The Construction of Collective Memory in the work of Graciela Sacco and Marie Orensanz

Authors

  • Valentina Bolcatto Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34556

Keywords:

Construction of collective memory, Installation art, Experience, Places of memory, Dictatorship

Abstract

This paper reflects on the possibilities of installation art as a means for the construction of memory regarding the violence and the horrors of the last civil-military dictatorship in Argentina (1976-1983). This paper looks into two art installations, Cualquier salida puede ser un encierro [Any exit can be a confinement] (2011) by Graciela Sacco, and La indiferencia [Indifference] (2012) by Marie Orensanz. Both works were specifically conceived and built for the places of memory [Sitios de Memoria] in which they were installed. Due to the ephemeral and experiential character of these works, our analysis draws upon news articles, interviews, visual and audio-visual records, in order to convey the artists’ intentions in creating them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Valentina Bolcatto, Universidad Autónoma de Entre Ríos

    Licenciada y Profesora en Artes Visuales por la UADER. Estudiante de la Maestría en Estudios Culturales en la UNR. Docente universitaria e integrante en proyectos de investigación y grupos de estudios en la UADER. Publicó notas vinculadas al campo artístico en AIM Digital y expuso su trabajo de manera individual y colectivamente en salones, bienales y muestras.

References

Aguirre, O. (2012). El miedo que pudimos soportar. La Capital. Recuperado el 2014, 13 de septiembre de https://www.lacapital.com.ar/mobile/bb/nota.html?id=L2VkX3NlbmFsZXMvMjAxi8zL2VkaWNpb25fMTY3L2NvbnRlbmlkb3Mvbm90aWNpYV81MDgxLmh0bWw=

Battiti, F. (2010). El arte ante las paradojas de la representación. En N. Hochbaum y F. Battiti (Coord. edit.), Monumento a las víctimas del terrorismo de Estado. Parque de la Memoria (pp. 70-83). Buenos Aires: Latingráfica SRL. Recuperado el 2021, 8 de julio de https://issuu.com/parquedelamemoria/docs/pdm_catalogo_2010.

Bishop, C. (2008). El arte de la instalación y su herencia. Ramona. Revista de Artes Visuales, 78, pp. 46-52. Recuperado el 2021, 8 de julio de http://70.32.114.117/gsdl/collect/revista/index/assoc/HASH4441/1673c090.dir/r78_12notas.pdf.

Calveiro, P. (2006). Los usos políticos de la memoria. En G. Caetano (Comp.), Sujetos sociales y nuevas formas de protesta en la historia reciente de América Latina (pp. 359-382). Buenos Aires: Ed. CLACSO. Recuperado el 2021, 8 de julio de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101020012032/caetano.pdf.

Giunta, A. (2011). Catálogo de la muestra Tensión admisible de Graciela Sacco. Buenos Aires: Parque de la Memoria-Monumento a la víctimas del terrorismo de Estado.

Groys, B. (2009, 21 de julio). La topología del Arte contemporáneo. Esfera Pública. Recuperado el 2021, 7 de agosto de https://esferapublica.org/nfblog/la-topologia-del-arte-contemporaneo/

Groys, B. (2014). Las políticas de la instalación. En Volverse público (pp. 49-67). Buenos Aires: Caja Negra.

Groys, B. (2016). Introducción: la reología del arte. En Ensayos sobre la evanescencia del presente (pp. 9-15). Buenos Aires: Caja Negra.

Jelin, E. (2001). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.

Martyniuk, C. (2004). ESMA. Fenomenología de la desaparición. Buenos Aires: Prometeo libros.

Pastoriza, L. (2005). La memoria como política pública. En M. Brodsky (Ed.), Memoria en construcción: el debate sobre la ESMA (pp. 85-94). Buenos Aires: La Marca.

Published

2021-09-01

How to Cite

The Construction of Collective Memory in the work of Graciela Sacco and Marie Orensanz. (2021). Artilugio, 7, 238-252. https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34556

Similar Articles

141-150 of 153

You may also start an advanced similarity search for this article.