TOMASA: AN EXPOSITIVE EXPERIENCE IN CÓRDOBA (2019). DRAWINGS AND PAINTINGS BY TOMASA LINARES GARZÓN (1895-1968)

Authors

  • Ana Luisa Bondone Universidad Nacional de Córdoba / Universidad Provincial de Córdoba
  • Clementina Zablosky Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

landscape, woman artist, academy, art exhibition

Abstract

The temporary art exhibition “TOMASA. Drawings and Paintings by Tomasa Linares Garzón (1895-1968) in Julio Zelarayan’s collection” was made in the Art Space of the Fundación OSDE, Córdoba, Argentina, and remained open to the public from April 11 to May 31, 2019. This paper, based on the description and analysis of the exhibition, proposes to make visible the artistic production of this little known local artist so far. At the same time, it aims to raise some reflections of the curatorship about her artwork, in relation to her training at the provincial academy of fine arts, teaching and exercising outdoor landscape painting in the early twentieth century.  In this sense, the exhibition tried to understand some artistic and cultural practices of her time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bondone, A. L. (2003). José Aguilera. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Bondone, A. L. y Zablosky, C. (2019). Catálogo “TOMASA. Dibujos y Pinturas de Tomasa Linares Garzón (1895-1968) en la colección Julio Zelarayán”. Córdoba: Espacio de Arte, Fundación OSDE.

Bondone, T. E. (2006). La academia y el paisaje en Córdoba. Ver y volver a ver. Terceras Jornadas de Historia del Arte. Chile: Juan Manuel Martínez Editor.

Bondone, T. E. (2007). Caraffa. Córdoba: Museo Emilio Caraffa.

Bondone, T. E. (2013). Colección José Luis Lorenzo II. Córdoba: Museo Evita Palacio Ferreyra.

Bondone, T. E. (2017). Ricardo López Cabrera. Córdoba: ZET.

Ginzburg, C. (1994). Microhistoria: Dos o tres cosas que sé de ella. Manuscrits, (12), 13-42.

Gluzman, G. G. (2016). Trazos invisibles mujeres artistas en Buenos Aires (1890-1923). Buenos Aires: Biblios.

Groys, B. (2009). La topología del arte contemporáneo (trad. E. Menéndez-Conde). Recuperado de Art Experience:NYC [blog]: http://lapizynube.blogspot.com/2009/05/boris-groys-la-topologia-del-arte_175.html

Herrera, M. J. (dir.) (2011). Exposiciones de arte argentino y latinoamericano. Curaduría, diseño y políticas culturales. Córdoba: Escuela Superior de Bellas Artes. Dr. José Figueroa Alcorta-Grupo de Estudios sobre Museos y Exposiciones.

Nusenovich, M. (2015). Arte y experiencia en la segunda mitad del siglo XIX. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Zablosky, C. (2009). Notas para el estudio del paisaje en Córdoba. Avances. Revista del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, (13), 173-196. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Published

2020-06-01 — Updated on 2020-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

TOMASA: AN EXPOSITIVE EXPERIENCE IN CÓRDOBA (2019). DRAWINGS AND PAINTINGS BY TOMASA LINARES GARZÓN (1895-1968). (2020). Avances, 29, 31-52. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/28733

Most read articles by the same author(s)