The fall of the Eagle 1. The Exedra in flames: Postanarchist analysis of militant insubordination
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.46254Keywords:
postestructuralism, performance, emotion, insurrection, dignityAbstract
This article traces a line of tactical thought pointing out a sequence of methodological affinities touched by poststructuralism, postanarchism and joyful militancy, for the case study of the performative mural The Fall of the Eagle 1. The Exedra in Flames, in the antiauthoritarian exercise of insubordination and celebratory insurrection that burst into the politics of life, revealing the structural scaffolding of violent institutional authoritarianisms tending to the partisan of State in a territory occupied by gore capitalism, in the city of Aguascalientes, Mexico. During the analysis, a transversal report will be crossed that will allow the observation, identification and analysis of the emotions of militant insubordination, revealing in the process the socioemotional irruption of what will be called “normative contracture of the social order”, as testimony of the existing contraction of social bodies in the negotiation and conditioning of life policies inside and outside artistic education programs.
Downloads
References
Aguirre Rojas, C. (2013). Antimanual del buen rebelde. Guía de la contrapolítica para subalternos anticapitalistas y antisistémicos. Bogotá: Desde abajo.
Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. México: UNAM.
Bergman, c. y Montgomery, N. (2023). Militancia alegre. Tejer resistencias, florecer en tiempos tóxicos. Madrid: Tumba la casa.
Cerbón, M. (2022). Dudas sobre el “accidente” del helicóptero de SSPE en Aguascalientes. Revista Proceso, 2403, s. n. https://www.proceso.com.mx/reportajes/2022/11/21/dudas-sobre-el-accidente-del-helicoptero-de-sspe-en-aguascalientes-297345.html
Depetris Chauvin, I. y Taccetta, N. (2017). Giro afectivo y artes visuales. Una aproximación interdisciplinaria sobre América Latina. Imagofagia. Revista de la Asociación de Estudios de Cine y Audiovisual, 16, pp. 357-370. https://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/260/250
Echeverría, B. (s. f.). El juego, la fiesta y el arte. México: Archivo Bolívar Echeverría.
Fanón, F. (1973). Los condenados de la tierra. México: Fondo de Cultura Económica.
Ibáñez, T. (2015). Anarquismo es movimiento. Anarquismo, neoanarquismo y postanarquismo. Barcelona: Virus.
Lalive D'epinay, C. (2008). La vida cotidiana: Construcción de un concepto sociológico y antropológico. Sociedad Hoy, 14, pp. 9-31. https://www.redalyc.org/pdf/902/90215158002.pdf
Martín-Hernández, I. (2020). Prácticas artísticas contemporáneas y circulación de afectos. Relaciones entre imagen, experiencia, agencia y afectividad. Arte, Individuo y Sociedad, 32(3), pp. 697-714. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/65203/4564456553621
Sarduy, S. (2011). El barroco y el neobarroco. Buenos Aires: El cuenco de plata.
Valencia, S. (2016). Capitalismo Gore, control económico, violencia y narcopoder. México: Booket.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan Manuel Vizcaíno Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.