Disputed images. Audiovisual representations of marginality in a prison context
Keywords:
Arts of representation, Visual culture, Urban marginality, PrisonAbstract
In this article, we propose to reflect on disputed social representations that we can find in contemporary Argentine “visual culture” with respect to a prototypical scene of marginality such as prison. We propose to carry out an analysis and comparison from the productions of meaning generated by two contemporary audiovisual products with great differences in their modes and conditions of production, such as the series El Marginal and a community short film promoted by the Cine en Movimiento collective called Entre dos caminos.
Downloads
References
Caetano, I. A. y Ortega, L. (2016). El Marginal [serie televisiva] Argentina: Underground Producciones.
Caggiano, S. (2012). El sentido común visual. Disputas en torno a género, “raza” y clase en imágenes de circulación pública. Buenos Aires: Miño y Dávila editores.
Colectivo Cine en Movimiento, Escuela secundaria técnica de la UNSAM y el CUSAM de la UP48 de San Martín (2018). Entre Dos Caminos [cortometraje]. Argentina: Sin productora. Disponible en https://youtu.be/9g-sMrzK9Yg.
El marginal (2021, 26 de abril). En Wikipedia. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=El_marginal&oldid=135065477.
García Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados. Barcelona: Gedisa.
González, C. (2019). El fetichismo de la marginalidad en el cine y la televisión. Cesar González/Cineasta, escritor [blog].
https://camiloblajaquis.blogspot.com/2016/09/el-fetichismo-de-la-marginalidad-en-el_21.html.
Gumucio Dagron, A. (2014). El Cine Comunitario en América Latina y el Caribe. Bogotá: Fes Comunicación.
Quin, R. (1995). Enfoque sobre el estudio de los medios de comunicación: La representación de estereotipos. En R. Aparici (Coord.), Educación Audiovisual. La enseñanza de los medios en la escuela. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.