This is an outdated version published on 2021-08-24. Read the most recent version.

Didactic strategies using digital technology: inclusive teaching in times of pandemic

Authors

  • Diego Díaz Puppato Facultad de Educación, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina
  • Melisa Cristiani Facultad de Educación, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina
  • Víctor Hugo Sajoza Juric Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n23.34467

Keywords:

teaching; didactic strategy; digital technology; pandemic; COVID-19

Abstract

This study aims to share a systematization of the developmental experience of the subject Didactics and Curriculum in the face of the sudden disruption of the assistance to educational institutions due to COVID pandemic in 2020. This subject is part of the academic training designed for different areas of study at the Facultad de Educación in Universidad Nacional de Cuyo. This paper outlines and formalizes the main reflections and didactic standards considered to design, implement and reconfigure the methodological definitions adopted, placing an emphasis on the use of digital technologies. The teaching approach was built upon the basis of conducted diagnostics regarding the student’s availability of tools and internet connectivity, as well as their basic digital competences, and assumed the strategy and devices subordination to the accessibility conditions of all the group of students as elemental principles.

References

BARRÓN, M. C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En IISUE (Ed.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 66-74). UNAM.

BIRGIN, A. (2020). Emergencia y pedagogía: la cuarentena en los institutos de formación docente. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp. 189-200). UNIPE.

CABELLO, R. (2011). Tecnovector. Migraciones digitales como propuesta de alfabetización mediática digital en la formación docente. En R. Cabello & S. Morales (Eds.), Enseñar con tecnologías. Nuevas miradas en la formación docente (pp. 17-46). Prometeo.

CARR, W. (2002). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Morata.

DE SOUSA SANTOS, B. (2020). La cruel pedagogía del virus. En La cruel pedagogía del virus. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. CLACSO.

DÍAZ PUPPATO, D. (2015). Representaciones docentes sobre el uso de tecnología digital en educación [Universidad Nacional de Córdoba]. http://hdl.handle.net/11086/3798

DÍAZ PUPPATO, D., ASSO, J., IGLESIAS, M. I., CRISTIANI, M., HERNÁNDEZ, N., MARTÍNEZ, M., LUCERO, T., Y PALMIERI, M. S. (2019). Formación docente inicial: características de los estudiantes de los profesorados. En A. I. Torre (Ed.), Investigar para educar en una coyuntura de crisis (pp. 195-205). Editorial de la Facultad de Educación.

GARCÍA ARETIO, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 9. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911

LITWIN, E. (2010). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En A. R. W. De Camilloni, M. C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto, & S. Barco (Eds.), Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 91-115). Paidós.

LITWIN, E. (2016). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.

LLOYD, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En IISUE (Ed.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 115-121). UNAM.

MAGNANI, E. (2020). Educación y tecnologías. Adentro de la caja. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp. 85-99). UNIPE.

MALLART, J. (2015). Didáctica, perspectivas, teorías y modelos. En A. Medina Rivilla & M. C. Domínguez Garrido (Eds.), Didáctica general: formación básica para los profesionales de la educación (pp. 31-74). Universitas.

MORALES, S. (2011). Acceso y Apropiación de Tecnologías de la Información y la Comunicación. Una apuesta de política pública. En R. Cabello & S. Morales (Eds.), Enseñar con tecnologías. Nuevas miradas en la formación docente (pp. 47-75). Prometeo.

PERKINS, D. (2003). La escuela inteligente. Del adiestramiento de la memoria a la educación de la mente. Gedisa.

Published

2021-08-18 — Updated on 2021-08-24

Versions

Issue

Section

Innovation and Experiences

How to Cite

Didactic strategies using digital technology: inclusive teaching in times of pandemic. (2021). Virtuality, Education and Science, 12(23), 72-88. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v12.n23.34467 (Original work published 2021)