BETWEEN THE HISTORY AND THE LANDSCAPE. TENSION IN THE ARGENTINAN ART ACCORDING TO EMILIO CARAFFA

Authors

  • Tomás Ezequiel Bondone Universidad Nacional de Córdoba / Universidad Provincial de Córdoba

Keywords:

Argentinian art, painting, history, landscape

Abstract

The herby study proposes some remarks about the circumstantial tensions in the genres or topics of the painting between the history and the landscape on the basis of two articles published by Emilio Caraffa in 1922 and 1923, in the Los Principios newspaper. In relation to this, I suggest analyzing some issues related to the scene of visual arts, the role of print media in Córdoba and its articulation with the western art panorama. The written reference documents, that may be categorized into the parameters of a “vernacular art critic”, both present substantial evaluation about core aspects in the global debates in relation to the pictorial representation. These debates gained singular relevance in the Cordobese scenario in a moment in which the art local institutions and agents started to consolidate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV (2006). Sargent / Sorolla [catálogo de exposición]. Madrid: Museo Thyssen Bornemisza.

AAVV (2018). Sorolla. Un jardín para pintar [catálogo de exposición]. Madrid: Museo Sorolla.

Arias Anglés, E. (primer semestre de 1986). Los orígenes del «fenómeno» de la pintura de historia del siglo XIX en España. Academia. Anales y Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, (62). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Bondone, T. E. (2003-2004). Emilio Caraffa y la génesis de una modernidad artística en Córdoba. AVANCES. Revista del Área Artes del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba, (7), 39-52. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Bondone, T. E. (2006). La Academia y el paisaje en Córdoba. Ver y volver a ver. En J. M. Martínez, (ed.), Arte Americano. Contextos y formas de ver. Descubre la otra mirada. Terceras Jornadas Internacionales de Historia del Arte (pp. 177-183). Santiago de Chile: Universidad Adolfo Ibáñez, RIL Editores.

Bondone, T. E. (2008). Caraffa. Córdoba: Museo Caraffa.

Bondone, T. E. (diciembre de 2017). A vueltas con los pintores luministas. Algunas reconsideraciones sobre la obra de Emilio Caraffa y Ricardo López Cabrera. Separata, revista del Centro de Investigaciones del Arte Argentino y Latinoamericano de la Universidad Nacional de Rosario. Segunda época, 15(21). Rosario: Universidad Nacional de Rosario. Recuperado de: https://drive.google.com/open?id=1Lazssmf-h_8pplIR2rJO_bQe9hQdJAan

Brunetti, P. (diciembre de 2014). La prensa cordobesa durante la primera dictadura militar (1930-1931). Cuadernos de H Ideas, 8(8). La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/cps/index

Crow, T. (2008). La inteligencia del arte. México: Fondo de Cultura Económica.

Díez, J. L. y Barón, J. (coords.) (2007). El siglo XIX en el Prado. Madrid: Museo Nacional del Prado.

Gracia Beneyto, C. (1989). El Sorollismo: Una aventura insólita. En E. Peel, Joaquín Sorolla (pp. 35-53). Londres: Philip Wilson.

Gutiérrez Viñuales, R. (1996). La pintura de historia en Argentina. Atrio. Revista de Historia del Arte. (8-9), Sevilla.

Haber, A. (1994). La formación de un artista americano. En AAVV, El Arte de Juan Manuel Blanes (pp. 33-78). Buenos Aires: Fundación Bunge y Born.

Madrazo, P. de (20 de junio de 1887). Nuestro Arte moderno. Temores y esperanzas. (Con motivo de la Exposición de Bellas Artes del año 1887). En La Ilustración Artística, 6(286), 202-203, Barcelona.

Nusenovich, M. I. (2015). Arte y experiencia en Córdoba en la segunda mitad del siglo XIX. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Pena, C. (2016). Sorolla tierra adentro [catálogo de exposición]. Madrid: Museo Sorolla.

Reyero Hermosilla, C. (1989). La pintura de historia en el siglo XIX en España. Madrid: Cátedra.

Ribera, A. L. (1984). La pintura. En Historia General del Arre en Argentina, 3 (pp. 111-112). Buenos Aires: Academia Nacional de Bellas Artes.

Rincón García, W. (1986). Francisco Pradilla y la pintura de historia. En Archivo español de arte, 59(235), (pp. 291-303). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Published

2020-06-01 — Updated on 2020-07-01

Versions

Issue

Section

Artículos

How to Cite

BETWEEN THE HISTORY AND THE LANDSCAPE. TENSION IN THE ARGENTINAN ART ACCORDING TO EMILIO CARAFFA. (2020). Avances, 29, 53-69. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/28734 (Original work published 2020)