An analysis of teachers’ digital competences in the province of Misiones: the challenge of the new literacy

Authors

  • Cristina Sánchez-Cruzado Universidad de Málaga, España
  • Sandra Bonetti Programa de Innovación Educativa Plataforma Guacurarí, Misiones, Argentina
  • María Teresa Sánchez-Compaña Universidad de Málaga, España
  • Raúl Santiago Campión Universidad de La Rioja, España

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n23.34459

Keywords:

digital competency; ICT competence; teacher training; digital literacy; self-perception

Abstract

This paper is part of one of the lines of research and development defined in a collaboration agreement between the province of Misiones, Argentina and the University of La Rioja, Spain. The main objective is the analysis of digital literacy in both teachers and students to establish a starting matrix and check its subsequent evolution. The most relevant results obtained in a study carried out between 2019 and 2020 in which 1,422 teachers from Misiones of all educational levels participated are presented. To achieve this goal, an analysis on the self-perception of the digital skills is carried out. This work is implemented by taking as reference the common framework of digital competences of the INTEF and using, for the collection and analysis of the data, the ACDC questionnaire. Results show a low perception of their own digital competences in most of the areas analyzed, especially in those related to content creation. Finally, some teacher training actions are proposed focusing on the necessary alignment of digital resources and didactic methodologies.

References

AJZEN, H. y HARTSHORNE, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11, pp. 71–80. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1096751608000225?via%3Dihubhttps://bit.ly/2T6jcRd.

ALTUNA URDÍN, J.; MARTÍNEZ DE MORENTIN DE GOÑI y AMENABAR PERURENA, N. (2017). Las teorías de enseñanza-aprendizaje y los recursos de Internet: su confluencia en centros de primaria. Estudios sobre Educación, 33(1), pp. 145-167.

AMO, D. y SANTIAGO, R. (2017). Learning Analytics. La narración del aprendizaje a través de los datos. Barcelona: Editorial UOC.

ANDÍA CELAYA, L. A.; SANTIAGO CAMPIÓN, R. y SOTA EGUIZABAL, J. M. (2020). ¿Estamos técnicamente preparados para el flipped classroom? Un análisis de las competencias digitales de los profesores en España. Contextos Educativos. Revista de Educación, (25), pp. 275-311.

BARBERO, A.; GIANNINO, S.; MONTERUBBIANESI, P. y RODRIGUEZ, V. (2014). Programa Conectar Igualdad (PCI): Lecciones a partir de la experiencia en una Escuela Media del Partido de Bahía Blanca. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Bs.As.

COIRO, J.; KNOBEL, M.; LANKSHEAR, C., y LEU, D. J. (2008). The handbook of research in new literacies. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

DUSSEL, I. y QUEVEDO, L. (2010). VI Foro Latinoamericano de Educación; Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Buenos Aires: Santillana.

DUSSEL, I. (2011). VII Foro Latinoamericano de Educación: Aprender y enseñar en la cultura digital. Buenos Aires: Fundación Santillana.

ESCUELA DE ROBÓTICA DE MISIONES. Sitio Oficial. Disponible en: http://escueladeroboticamisiones.com/escuela-de-robotica-misioneshttp://escueladeroboticamisiones.com/escuela-de-robotica-misiones [01/05/2020].

FERNÁNDEZ-CRUZ, F. y FERNÁNDEZ-DÍAZ, M. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 24(46), pp. 97-105.

FERNÁNDEZ, J. C.; FERNÁNDEZ M. C.; CEBEIRO, B. (2016). Competencias en TIC del profesorado en Galicia: variables que inciden en las necesidades formativas. Innovación educativa, 26, pp. 215-231.

FUENTES CABRERA, A.; LÓPEZ, J.; y POZO, S. (2019). Análisis de la competencia digital docente: Factor clave en el desempeño de pedagogías activas con Realidad Aumentada. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), pp. 27-42.

GARCÍA-VALCÁRCEL A.; MUÑOZ-REPISO, A.; SALVADOR BLANCO, L.; CASILLAS MARTÍN, S. y BASILOTTA GÓMEZ-PABLOS, V. (2019). Evaluación de las competencias digitales sobre seguridad de los estudiantes de Educación Básica. Revista Educación Distancia (RED) 19, pp. 1–34.

GEORGE, D. y MALLERY, P. (2002). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 11.0 Update (4 edition). Boston: Allyn y Bacon.

GLIEM, J. A. y GLIEM, R. R. (2003). Calculating, Interpreting, And Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient For Likert-Type Scales. Presentado en Midwest Research-to-Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, Columbus, OH. Recuperado de: https://scholarworks.iupui.edu/handle/1805/344https://bit.ly/2gCo4WY.

KOHELER, M. y MISHRA, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. Recuperado de: https://www.learntechlib.org/primary/p/29544/.

LANKSHEAR, C. y KNOBEL, M. (2006). Digital literacy and digital literacies: policy, pedagogy and research considerations for education. Digital Kompetanse, 1, pp. 12-24.

Ley VI Nº 160. Fortalecimiento de la Educación Técnica Profesional Secundaria y creación de establecimientos técnicos profesionales en la provincia. Misiones. Disponible en: http://www.digestomisiones.gob.ar/uploads/documentos/leyes/LEY%20VI%20-%20N%20160.pdfhttp://www.digestomisiones.gob.ar/uploads/documentos/leyes/LEY%20VI%20-%20N%20160.pdf.

Ley VI Nº 209 Educación Emocional Misiones. (s/f). Disponible en: http://www.diputadosmisiones.gob.ar/web_camara/archivos/digesto/leyes/1552.pdfhttp://www.diputadosmisiones.gob.ar/web_camara/archivos/digesto/leyes/1552.pdf

Ley VI, Nº 212 Ley de Educación Disruptiva. (s/f) Misiones. Disponible en: http://www.diputadosmisiones.gob.ar/web_camara/archivos/digesto/leyes/1552.pdfhttp://www.diputadosmisiones.gob.ar/web_camara/archivos/digesto/leyes/1552.pdf.

Ley VII, Nº 88, Capítulo I. Ejercicio financiero año 2020. (s/f). Misiones. Disponible en:

http://digestomisiones.gob.ar/uploads/documentos/leyes/LEY%20VII%20-%20N%2088.pdfhttp://digestomisiones.gob.ar/uploads/documentos/leyes/LEY%20VII%20-%20N%2088.pdf.

Ley Nº 27.495 Declaración a la provincia de Misiones como Provincia de Cultura Hacedora. Buenos Aires, 12/12/2018. Disponible en: http://www.saij.gob.ar/27495-nacional-declaracion-provincia-misiones-como-provincia-cultura-hacedora.

MARTÍN, D.; CHOCARRO, E.; SANTIAGO, R. y SÁENZ DE JUBERA, M. (2016). Diseño de un instrumento para evaluación diagnóstica de la Competencia digital docente: formación flipped classroom. Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM), 11(33). ISSN: 1699-3748.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA NACIÓN (2017). Competencias de Educación Digital. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/competencias_de_educacion_digital_1.pdfhttps://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/competencias_de_educacion_digital_1.pdf [23/03/2020].

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA NACIÓN (2017). Orientaciones Pedagógicas de Educación Digital. Disponible en: https://www.educ.ar/recursos/132262/orientaciones-pedagogicashttps://www.educ.ar/recursos/132262/orientaciones-pedagogicas [03/04/2020].

MISIONES ON LINE (03/10/2017). Safrán, presentó el presupuesto para el año 2018. Misiones On Line. Disponible en: https://misionesonline.net/2017/10/03/safran-presento-presupuesto-ano-2018/https://misionesonline.net/2017/10/03/safran-presento-presupuesto-ano-2018/ [01/05/2020].

PEREDA MARÍN, S. (1986). Psicología experimental. I, Metodología. Madrid: Pirámide.

PÉREZ-ESCODA, A. y CONDE, M. J. R. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de Educación Primaria en Castilla y León (España). Revista de Investigación Educativa, 34(2), pp. 399-415.

PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD (s/f). Información básica para Congresos Regionales. Disponible en:

http://repositorio.educacion.gov.ar/dspace/bitstream/handle/123456789/109581/PCIparaCongresosRegionales.pdf?sequence=1http://repositorio.educacion.gov.ar/dspace/bitstream/handle/123456789/109581/PCIparaCongresosRegionales.pdf?sequence=1

PROGRAMA DE INNOVACIÓN EDUCATIVA PLATAFORMA GUACURARÍ. Sitio Oficial. Disponible en: https://guacurari.misiones.gob.ar/como-se-compone-el-programa/https://guacurari.misiones.gob.ar/como-se-compone-el-programa/ [01/05/2020].

RAMIREZ BÁRBARO, M. (2019). Mapeo de la educación digital en la provincia de Misiones 2012-2017. Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73527http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73527 [20/05/2021].

Resolución Nº 24 (2007). Lineamientos curriculares nacionales para la Formación Docente Inicial. Buenos Aires, 07/11/2007. Consejo Federal de Educación. Argentina. Disponible en: https://cedoc.infd.edu.ar/wp-content/uploads/2020/01/2407anexo01.pdfhttps://cedoc.infd.edu.ar/wp-content/uploads/2020/01/2407anexo01.pdf.

Resolución Nº 285 (2006). Plan Estratégico Nacional 2016-2021. San Luis, 23/08/2016. Consejo Federal de Educación. Argentina. Disponible en: https://cfe.educacion.gob.ar/resoluciones/res16/285-16.pdfhttps://cfe.educacion.gob.ar/resoluciones/res16/285-16.pdf.

Resolución Nº 286 (2016). Plan Nacional de Formación Docente 2016-2021. San Luis, 23/08/2016. Consejo Federal de Educación. Argentina. Disponible en: http://fediap.com.ar/wp-content/uploads/2017/03/Resolucion-CFE-286-16-Plan-Nacional-de-Formacion-Docente-2016-2021.pdfhttp://fediap.com.ar/wp-content/uploads/2017/03/Resolucion-CFE-286-16-Plan-Nacional-de-Formacion-Docente-2016-2021.pdf.

Resolución Nº 337 (2018). Marco referencial de capacidades profesionales de la Formación Docente Inicial. San Fernando, Bs. As. 05/04/2018. Consejo Federal de Educación. Argentina. Disponible en: https://dges-cba.infd.edu.ar/sitio/upload/Res_CFE_N_337-18.pdfhttps://dges-cba.infd.edu.ar/sitio/upload/Res_CFE_N_337-18.pdf.

Resolución Nº 1410 (2018). Plan Aprender Conectados. Buenos Aires. 30/05/2018. Ministerio de Educación. Argentina. Disponible en: https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/185279/20180605https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/185279/20180605

RIVAS, A. (2018). Un Sistema Educativo Digital para la Argentina. Documento de Trabajo N°165. Buenos Aires: CIPPEC.

ROGRIGUEZ, M. y RAMIREZ BÁRBARO, M. (2018). Programas de educación digital en la provincia de Misiones. CONICET. Disponible en: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/104829https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/104829 [20/05/21].

SANABRIA, A. L. y CEPEDA, O., (2016). La educación para la competencia digital en los centros escolares: la ciudadanía digital. RELATEC. Revista Iberoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 95-112.

SÁNCHEZ-CRUZADO, C.; SANTIAGO CAMPIÓN, R. y SÁNCHEZ-COMPAÑA, M. T. (2021). Teacher Digital Literacy: The Indisputable Challenge after COVID-19. Sustainability, 13(4), 1858. doi:10.3390/su13041858.

SANTIAGO CAMPIÓN, R. y BERGMANN, J. (2018). Aprender al revés: flipped classroom y metodologías activas en el aula. Barcelona: Planeta-Paidós.

SANTIAGO CAMPIÓN, R.; NAVARIDAS NALDA, F. y ANDÍA CELAYA, L.A. (2016). Las percepciones de los directivos de centros escolares sobre el uso y el valor de las TIC para el cambio e innovación educativa, Estudios sobre la Educación, 30, pp. 145-174.

SECRETARÍA DE INNOVACIÓN Y CALIDAD EDUCATIVA (2018). Marco nacional de integración de los aprendizajes: hacia el desarrollo de capacidades. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/marco_nacional_de_integracion.pdfhttps://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/marco_nacional_de_integracion.pdf [23/03/2020].

SERRANO ANGULO, J. (2010). Nociones básicas sobre el análisis inferencial. En S. NIETO MARTÍN (coord.), Principios, métodos y técnicas para la investigación educativa. Madrid: Dykinson.

SISTEMA DE INFORMACIÓN CULTURAL DE LA ARGENTINA (2017). Encuesta nacional de consumos culturales 2017. Disponible en: https://www.sinca.gob.ar/Encuestas.aspxhttps://www.sinca.gob.ar/Encuestas.aspx [23/3/2020].

SITEAL (2019). Educación y TIC. Documento eje. Buenos Aires: ONU- IIPE UNESCO.

TEJEDOR TEJEDOR, F. J. y ETXEBERRÍA MURGIONDO, J. (2006). Análisis inferencial de datos en educación (Vol. 2). Madrid: La Muralla.

TOURÓN, J.; MARTÍN, D.; ASENCIO, N., PRADAS, S. y ÍÑIGO, V. (2018). Construct validation of a questionnaire to measure teachers’ digital competence (TDC). Revista Española Pedagogía, 76, pp. 25–54.

VUORIKARI, R.; PUNIE, y., CARRETERO, S. y VAN DEN BRANDE, G. (2016). «DigComp» 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model; Luxembourg Publication Office of the European Union: Luxembourg. Disponible en: https://bit.ly/21320Flhttps://bit.ly/21320Fl.

Published

2021-08-18

Issue

Section

Theoretical Basis and Research

How to Cite

An analysis of teachers’ digital competences in the province of Misiones: the challenge of the new literacy. (2021). Virtuality, Education and Science, 12(23), 8-32. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n23.34459