ASSESSMENT OF DOCTOR-PATIENT RELATIONSHIP (DPR) IN A POPULATION IN SAN JUAN.

Authors

  • Patricia Farías Facultad de Psicología, Universidad Nacional de San Luis
  • Sonia Tifner Facultad de Psicología. UNSL.
  • María Lourdes Tapia Facultad de Psicología, Universidad Nacional de San Luis

DOI:

https://doi.org/10.31052/1853.1180.v21.n3.17366

Keywords:

Relationship, doctor, patient, hospital, public, private

Abstract

Abstract: The objective of this study was to inquire about the quality of Doctor-Patient Relationship (DPR) in patients in a town in the province of San Juan. A survey to patients about doctor-patient relationship was carried out in a private clinic and in a private hospital. Results: More than 70% of the contestants said they trust their doctor, their doctor see to them, helps them, makes an effort to help them, is approachable, it is possible to talk to, that they are happy with the prescribed treatment, that the treatment is helping them and it is beneficial to them, that they agree with the doctor on the causes of symptoms, and they say they feel better thanks to their doctor and consider they have more information about their health because of their doctor and that they have a better control of the symptoms even when they do not see the doctor. Contestants from the private clinic perceive that they can talk more to the doctor and find doctors more approachable than users of the public hospital. Discussion: In all the items of the questionnaire, more than 50% of patients refer to a good DPR.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Patricia Farías, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de San Luis

    Trabaja en Clínica Los Álamos. San Juan.

    E-mail: paedfa@hotmail.com

  • Sonia Tifner, Facultad de Psicología. UNSL.

    Prof. Responsable cátedra Psicopatología Cognitivo Integrativo.  PROICO: 12/0314, UNSL.
    E-mail: stifner@unsl.edu.ar

  • María Lourdes Tapia, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de San Luis
    JTP Exclusivo Efectivo de Teorías Cognitivas Conductuales de la licenciatura en Psicología. Facultad de Psicología. UNSL. Profesora investigadora de la UNSL.

References

1. Rodríguez Arce, M. A. Relación Médico-Paciente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.

2. Díaz Muñoz, K. Relación entre la satisfacción del usuario y la calidad de la comunicación médico-paciente en el Centro de Salud de Conocoto. (Tesis para optar por el título de Diplomado de Gerencia y Calidad en servicios de Salud). Quito, Ecuador. Universidad Técnica Particular de Loja; 2011.

3. Artacho, J.. Relación médico paciente y subjetividad. Guía de Aprendizaje - Crecimiento y Desarrollo. 2013; 1(10): 641-48.

4. Mingote Adán, J.C., Moreno-Jiménez, B., Rodríguez-Carvajal, R., Gálvez Herrer, M., Ruíz López, P. Validación psicométrica de la versión española del Cuestionario de Relaciones Médico-Paciente (CREM-P). Actas Españolas de Psiquiatría. 2008; 36:0-00.

5. Barca Fernández, I., Parejo Miguez, R., Gutiérrez Martín, P., Fernández Alarcón,F., Alejandre Lázaro, G. y López de Castro, F. La información al paciente y su participación en la toma de decisiones clínicas.Aten Primaria. 2003; 33 (7):361-7.

6. Outomuro, D. y Actis, A. M..Estimación del tiempo de consulta ambulatoria en clínica médica. Rev. méd. Chile, 141, N° 3.[revista en internet]2013. Marzo. [acceso 2 de Mayo de 2017].Disponibleen:http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872013000300012

7. Lin, C. T., Albertson, G. A., Schilling, L. M., Cyran, E. M., Anderson, S. N. y Ware, L. Is patients' perception of time spent with the physician a determinant of ambulatory patient satisfaction?ArchInternMed.2001; 16: 1437-42.

8. Ortiz Espinosa, R. M., Muñoz Juárez, S., Martín del Campo, D. L. y Torres Carreño, E. Consulta externa en instituciones de Salud de Hidalgo, México, según la opinión de los usuarios. Pan Am J Public Health. 2003; 13(4): 229-38.

9. Sauceda Valenzuela, A.L., Wirtz, V. J., Santa Ana Tellez, Y., y Kageyama Escobar, M. L. Ambulatory health service users' experience of waiting time and expenditure and factors associated with the perception of low quality of care in México. BMC HealthServicesResearch. 2010; 10: 178-188.

10. Badia, X. y Lizán L. Reflexiones sobre la investigación de resultados en salud. Aten Primaria. 2002; 30: 388-91.

11. Herdman M. y Badia X. La medida de la satisfacción con el tratamiento en la Investigación de Resultados en Salud. En: Badia X. La investigación en resultados en salud.Barcelona: Edimac; 2000. p. 79-93.

12. Ruiz, M.A., Pardo, A., Rejas, J., Soto. J., Villasante, F. y Aranguren, J.L. Development and Validation of the “Treatment Satisfaction with Medicines

Downloads

Published

2017-12-15

Issue

Section

Scientific Articles

How to Cite

1.
ASSESSMENT OF DOCTOR-PATIENT RELATIONSHIP (DPR) IN A POPULATION IN SAN JUAN. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2017 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 22];21(3):45-53. Available from: https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/17366