Threads of Memory: A Feminine Perspective on Postwar Spain in The Back Room by Carmen Martín Gaite

Authors

  • Karen Rudenik Universidad de Mar del Plata

Keywords:

Carmen Martín Gaite, Francoism, gender roles, women's writing, autobiographical memory

Abstract

Social expectations during the Franco regime limited women's opportunities outside the domestic and private spheres. In the novel The Back Room, Carmen Martín Gaite employs fictional strategies to reflect on the female experience of this period. Combining autobiographical elements with fiction, the writer constructs an alternative view of the Franco era, questioning the imposed gender roles and building a feminine perspective that reflects not only her own subjectivity but also that of other women of the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo Redondo, Susana. La autoficción: entre la autobiografía y el ensayo biográfico. Límites del género. Tesis. Universidad de Alcalá, 2011.

Casas, Ana. “El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual”. La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid: Ed. Arco Libros, 2012. 9-42.

Ciplijauskaité, Biruté. La novela femenina contemporánea (1970-1985): hacia una tipología de la narración en primera persona. Barcelona: Ed. Anthropos, 1988.

Daneri, Cristina. El concepto de verdad en psicoanálisis. https://www.cristinadaneripsicoanalista.com. Web. 25 Jul. 2015.

De la Fuente, Inmaculada. Mujeres de la posguerra. Madrid: Ed. Planeta, 2002.

Fernández, Celia. “Entrevista con Carmen Martín Gaite”. Anales de la Narrativa Española Contemporánea. IV (1979): ISSN 0270-6334.

Ferrari, Marta B. Amazonas de las letras. Discursos de y sobre las literatas españolas del XIX. Rosario, Argentina: Ed. Mar Serena ediciones, 2021.

Leuci, Verónica y Giménez, Facundo. La loca de los versos. Voces femeninas en la poesía española (siglos XIX a XXI). Libro digital. Mar del Plata: Ed. Es Pulpa Ediciones, 2023. ISBN 978-987-48659-4-6.

Martín Gaite, Carmen. Desde la ventana. Enfoque femenino de la literatura española. Madrid: Ed. Espasa Calpe, 1987a.

--- Usos amorosos de la postguerra española. Barcelona: Ed. Anagrama. 1987b.

--- El cuarto de atrás. Barcelona: Ed. Destino, 1990.

Musitano, Julia. “La autoficción: una aproximación teórica. Entre la retórica de la memoria y la escritura de recuerdos”. Acta literaria. 52 (2016): 103-123.

Romano, Marcela. “El cuarto de atrás de Carmen Martín-Gaite: una poética del margen”, Confluencia. Revista hispánica de cultura y literatura. 10, 2 (1995): 23-34.

Russ, Joanna. Cómo acabar con la escritura de las mujeres. 1983. Traducido por Gloria Fortún. España: Ed. Dos bigotes, 2018.

Sanz Villanueva, Santos. Historia de la novela social española (1942-1975), vol. I. Madrid: Ed. Alhambra, 1980.

Sobejano, Gonzalo.La novela española de nuestro tiempo. Madrid: Ed. Prensa Española, 1975.

Souto, Luz. “Las malditas: escritoras olvidadas en el canon español del siglo XX”. Actas a “Los nuevos malditos: debates sobre literatura y ética en el siglo XXI”, UNMDP, 2023. En prensa.

Villanueva, Darío. Letras españolas: 1976-1982. Madrid: Ed. Castalia, 1987.

Woolf, Virginia. Un cuarto propio (A room for one's own) Traducido por Jorge Luis Borges. México, DF: Ed. Colofón, 2007.

Published

2024-12-23

How to Cite

Threads of Memory: A Feminine Perspective on Postwar Spain in The Back Room by Carmen Martín Gaite. (2024). Revista De Culturas Y Literaturas Comparadas, 15. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/47793