The pervivence of time in theater rewriting: the “Greeks” case of La Convención Teatro

Authors

  • Penélope Arolfo Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Warburg, Survival, Time, Theatrical rewrite, Griegos

Abstract

In this paper we will establish a link between the concept of afterlife of antiquity (Nachleben der Antike) by Aby Warburg and theatrical rewriting by Daniela Martín. Then we will analyze the theater play Griegos by La Convención Teatro taking into account these concepts. Our objective is to observe, understand and problematize the idea of ​​temporality as a dynamic and complex stratum, which allows the past and the present to coexist in the same event.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antacli, P. (2015). La fórmula del pathos de la ninfa según Warburg. Un estudio sobre la supervivencia del modelo mítico femenino en el corpus de la obra de Pablo Picasso [tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/handle/110864/4415.

Arguello Pitt, C. (2016). La adaptación teatral. Cuadernos de Picadero, (30), pp. 5-11.

Burucúa, E. (2003). Historia, arte, cultura. De Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes (O. A. Oviedo Funes, trad.). Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editores.

Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. (J. Calatrava, trad.). Madrid: Abada Editores.

Forster, K. (2005). Introducción. En A. Warburg, El renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo (pp. 11-56). Madrid: Alianza Editorial.

Martín, D. (2013). Autorías complejas. La escena y la multiplicación dramatúrgica en los procesos de creación. Territorio teatral, (9). Recuperado de http://territorioteatral.org.ar/html.2/articulos/n9_03.html.

Martín, D. (2018). Teatros de la experiencia: variaciones escénicas cordobesas [tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. Córdoba, Argentina.

Pavis, P. (2014). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. (J. Melendres, trad.). Barcelona: Paidós.

Paz Sena, L. (2016). Prácticas reescriturales en la dramaturgia del teatro independiente contemporáneo de Córdoba: Griegos, poética y política del texto teatral [trabajo final de grado, Universidad Nacional de Córdoba]. Córdoba, Argentina.

Perea, M. C. (2013). La imagen del teatro como Pathosformel en el proceso de creación actoral. Comodoro Rivadavia: Vela al Viento Ediciones Patagónicas.

Sui Generis. (1974). El tuerto y los ciegos. En Pequeñas anécdotas sobre las instituciones [CD]. Buenos Aires: Talent.

Published

2021-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The pervivence of time in theater rewriting: the “Greeks” case of La Convención Teatro. (2021). Avances, 30. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/33494