Marketing of goats in the northwest of the province of Córdoba, Argentina

Main Article Content

G. Saal
M. Barrientos
G. Ferrer

Abstract

Even when not exploited to its limits, due to technical and economic constraints, goat raising plays an important role within peasant systems in NW Córdoba, Argentina. Usually, the commercialisation process is blamed for the backwardness faced nowadays by goat-raising peasants. This paper focuses on the study of the different stages and social agents involved in the commercialisation process. It aims to determine the nature of the relationship between peasants and the other social agents involved in the process. The goat-production system is analysed at a local level, focusing on the survey of productive data of the region under study. Focused interviews were addressed to peasants, local traders, and civil servants. The different commercialisation channels for kids were described from the farming system to the retail shop. Two main commercialisation channels were identified (with some variations), allowing peasants to diversify their trading strategy.

Article Details

How to Cite
Marketing of goats in the northwest of the province of Córdoba, Argentina. (1998). AgriScientia, 15, 33-40. https://doi.org/10.31047/1668.298x.v15.n0.2605
Section
Articles

How to Cite

Marketing of goats in the northwest of the province of Córdoba, Argentina. (1998). AgriScientia, 15, 33-40. https://doi.org/10.31047/1668.298x.v15.n0.2605

References

Cáceres, D., F. Silvetti, G. Soto, G. Ferrer y G. Saal, 1995. Heterogeneidad interna y vulnerabilidad diferencial en comunidades de pequeños productores del noroeste de Córdoba, Argentina. Revista de la Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales de La Plata, Tomo 71(2), pp. 245-253.

Consejo Federal de Inversiones (CFI), 1992. Acuerdo Federal para el Desarrollo Rural del Chaco Árido. Documento Proyecto, 261 pp.

Giménez, R., 1996. Informe de situación del ganado caprino en la provincia de Córdoba. Secretaría de Agricultura, Ganadería y Recursos Renovables. (Mímeo), 11 pp.

INDEC, 1988. Censo Nacional Agropecuario.

Maubecín, R., 1991. Producción caprina. Editado por el autor y librería El Algarrobo, Córdoba, 23 pp.

Ministerio de la Producción y Desarrollo de La Rioja - GTZ, 1994. Estudio, promoción y comercialización de productos de origen caprino. (Mímeo), 28 pp.

Salinas, A. y G. Dellepiane, 1994. Situación del sector caprino nacional. Secretaría de Agricultura, Ganadería y Pesca de la Nación, Buenos Aires, 35 pp.

Secretaría de Agricultura, Ganadería y Recursos Renovables de Córdoba (SAGyRR) e Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA), 1987. Zonas homogéneas de la provincia de Córdoba, 32 pp.

Servicio Nacional de Sanidad Animal, 1997. Información estadística de cabritos faenados en frigoríficos autorizados para el tráfico federal de carnes.

Silvetti, Felicitas, 1997. Campesinos y educación no formal. Tesis de Maestría. Centro de Estudios Avanzados, UNC, Córdoba, pp. 7-16.

Ucke, F. y A. Salinas, 1994. Comercialización de carne caprina. Subsecretaría de Producción Agropecuaria y Mercados. Secretaría de Agricultura, Ganadería y Pesca de la Nación, Buenos Aires, 48 pp.