Is it possible to ethnograph Opus Dei?
Academic requirements for the study of repugnant others
DOI:
https://doi.org/10.31048/1852.4826.v15.n3.38122Keywords:
Repugnant others, Ethnography, Elites, Opus Dei, SuspicionAbstract
This paper refers to the approach of “repugnant others” (Harding, 1991) from anthropology and the implications that its study has among colleagues. It also analyzes the anthropology of elites, focusing on the specificities, challenges, and difficulties that studying this implies. The ethnographic perspective in these cases usually contains a moralization requirement, denunciation, and suspicion towards these others (Dullo, 2016). The paper briefly explains the case study for developing the problem by dialoguing with the mentioned bibliography. I will present a specific event in which the lack of explicit criticism about Opus Dei was an inhibition from publishing part of my Ph.D. research due to an accusation of proselytism and my alleged membership in the group.
Downloads
References
Aguiló Bonet, A. J. (2009). Notas críticas sobre la ética religiosa del trabajo en el Opus Dei. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 42, 1-26 https://www.redalyc.org/pdf/4959/495950238001.pdf
Ayuso, M. (2021). La crisis de la cultura política católica. Res pública https://www.dykinson.com/libros/la-crisis-de-la-cultura-politica-catolica/9788413778129/
Badaró, M. (2009). Dilemas da antropologia das instituições controvertidas: reflexões a partir de uma investigação etnográfica no exército argentino.En C. Castro y P. Leirner (Ed.), Río de Janeiro: FVG. Antropologia dos militares: reflexões sobre pesquisa de campo (pp. 187-197).
Badaró, M., y V. Vecchioli. (2009). Algunos dilemas y desafíos de una antropología de las elites. Etnografías contemporáneas 4(4), 7-20 https://datospdf.com/download/con-virginia-vecchioli-algunos-dilemas-y-desafios-de-una-antropologia-de-las-elites-en-etnografias-contemporaneas-ao-4-vol-4-2009-7-20-unsam-edita-_5a4c0943b7d7bcb74fdd159a_pdf
Baonza, J. (2016). Pleitos de Familia. Larce.
Boltanski, L. (2011). On critique. Plity Press https://www.wiley.com/en-us/+Critique%3A+A+Sociology+of+Emancipation-p-9780745649634
Bowen Silva, S. (2013). La carencia cultural. Significados atribuidos a la pobreza ya los pobres desde la elite económica católica chilena. [Tesis de Licenciatura, Universidad de Chile] https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/129998
Bustamante Olguín, F. (2010). La formación de una nueva mentalidad religiosa de la elite empresarial durante la dictadura militar, 1974-1990. El catolicismo empresarial del Opus Dei. Revista Cultura y religión, 4, 7-20 https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/279163
Casanova, J. (1983). The Opus Dei ethic, the technocrats and the modernization of Spain. Social Science Information, 22 (1), 27-50 https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/053901883022001002
Das, V., y R. Singh. (1995). Critical events: an anthropological perspective on contemporary India. Oxford University Press.
Donati, P. (1996). El significado del trabajo en la investigación sociológica actual y el espíritu del Opus Dei. Romana, 22, 317-332. https://cedejbiblioteca.unav.edu/web/centro-de-estudios-josemaria-escriva/biblioteca-virtual/es/viewer/11426/el-significado-del-trabajo-en-la-investigacion-sociologica-actual-y
Dullo, E. (2008). Políticas de Inclusão e de Salvação: transmissão, transformação e aprendizado de uma visão de mundo cristã e cidadã. [Tesis de Mestría, UFRJ] https://ppgas.museunacional.ufrj.br/uploads/7/0/8/7/70878475/dissertac%CC%A7o%CC%83es_defendidas_no_ppgas.pdf
Dullo, E. (2016). Seriously enough? Describing or analysing the native (s)’s point of view. En: J. G. Carrier (Ed.), Nueva York: Routledge. After the Crisis: Anthropological thought, neoliberalism and the aftermath (pp. 133-153) https://www.researchgate.net/publication/345527263_Seriously_enough_Describing_or_analysing_the_Natives’s_Point_of_View
Estruch, J. (1994). Santos y pillos: el Opus Dei y sus paradojas. Herder. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=627510
Frigerio, A. (2005). Identidades porosas, estructuras sincréticas y narrativas dominantes: miradas cruzadas entre Pierre Sanchis y la Argentina. Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião 7(7), 223-237 https://www.researchgate.net/publication/277047740_Identidades_Porosas_Estructuras_Sincreticas_y_Narrativas_Dominantes_Miradas_Cruzadas_entre_Pierre_Sanchis_y_la_Argentina
Fuentes, S. (2015). La formación moral de los jóvenes de elite en circuitos de educación privada en Buenos Aires. Pro-posiçoes. 26(2), 75-98 http://old.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73072015000200075&script=sci_abstract&tlng=es
Gessaghi, V. (2015). ”Ser sencillo, ser buena persona”: clasificaciones morales y procesos de distinción en las experiencias educativas de la “clase alta”.Pro-Posições, 26(2), 33-50 http://old.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73072015000200033&script=sci_abstract
Ginsburg, F. (1999). Cuando los nativos son nuestros vecinos. En M. Boivin, A. Rosato, y V. Arribas (Ed.), Buenos Aires: Antropofagia. Constructores de otredad, (pp. 186-193) https://xdoc.mx/documents/cuando-los-nativos-son-nuestros-vecinos1-5f5be75836d37
Gusterson, H. (1997). Studying up revisited. PoLARhttps://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1525/pol.1997.20.1.114
Harding, S. (1991). Representing fundamentalism: The problem of the repugnant cultural other. Social research. 58 ( 2), 373-393. https://www.jstor.org/stable/40970650
Illanes, J. L. (1994). The church in the world: the secularity of members of Opus Dei. En P. Rodríguez, F. Ocaríz y J. L. Illanes (Ed.). España: Four Courts Press. Opus Dei in the Church: an Ecclesiological Study of the Life and Apostolate of Opus Dei, (pp. 121-190) https://cedejbiblioteca.unav.edu/web/centro-de-estudios-josemaria-escriva/biblioteca-virtual/stifideles+laici%22&view=global&lang=en&s=5
Lacombe, E.. (2014). Las dos Iglesias: memorias sobre el surgimiento de la corriente tercermundista en Córdoba. Sociedad y Religión, 24(41), 119-150 https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/11333
Mallimaci, F. (2015). El mito de la Argentina laica. Capital Intelectual http://cedinpe.unsam.edu.ar/content/mallimaci-fortunato-el-mito-de-la-argentina-laica-catolicismo-pol%C3%ADtica-y-estado
Mallimaci, F. (2016). Los derechos humanos como paradigma de una sociedad de iguales y diferentes. Revista Latinoamericana de Investigación Crítica. 4(6), 227-238 https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/27928
Marcus, G. E. (1983). Elites, ethnographic issues. University of New Mexico Press https://sarweb.org/wp-content/uploads/2020/03/9781934691335_OA.pdf
Monckeberg, M. O. (2003). El Imperio del Opus Dei en Chile. Ediciones B. https://es.scribd.com/document/378984406/Maria-Olivia-Monckeberg-El-Imperio-Del-Opus-Dei-en-Chile
Motta, G. (2018). Creencias, negocios e influencia. Los empresarios católicos españoles y argentinos, redes sociales, internacionales y políticas (1958-1975). Desarrollismo, franquismo y neohispanidad. Historias conectadas entre España, América Latina y Argentina. Teseo-Idhesi/Conicet. 422-445 https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/6683?mode=full
Nader, L. (1972). Up the anthropologist: Perspectives gained from studying up. UCA https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED065375.pdf
Paredes, H. (2020). Conservadurismo protestante, integrismo y neointegrismo católico latinoamricano y su funcionalidad a los Estados Unidos en el contexto de la Guerra Fría. Palimpsesto, 10 (17), 135-155. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/141935
Ponce de León, M. (2011). Gobernar la pobreza. Prácticas de caridad y beneficencia en la ciudad de Santiago, 1830-1890. Editorial Universitaria. https://www.centrobarrosarana.gob.cl/622/w3-article-10323.html?_noredirect=1
Romero Ocampo, J. y Bustamante Olguín, F. (2016). Neoliberalismo, poder y religión en Chile. Revista latinoamericana de Investigación Crítica, 3(5), 79-100.
Said, Edward. (1989) Representing the colonized: Anthropology’s interlocutors. Critical inquiry 15 (2), 205-225 https://www.academia.edu/30633144/Neoliberalismo_poder_y_religi%C3%B3n_en_Chile_2016
Shore, C. y Nugent, S. (2002). Elite cultures.Anthropological Perspectives. Routledge https://doi.org/10.4324/9780203426197
Steinleen, C. (2011). La ética neointegrista del Opus Dei. Si Somos Americanos, Revista de Estudios Transfronterizos, 6 (2), 143-155 https://www.redalyc.org/pdf/3379/337930340007.pdf
Thumala Olave, A. (2007). Riqueza y piedad. El catolicismo de la elite económica chilena. Debate. https://www.worldcat.org/title/riqueza-y-piedad-el-catolicismo-de-la-elite-economica-chilena/oclc/173273683
Thumala Olave, A. (2010). The richness of ordinary life: Religious justification among Chile’s business elite.Religión, 40(1), 14-26 https://www.academia.edu/3803127/_2010_The_richness_of_ordinary_life_Religious_justification_among_Chile_s_business_elite
Touris, C. (2007). Tensiones en el campo católico. La cuestión del peronismo después de 1955. Anuario del IEHS, 22, 325-444 http://anuarioiehs.unicen.edu.ar/resumenes/2007/11%20Tensiones%20en%20el%20campo%20cat%C3%B3lico.%20La%20cuesti%C3%B3n%20del%20peronismo%20despu%C3%A9s%20de%201955..html
Turcotte, P. (2001). The religious order as a cognitive minority in the church and in society.Social Compass, 48(2), 169-191 https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/003776801048002002
Visacovsky, S. (2005). El temor a escribir sobre historias sagradas. Memoria social, moralidad política y audiencias nativas en la Argentina. Cultura y política en etnografías sobre la Argentina, 271-313 https://www.academia.edu/296492/El_temor_a_escribir_sobre_historias_sagradas_memoria_social_moralidad_pol%C3%ADtica_y_audiencias_nativas_en_la_Argentina
Viveiros de Castro, E. (2013). La mirada del jaguar. Introducción al perspectivismo amerindio. Tinta Limón. https://tintalimon.com.ar/public/pdf_9789872739089.pdf
Weber, Max. (2005)[1905]. La ética protestante y el espíritu del capitalismo. NoBooks Editorial. http://medicinayarte.com/img/weber-max-la-etica-protestante-y-el-espiritu-del-capitalismo.pdf
Zaros, A., Monjeau, C., Ruffa, J. y Fernandez, N. (2019). Religión, utopía y revolución: Documentos del Movimiento Sacerdotes para el Tercer Mundo, 1968-–1973. Journal of World Christianity. 9( 2), 231-248 https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/119550
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Bargo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this Journalaccept the following terms:
a. Authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (Licencia de reconocimiento de Creative Commons) that allows third parties to share the work as long as its author and his first publication in this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the version of the published work (eg, deposit it in an institutional electronic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work on the Internet (eg in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Effect of Open Access - El efecto del acceso abierto)