The Fictionalization of History in the Literature, Urban Planning and Art of Quebec: From the Search of an Origin to Transnationalism and Counter-Hegemonic Globalization

Authors

  • Cristina Elgue Martini Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

fictionalization of History, historical origins, transnationality, counter-hegemony

Abstract

The article analyzes the changes that took place in Québec in the field of the fictionalization of History at the turn of the 20th/21st centuries. Its central hypothesis sustains that the last three decades of the 20th century witnessed a cognitive vocation that developed in close connexion with the process of identity construction and that privileged the return to the Québécois historical past. This phenomenon was evident in the canonical novel (Jacques Godbout, Jacques Folch-Ribas), the best-seller (Arlette Cousture, Louis Caron), the theatre (Roland Lepage, Jean Provencher) and the documentary (Jacques Godbout); it was also manifest in urban planning (Place Royale) and gave origin to the historical murals that celebrated the change of Millennium. In the 21st Century, the historical contents and the cognitive vocation have changed their emphasis to suit the epistemological and ideological developments referred to by Boaventura de Sousa Santos as a counter-hegemonic globalization, which was expressed in strongly transnational literatures and visual arts. From this perspective, the article focuses on the novelBeatrice & Virgil (2010) by Yann Martel, the play Incendies by Wajdi Mouawad and the work of the Québécois finalists of the Prix Artistique Sobey 2010 ( Musée d’art contemporain de Montréal), all instances that challenge the geopolitical, cultural and even linguistic criteria to define literary/artistic identities

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cristina Elgue Martini, Universidad Nacional de Córdoba

    Es Doctora por la Universidad Laval de Canadá. Fue Decana de la Facultad de Lenguas de la Universidad Nacional de Córdoba (2000-2008), donde se desempeñó asimismo como profesora titular. Es docente de carreras de posgrado en las Universidades Nacionales de Córdoba, Mendoza, La Plata y Río Cuarto. Dirigió la Maestría en Culturas y Literaturas Comparadas y dirige actualmente la Revista de Culturas y Literaturas Comparadas de su Facultad. Es Directora del Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL). Tiene publicaciones en todas las áreas de su especialidad (literatura comparada, estudios culturales, narrativa en lengua inglesa). Es actualmente Vicepresidenta de la Asociación Argentina de Estudios Americanos y fue presidenta de la Asociación Argentina de Literatura comparada (2001-2003). Ha sido invitada por universidades
    canadienses, latinoamericanas y europeas para dictar conferencias y seminarios en sus áreas de especialización. Ha recibido las Palmas Académicas del Gobierno de Francia, el Diploma al Mérito
    de la Asociación Argentina de Estudios Canadienses y es miembro del Pen Club, filial Buenos Aires.

References

Caron, Louis. Le Canard de bois. Montréal: Boréal Express, 1981. Impreso.

---. La Corne de brume. Montréal: Boréal Express, 1982. Impreso.

---. Le coup de poing. Montréal: Boréal, 1990. Impreso.

Cousture, Arlette. Les filles de Caleb. Tome I. Montréal: Québec/Amérique, 1985. Impreso.

---. Les filles de Caleb. Tome II. Montréal: Québec/Amérique, 1986. Impreso.

---. Ces enfants d'ailleurs. Tome I: Montreal: Libre Expression, 1992. Impreso.

---. Ces enfants d'ailleurs. Tome II: Montreal: Libre Expression, 1994. Impreso.

Elgue-Martini, Cristina. “La re-escritura de la Historia en las ficciones argentina y quebequense contemporáneas”. Tesis Doctoral presentada a la Faculté des études supérieures de l’Université Laval. Québec, Canadá, 1999. Impreso.

Farcet, Charlotte. “Incendies. Postface”. Mouawad, Wajdi. Incendies. Le sang des promesses/2. Montréal: LEMÉAC, 2009. 135-170. Impreso.

Fillmore, Sarah. “Prix artistique Sobey 2010”. Le Magazine du Musée d’art contemparain de Montréal. 21.2 (Autumn 2010):4-5. Impreso.

Folch-Ribas, Jacques. La chair de pierre. Montréal: Bibliothèque québécoise, 1996. Impreso.

Godbout, Jacques. Le Sort de l'Amérique, Paris: K-films Éditions, 1997. Impreso.

---. Les têtes à Papineau . Paris: Seuil, 1981. Impreso.

Johnstone, Lesley. “BGL, Pascal Grandmaison, Adad Hannah, Karen Tam”. Le Magazine du Musée d’art contemporain de Montréal. 21.2 (automne 2010):6-7. Impreso.

Lepage, Roland. La complainte des hivers rouges. Ottawa: Leméac, 1974. Impreso.

Martel, Yann. Beatrice & Virgil. New York: Knopf Canada, 2010. Impreso.

Mouawad, Wajdi. Incendies. Le sang des promesses/2. Montréal: LEMÉAC, 2009. Impreso.

Provencher, Jean et Gilles Lachance. Québec, printemps 1918. Montreal: L'Aurore, 1974. Impreso.

Robert, Lucie."Les Revenants". Voix et Images. 64 (septembre 1996):159-167. Impreso.

Roy, Alain. “L’épopée du Vieux–Québec”. Continuité. Le magazine du patrimoine du Québec. 74 (Automne 197). Impreso.

Santos, Boaventura de Sousa. Para descolonizar Occidente. Más allá del pensamiento abismal. Buenos Aires: CLACSO, 2010. Impreso.

---. Una epistemología del Sur. Buenos Aires: CLACSO, 2009. Impreso.

“Yann Martel on Animals and the Holocaust in Beatrice and Virgil”. Amazon.com Review. Web. 26 Feb. 2011. < http://www.amazon.com/Beatrice-Virgil-Novel-Yann-Martel/dp/1400069262 >.

Published

2015-12-01

How to Cite

The Fictionalization of History in the Literature, Urban Planning and Art of Quebec: From the Search of an Origin to Transnationalism and Counter-Hegemonic Globalization. (2015). Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, 5. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/13221