File. The tensions of archival aesthetics
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30031Keywords:
archive, art, historiography, memoryAbstract
Hand in hand with new media in the development of the 20th century, artistic practice has developed a reflection around archival institutional practices. From the questioning of the processes that revolve around the organization of information to the social identity record. However, authors such as Valcárcel Medina have criticized the archival art label within the aesthetic discourse argued by recognized art critics in recent decades. Therefore, it is worth asking if the tensions between the nature of artistic practice can generate their own archives or if these are another field not capable of being reflected through cultural productions. Throughout this article we will try to mesh from the central axis of the questioning of the tensions between art and archive to be able to discern the role of this in its artistic representation and, therefore, its link with the conformation of memory and construction historiographic.
Downloads
References
Alberch, R. (2002). La dimensión democrática de los archivos. En: Blasco, J. (Ed.) Culturas de archivo/Archive Cultures. Barcelona: Fundación Antoni Tàpies, D. L.
Alphen, E. (2018). Escenificar el archivo. Arte y fotografía en la era de los nuevos medios. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Baudrillard, J. (1969). El sistema de los objetos. México: Siglo XXI Editores, s. a. de c. v.
Cvetkovich, A. (2011). An Archive of Feelings: Trauma, Sexuality, and Lesbian Public Cultures. Durham: Duke University Press Books.
Derrida, J. (1997). Mal de archivo: una impresión freudiana. Madrid: Trotta, D. L.
Foucault, M. (2017). La arqueología del saber (4 ed.). México: Siglo XXI Editores, s. a. de c. v.
Garcés, M. (2013). Un mundo común. Barcelona: Edicions Bellaterra S. L.
Guasch, A. M. (2013). Arte y Archivo, 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades (2 ed.). Madrid: Ediciones Akal S.A.
Halberstam, J. (2011). The Queer Art of Failure. Durham:Duke University Press Books.
Krauss, R. (1999). A Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-medium Condition. Londres: Thames & Hudson.
K. J, R. (2017). El acceso al transgénero/El deseo de lógicas archivísticas (¿más?) queer. En: Blasco, J. (Ed.) Archivar. Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona, Instituto de Cultura, La Virreina Centre de la Imatge.
Rancière, J. (1996) El desacuerdo. Filosofía y política. Buenos aires: Ediciones Nueva Visión.
Rancière, J. (2017) El teatro de imágenes. En: Jaar, A. (Ed.), La política de las imágenes. Santiago de Chile: ediciones/metales pesados.
Rolnik, S. (2009). Furor de archivo. En: Estudios visuales: Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, ISSN 1698-7470, Nº. 7, pp. 115-129.
Schwartz, J; Cook, T. (2017). Archivos, registros y poder: de la teoría (posmoderna) a la performance (archivística). En: Blasco, J. (Ed.) Archivar. Barcelona:Ayuntamiento de Barcelona, Instituto de Cultura, La Virreina Centre de la Imatge.
Valcárcel Medina, I. (2010). El objeto y el fin. En: Estévez González, F. Santa Ana, M. (Ed.), Memorias y olvidos del archivo. Madrid: Outer Ediciones.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sergio Martín
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.