]

CAMILLONI, A. (2010). La validez de la enseñanza y la evaluación. ¿Todo a todos? En Anijovoch, R. (comp.) La evaluación significativa. Buenos Aires: Paidós.

DEMING, W.E. (1986). Calidad, Productividad y Competitividad. La salida de la crisis. Madrid: Díaz de Santos. S.A.

DÍAZ, M. (2001). Estándares mínimos de calidad para la creación y funcionamiento de programas universitarios de pregrado. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.

DURÁN, M. C., PRENDES, M.P.E. y GURIÉRREZ, I. P. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), (versión preprint.). DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

EFQUEL (European Foundation for Quality in eLearning) (2012). UNIQUe - European Universities Quality in e-Learning. Certifying Excellence in Institutional TEL. Disponible en: http:// unique.efquel.org/2012/09/20/unique- website-launched/ [15/06/2017].

FERREYRA, P. M. (2014). Tendencias de la evaluación del e-learning. Buenos Aires: FEDEV.

GONZÁLEZ, A. y ROIG, H. (2018). Normativa de educación a distancia para la universidad argentina: avances y desafíos pendientes. Virtualidad, Educación y Ciencia, 9(16) – 2018, ISSN: 1853-6530.

HILERA, G. y JOSÉ HOYA, M. R. (2010). Estándares de E-learning. Guía de consulta. Universidad de Alcalá. España. Disponible en: www.cc.uah.es/hilera/GuiaEstandares.pdf

ISO 9000:2000, International Organization for Standardization. Sistemas de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario, Suiza (2005). Disponible en: http://www.iso.org/iso/home [18/10/2019].

ISO 9001:2008, International Organization for Standardization. Sistemas de gestión de la calidad – Requisitos. Suiza (2008). Disponible en: http://www.iso.org/iso/home [18/10/2019].

Ley Nacional N. 24.521, Ley de Educación Superior Argentina, sancionada el 20/07/1995. Disponible en: http://www.infoleg.gov.ar

MARCINIAK, R., y GAIRÍN SALLÁN, J. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes.

RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ ried.21.1.16182

MARSHALL, S. (2004). eMM Version Two. Process Guide. Wellington: Victoria University of Wellington.

PONTORIERO, F. (2019). Propuestas educativas no presenciales en la U.N.S.J. Estrategias de evaluación de la calidad a partir del aporte de referentes claves. (Tesis Doctoral). Universidad Católica de Cuyo, San Juan, Argentina.

PONTORIERO, F., CATTAPAN, A. y ORELLANO, H. (2017). Manual de procesos para gestión de aulas virtuales - Especificación del funcionamiento del sistema y de sus procesos. Beau Bassin: Editorial Académica Española.

Resolución Nº 1717, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la República Argentina, sancionada el 29/12/2004. Disponible en: http://www.infoleg.gov.ar

Resolución Nº 2641-E/2017, Ministerio de Educación y Deportes de la República Argentina, sancionada el 13/06/2017. Disponible en: http://www.infoleg.gov.ar

ROESLER, J., BITTENCOURT, D., SILVA DIAS, J., RUBIO, M., SANTANA ESTRADA, C. et al. (2015). Los problemas de la evaluación de la educación a distancia en América Latina y el Caribe. Loja: EDILOJA.

RUBIO M. (2003). Enfoques y modelos de evaluación del e-learning. RELIEVE, 9(2), pp. 101-120. Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v9n2/RELIEVEv9n2_1.htm [05/10/2019]

RUBIO, M., AGUILAR, R., MASSA, P., MALDONADO, J. y RAMÍREZ, I. (2005). Proceso de Autoevaluación de los Programas de Educación a Distancia basado en el Proyecto “Centro Virtual para el Desarrollo de Estándares de Calidad para la Educación Superior a Distancia en América Latina y el Caribe”. Loja: UTPL. pp. 459 en 10 cuadernillos.

RUBIO, M., MOROCHO, M., MALDONADO, J., MAZA, A. y RAMÍREZ, I. (2010). Guía de Autoevaluación para Programas de Pregrado a Distancia. Loja: UTPL. Pp. 100.

RUBIO, M., MOROCHO, M., TORRES, J. C., MALDONADO, J., MAZA, A. y RAMÍREZ, I. (2009). Guía de Evaluación para Cursos Virtuales de Formación Continua. Loja: UTPL. Pp. 44.

SOCIOS PROYECTO ESVI-AL, CALED (2014). Guía para la evaluación de cursos virtuales accesibles. Unión Europea. DCIALA/19.09.01/11/21526/279-146/ ALFA III (2011)11. Pp. 70.

TIANA, A. (2010). Curso online de Formación en Evaluación y Acreditación de la Educación Superior Unidad 10: Criterios de Evaluación e Indicadores. fm 6. Disponible en: www.iesalc.unesco.org.ve/cursos/Formación/Evaluación [10/11/2019].

UNESCO (2009). Conferencia Mundial de Educación Superior 2009: Las Nuevas Dinámicas de la Educación Superior y de la Investigación para el Cambio Social y el Desarrollo. Paris: Disponible en: http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf [09/06/2019].

Published

2021-02-11

Issue

Section

Theoretical Basis and Research

How to Cite

E-learning in Argentine Higher Education Quality assessment model based on the contribution of key referents. (2021). Virtuality, Education and Science, 12(22), 22-45. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n22.32116