Compared Encounters: Wilfred Owen, T. S. Eliot, Dante
Keywords:
intertextuality, meetings, war, poetryAbstract
There is a literary tradition of post mortem encounters. The necessary antecedent concerning Dante’s voyage is Virgil. This article is about the Dantesque basis on which persons concerned with poetical practices or linguistic aspects meet.
The two chosen English-speaking poets are Wilfred Owen, who died in the First World War, 1918 and T. S. Eliot, who places a scene described in a section included in his fourth Quartet within the environment of a bombardment on London during the Second World War. In this case there is no clear evidence that both speakers are dead.
Downloads
References
Alighieri, Dante. Obras completas (edición bilingüe). Madrid: B.A.C., 1965.
---. La Divina Comedia. Trad. de Claudia Fernández Speier. Buenos Aires: Colihue, 2021.
Blamires, Harry. Word Unheard. A Guide through Eliot’s Four Quartets. London: Methuen, 1969.
Das, Sasi Bhusan. Wilfred Owen’s Influence on Three Generations of Poets. Calcutta: Roy & Roy, 1982.
Gardner, Helen. The Art of T. S. Eliot. London: The Cresset Press, 1949.
Genette, Gérard. Palimpsestes. La littérature en second degré. París: Seuil, 1982.
Mallarmé, Stéphane, Oeuvres complètes. París: Gallimard, 1968.
Milward, Peter S. J. A Comment on T. S. Eliot’s ‘Four Quartets’. Tokyo: The Hokuseido Press, 1968.
Montezanti, Miguel Angel. El nudo coronado. Estudio de Cuatro Cuartetos. La Plata: UNLP, 1994.
--- et al. Extraño encuentro. La poesía de Wilfred Owen. La Plata: CLM, año 2, N.° 2, 2000.
Rubén Darío. Azul… Buenos Aires: Espasa Calpe - Austral, 1975.
Woolf, Virginia. Three Guineas: Hardsmondsworth: Penguin Books, 1979.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
a) Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons.
b) La cesión de derechos no exclusivos implica que la publicación de los artículos en la presente revista no quita la posibilidad o el derecho al autor/a de publicar su obra de manera posterior en otras revistas u órganos editoriales y la autorización por parte de los/as autores/as para que el trabajo sea depositado en los repositorios institucionales, tales como el Portal de Revistas de la Universidad Nacional de Córdoba.