RELATION BETWEEN PROFESSIONAL AND OCCUPATIONAL SKILLS OF DENTAL SURGEONS IN PRIMARY HEALTH CARE
DOI:
https://doi.org/10.31052/1853.1180.v26.n2.28163Keywords:
Surgeons, Dentists, Dental careAbstract
Professional competencies (PC) and labor competencies (CL) in the health sector should be oriented to Primary Health Care (PHC).
Objective: To determine the relationship between primary care CPs established by the Peruvian Dental Association (Colegio Odontológico del Perú, COP) and the CLs of dental surgeons working in first-level care centers.
Methods: Descriptive, cross-sectional, and correlational study, in an intentional non-probabilistic sample, of 65 dental surgeons working in health facilities attached to the Directorates of Integrated Health Networks in Lima of the Ministry of Health (MINSA). A questionnaire was applied, structured on the basis of CP in PHC established by the COP and MINSA.
Results: No relation was found between compliance with CP and CL.
Conclusions: The relation established indicates that the level of care and the dental health promotion interventions will be useful.
Downloads
References
1. Organización Panamericana de la Salud. La Renovación de la Atención Primaria de la Salud en las Américas Documento de Posición de la Organización Panamericana de la Salud/Organización Mundial de la Salud. OPS/OMS. 2007. Recuperado de: http://www.paho.org/hq/dmdocuments/2010/Renovacion_ Atencion_Primaria_Salud_Americas-OPS.pdf
2. Carbone F, Tejada de Rivero D, Sánchez T, Ormachea J, Sánchez I. Alma Ata: experiencias que validan sus propuestas 40 años después, para proyectarlas al futuro. An Fac med. 2019;80(2):222-228. DOI: https://10.15381/anales.802.16419
3. Organización Panamericana de la Salud. Sistemas de Salud basados en la Atención Primaria de Salud. Estrategias para el desarrollo de los equipos de APS. Serie N°1: Renovación de la Atención Primaria de Salud en las Américas. OPS/OMS. 2008. Recuperado de: https://www.observatoriorh.org/es/sistemas-de-salud-basados-en-la-atencion-primaria-de-salud-estrategias-para-el-desarrollo-de-los
4. García A. Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. Pub. L. 2007;(28740):1.
5. Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. Certificación de Educación Superior – Sineace | Sistema Nacional de Evaluación. SINEACE. 2016. Recuperado de: https://www.sineace.gob.pe/certificacion/certificacion-de-educacion-superior
6. García H, Carrasco I. Guía Técnica para la Identificación de Competencias y Diseño de Estándares e Instrumentos de Evaluación de Competencias Específicas con el Enfoque Funcional (Primera). 2014. Recuperado de: http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/MINSA%201870.pdf
7. Werther W, Davis K. Administración de recursos humanos. El capital humano de las empresas. México, McGraw Hill. 2008. Recuperado de: https://cucjonline.com/biblioteca/files/original/c2f2989d851e80e2cc6aa0ebf3a54cb0.pdf
8. Chiavenato I. Advances and challenges in human resource management in the new millennium. Public Personnel Management, 2001;30(1):17-26. DOI: https://doi.org/10.1177/009102600103000102
9. Ministerio de Salud. Competencias Laborales para la mejora del desempeño de los Recursos Humanos. Serie Documentos Técnicos Normativos de Recursos Humanos en Salud Nº 2. MINSA. 2011. Recuperado de: http://www.minsa.gob.pe/dggdrh/libros/pdf/s2/II-2.%20Competencias%20Labora les%20para%20la%20mejora%20del%20desempe%C3%B1o%20de%20los%20Recursos%20Humanos%20en%20Salud.pdf
10. Ministerio de Salud. Módulo de Promoción de la Salud de la Higiene Bucal en el marco del Plan de Salud Escolar y la atención odontológica integral a la población asegurada al SIS. Recuperado de: https://www.minsa.gob.pe/portalweb/06 prevencion/prevencion_2031.asp
11. Hamui-Sutton A, Varela-Ruiz M. La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica. 2013;2(5):55-60 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
12. Carrasco CV. Los escenarios posibles de la certificación profesional en el Perú 2015-2021. Congreso Internacional "Calidad del ejercicio profesional en el Perú, aportes de la Certificación de Competencias y Nuevos Desafíos. "Libro de memorias”. [Internet] Lima: Sineace; 2014 [citado el 12 de marzo de 2020] p.49-66. Disponible en http://repositorio.sineace.gob.pe/repositorio/bitstream/handle/ sineace/334/LeonardoDoloresCorrecci%C3%B3n%20de%20estilo%20al%20documento%20Congreso%20Internacional%20Certificacion.docx?sequence=1
13. Morales-García MH, Priego-Álvarez HR, Delgado-León SY. Coaching para el desarrollo de competencias profesionales y personales en el equipo de trabajo odontológico. Revista Administración Contemporánea. Revista de Investigación. 2019;15(36):4-17
14. Velásquez A, Suarez D, Nepo-Linares E. Reforma del sector salud en el Perú: derecho, gobernanza, cobertura universal y respuesta contra riesgos sanitarios. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2016; 33: 546-555. DOI: http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2016.333.2338
15. Guanilo CA. Evaluación de competencias laborales genéricas en una organización regional pública, año 2015. Ex Cathedra en negocios. 2016;1(1): 29-29. Disponible en: http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/EXCATHEDRAENN EGOCIOS/article/view/1042
16. Frontanilla RTS, Gómez SA. Reglamentación del ejercicio profesional en medicina y odontología en Paraguay: una necesidad de Salud Pública. Rev Bras Odontol Leg. 2018;5(3):44-51
17. Ventura R, Roca-Cuberes C, Corral-Rodríguez A. Comunicación Digital Interactiva: valoración de profesionales, docentes y estudiantes del área de la comunicación sobre las competencias académicas y los perfiles profesionales. Revista Latina de Comunicación Social, 2018;73:331-351. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1258
18. Bello CJF, Palacios-Chavarro JA. Competencias profesionales de mayor importancia y aplicabilidad para el publicista en Bogotá (Colombia). Revista Encuentros. 2019; 17(2):67-79. DOI: http://dx.doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1415
19. Velásquez A. Investigación en políticas y sistemas de salud para la gestión basada en evidencias. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2018;35(3):371-372. DOI: 10.17843/rpmesp.2018.353.3978
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Escuela de Salud Pública y Ambiente. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License which allows the work to be copied, distributed, exhibited and interpreted as long as it is not done for commercial purposes.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication process. (See The Effect of Open Access). (See The Effect of Open Access).