The construction of memory of the flood in the city of La Plata: an analysis of the curatorial accounts of the event

Authors

  • María Victoria Trípodi Universidad Nacional de Mar del Plata / Universidad Nacional de La Plata / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET)

Keywords:

La Plata, Flood, Visual arts, Exhibitions, Memory

Abstract

The flood in the city of La Plata on April 2, 2013, as a traumatic and unexpected event, caused a destabilizing situation for society. In the months after the event, the local artistic field functioned as a platform that enabled the emergence of multiple proposals that problematized what happened. In this sense, the work proposes a tour of the different exhibitions of visual arts that have addressed the theme of the flood and that have been developed in institutional spaces of the city. In this way, the curatorial account proposed will be investigated from a brief analysis of the corpus of works that made up each proposal.

Finally, the work proposes to reflect on the role of art as a vehicle of memory. Using theoretical contributions on the notion of memory we will seek to study the process of construction of memories around the flood from the curatorial stories present in the exhibitions. In this sense, it is proposed to think of exhibitions as shaping instances of collective memory, where the individual gaze associated with personal experience enters into dialogue with the ways of seeing of other actors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Capasso, V. (2018). Arte después de la inundación. La reconstrucción post catástrofe de las tramas simbólica y social [tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/66337.

Cantú, M., Olio, G. y Savloff, L. (2014). Emplazamiento estratégico de proyectos expositivos para la construcción de memorias. Cuatro casos sobre la inundación del 2 y 3 de abril en La Plata [ponencia]. 1º Congreso Internacional de las Artes “Revueltas del Arte”. Buenos Aires, Argentina.

Comisión Provincial por la Memoria (2014). Inundación y después… Comisión por la Memoria [sitio web]. https://www.comisionporlamemoria.org/museo/project/inundacion-y-despues/.

Contursi, A. (2018). Seguimos inundadxs, por SADO: fotoactivismo y vivencia de lo común. METAL 4(4). Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/metal/article/view/680.

Didi-Huberman, G. (2010). La exposición como máquina de guerra. Revista Minerva, (16). Recuperado de http://www.circulobellasartes.com/ag_ediciones-minerva-LeerMinervaCompleto.php?art=449/.

Fuera! Fotogalería a cielo abierto (2014). S/t [entrada de sitio web]. Fuera! Fotogalería a cielo abierto. Recuperado de https://fotogaleriafuera.tumblr.com/post/77548369603/desde-la-fotogaler%C3%ADa-a-cielo-abierto-fuera.

Jelin, E. (agosto de 2000). Memorias en conflicto. Revista Puentes, (1), pp.6-13.

López, M. (2013). Acciones y estrategias en lo público. Algunas reflexiones sobre (y en) la catástrofe. Question, Incidente I [edición especial]. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1853.

Pérez Diez, G. (28 de noviembre de 2016). Miguel Á. López: “Necesitamos curadores que consideren que su labor consiste en implicarse políticamente en sus propios contextos” [entrevista]. Arteinformado. Recuperado de http://m.arteinformado.com/magazine/n/miguel-a-lopez-necesitamos-curadores-que-consideren-que-su-labor-consiste-en-implicarse-politicamente-en-sus-propios-contextos-5308.

Mac Kenzie, J y Soler, M. (2014). 2A. El naufragio de La Plata. La Plata: La Pulseada.

Panfili, M., Lorenzo, D. y Chempes, S. (2014). Reseña de la Muestra ‘Inundación y después’, en el Museo de Arte y Memoria de La Plata. Aletheia, 4(8). Recuperado de http://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-8/resenas/resena-de-la-muestra-01cinundacion-y-despues201d-en-el-museo-de-arte-y-memoria-de-la-plata.

Racioppe, B. (2014). Las tecnologías frente al horror de lo sublime. Breves reflexiones. Question, “Incidente I” [edición especial]. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1853.

Savloff, L. (2014). Territorios conmovidos. Algunas reflexiones. NIMIO Revista de la cátedra Teoría de la Historia, 1(1). Recuperado de http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/revistas/nimio/Nimio-1.pdf.

Trípodi, M. V. (septiembre de 2015). La escena artística local en torno a la inundación: análisis del proyecto colectivo Volver a habitar [ponencia]. X Jornadas Nacionales de Investigación en Arte en Argentina y América Latina. “Historia e historias del arte: microrrelatos, escenas locales y circuitos regionales”. La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/60979.

Zussa, N. (2017). La imagen arde por el deseo que la anima: “Fuera!” Fotogalería a cielo abierto [conferencia]. II Congreso Nacional e Internacional de Historia del Arte Cultura y Sociedad. Providencia, Chile Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/75222.

Published

2021-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The construction of memory of the flood in the city of La Plata: an analysis of the curatorial accounts of the event. (2021). Avances, 30. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/33512