Learning in times of pandemic. Students’ voices as keys to rethinking university education

Authors

  • Carina Lion Universidad de Buenos Aires, Argentina
  • Analía Schpetter Universidad Nacional de La Pampa, Argentina
  • Verónica Weber Universidad Nacional de Hurlingham, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n24.36284

Keywords:

technologically mediated learning; studying in pandemic; young voices; university education

Abstract

The article addresses the dimension of learning in times of pandemic. It considers students' voices collected in a survey. It systematizes difficulties in studying, outstanding classes, references to their own learning, and future challenges. Among the emerging tendencies are access difficulties, saturation due to the number of activities and content, and lack of communication with teachers. They appreciate classes that promote more active productions that are closer to professional practice, teachers who listen and empathize, and synchronous instances versus asynchronous ones. Finally, they question teaching and suggest the challenge of redesigning classes, working as a team in the virtual world, helping to organize work and study times, and generating relevant and interesting proposals. These challenges are analyzed in the light of the mutations in technologically mediated ways of learning and offer new perspectives for rethinking university teaching in the forthcoming years.

References

BARICCO, A. (2019). The Game. Buenos Aires: Anagrama.

BAUMAN, Z. (2009). El arte de la vida. Buenos Aires: Paidós.

CICALA, R. et al. 2020. «Entramado de prácticas digitales de estudiantes avanzados en contexto de pandemia: entre “ser estudiante” y “ser ciudadano universitario”». Presentado en I Encuentro GT Clacso Apropiación de Tecnologías Digitales e Interseccionalidades. ¿Quién se apropia de qué?, Facultad de Comunicación. Universidad Nacional de Córdoba. https://www.clacso.org/actividad/i-encuentro-del-grupo-de-trabajo-de-clacso-apropiacion-de-tecnologias-digitales-e-interseccionalidades-5/.

CICALA, R.; COGO, M.; GÓMEZ, C.; MALDONADO, J.; PARODI, A.; GIMÉNEZ, Y. y BULACIO, C. (2020). Prácticas digitales estalladas: el caso de estudiantes universitarios avanzados de una universidad pública Argentina. Ponencia presentada en el Segundo Encuentro En Línea CHAT: La ciudadanía en la mediación digital. México, 22 al 26 de junio de 2020.

DEWEY, J. (1975). Democracia y Educación. Madrid: Morata.

EISNER, E. (1998). Cognición y curriculum. Buenos Aires: Amorrortu.

FREINET, C. (1996). La escuela moderna francesa. Una pedagogía del sentido común. Las invariantes pedagógicas. Madrid: Morata.

LION, C. (comp.) (2020). Aprendizaje y tecnologías. Habilidades del presente y proyecciones de futuro. Buenos Aires: Noveduc.

MORIN, E. (2016). Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación. Buenos Aires: Nueva visión.

PÉREZ GÓMEZ, Á. (1992). El aprendizaje escolar: de la didáctica operatoria a la reconstrucción de la cultura en el aula, en J. Gimeno Sacristán y A. Pérez Gómez (1992), Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

SABULSKY, G.; PÉREZ, D.; BOSCH ALESSIO, C. y GHELFI, F. (en prensa). Migrar a la virtualidad: transformaciones y adaptaciones del estudiante universitario al nuevo escenario.

Published

2021-12-24

Issue

Section

Theoretical Basis and Research

How to Cite

Learning in times of pandemic. Students’ voices as keys to rethinking university education. (2021). Virtuality, Education and Science, 13(24), 36-48. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n24.36284