The presence of the political in the neokitsch aesthetics of a visual text by Omar Schiliro

Authors

  • Daniela Saco Universidad de Buenos Aires

Keywords:

Text, Political, Centro Cultural Ricardo Rojas, Menemismo, Neokitsch

Abstract

During the 1990s, a homogenizing discourse was formed about the artistic productions linked to the Gallery of the Ricardo Rojas Cultural Center, dependent on the University of Buenos Aires, around the term “light”. During the course of the decade, this term acquired a negative connotation that characterized the visual texts as superficial, kitsch, lacking political commitment and decorative. Recent research proposes political re-readings of the productions from perspectives related to queer, gender and affect as modes of micropolitical agency. However, a preponderance of the artists’ personal lives, or their biographies, is observed in the analysis of the productions.

This article proposes an interpretative update of the visual text Untitled (1993) by Omar Schiliro (Buenos Aires 1962-1994), based on its link with the concept of the political postulated by Chantal Mouffe (2007, 2014), from a text-centered perspective. The methodology employed corresponds to the textual and visual arts semiotics postulated by Umberto Eco (1990; 2007; 2013; 2000) according to the guidelines articulated by Alejandra Niño Amieva and Hugo Mancuso (2016).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barone, M. I. (2017). La figura de Gumier Maier como curador: El Tao del Arte. Caiana, 10, pp. 167-178. Recuperado el 20/04/2022 de

http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=266&vol=10.

Belén, P. y Migoya, S. (2019). Arte argentino de los noventa. Cruzar las fronteras de lo político-crítico. En S. García (Comp.), Aproximaciones políticas en el arte contemporáneo (pp. 67-75). La Plata: Universidad Nacional de La Plata.

Cámara, M. (2020). Formas de construir un abrigo. Neoliberalismo, arte e instituciones [charla]. Foro de Crítica Cultural del Doctorado en Literatura Latinoamericana y Crítica Cultural. Universidad de San Andrés, Buenos Aires, Argentina. Recuperado el 20/04/2022 de

https://www.udesa.edu.ar/sites/default/files/formas_de_construir_un_abrigo_mario_camara.pdf.

Capasso, V. (2018). Arte, política y espacio: una propuesta de análisis desde la teoría de Chantal Mouffe. Alpha, 47, pp. 253-268. Recuperado el 20/04/2022 de https://doi.org/10.32735/S0718-220120180004700180.

Cerviño, M. (2019). El arte como salvación. En Ahora voy a brillar. Omar Schiliro [catálogo de exposición] (pp. 77-91). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación Amalia Lacroze de Fortabat.

Eco, U. (2013). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo (R. Pochtar, Trad.). Buenos Aires: Sudamericana.

Eco, U. (2007). Perspectivas para una semiótica de las artes visuales. Criterios, 25-28, pp. 221-233.

Eco, U. (2000). Tratado de Semiótica General (C. Manzano, Trad.). Barcelona: Lumen.

Eco, U. (1990). Semiótica y filosofía del lenguaje (R. Pochtar, Trad.). Barcelona: Lumen.

Fair, H. (2008). El proceso de reformas estructurales en Argentina. Un análisis del primer gobierno de Menem. Oikos, (12)25, pp. 35-49. Recuperado el 20/04/2022 de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2949779.pdf.

Ferreiro, J. (2016). Jorge Gumier Maier: el último moderno. Caiana, 8, pp. 31-47. Recuperado el 20/04/2022 de

http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=230&vol=8.

González, V. (2009). El papel del Centro Cultural Rojas en la historia del arte argentino: polarizaciones y aperturas del campo discursivo entre 1989 y 2001. En V. González y M. Jacoby (coords.), Como el amor. Polarizaciones y aperturas del campo artístico en Argentina 1989-2009 (pp. 11-34). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Katzenstein, I. (2017). Jorge Gumier Maier: un curador central, a contrapelo de la historia. En C. Iglesias e I. Katzenstein (Comps.), ¿Es el arte un misterio o un ministerio? El arte contemporáneo frente a los desafíos del profesionalismo (pp. 85-95). Buenos Aires: Siglo veintiuno editores.

Katzenstein, I. (2015). Marcelo Pombo, un artista del pueblo. En I. Katzenstein, M. Cerviño, y C. Iglesias, Marcelo Pombo, un artista del pueblo [catálogo de exposición] (pp. 115-130). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación Amalia Lacroze de Fortabat.

Krochmalny, S. (2016). La construcción discursiva de las artes visuales de los noventa. Questión, (1)50, pp. 114-133. Recuperado el 20/04/2022 de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/3245/2763.

Krochmalny, S. (2013). La Kermesse: arte y política en el Rojas. Caiana, 2, pp. 1-15. Recuperado el 20/04/2022 de

http://caiana.caia.org.ar/resources/uploads/2-pdf/SydKrochmalny.pdf.

Lebenglik, F. (1993, 23 de marzo). Menaje de dos. Página 12, p. 25.

Lemus, F. (2021). Arte y vida. Los años noventa en Buenos Aires. Heterotopías, (4)7, pp. 1-25. Recuperado el 20/04/2022 de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/33426/33833.

Lemus, F. (2018). La supervivencia de Omar Schiliro. En Ahora voy a brillar. Omar Schiliro [catálogo de exposición] (pp. 69-76). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación Amalia Lacroze de Fortabat.

Lemus, F. (2017). Infancia y temporalidades queer en la Galería del Rojas. Interalia, 12, pp. 53-69. Recuperado el 20/04/2022 de

https://interalia.queerstudies.pl/issues/12_2017/3_Francisco_Lemus.pdf.

Lemus, F. (2016a). Contagios paulistas. Diálogos entre Néstor Perlongher y Marcelo Pombo. Estudios de teoría literaria, (5)9, pp. 137-148. Recuperado el 20/04/2022 de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/1231/1522.

Lemus, F. (2016b). Omar Schiliro: artesano de la alegría. El Banquete de los Dioses, (5)7, pp. 10-36.

Lemus, F. (2015). ¡Arte light, arte rosa, arte marica! Reapropiaciones poéticas en el arteargentino de los noventa como formas de resistencia. Cambia, (1)1, pp. 117-132. Recuperado el 20/04/2022 de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/103183/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

López Anaya, J. (1992, 1 de agosto). El absurdo y la ficción en una notable muestra. La Nación, p. 8.

March, N. (2019). Imágenes del exceso. El neobarroco como forma ‘invisible’ del neoliberalismo político y cultural. Argentina 1990-2000 [ponencia]. IV Congreso Internacional de Investigaciones en Artes Visuales ANIAV. Universidad Politécnica de Valencia, España. Recuperado el 20/04/2022 de

http://ocs.editorial.upv.es/index.php/ANIAV/ANIAV2019/paper/viewFile/9586/4924.

Mecacci, A. (2018). Kitsch y neokitsch. Boletín de Estética, 44, pp. 7-32.

Moles, A. (1990). El kitsch. El arte de la felicidad. Barcelona: Paidós.

Moles, A. y Wahl, E. (1974). Kitsch y objeto. En E. Verón (Dir.), Los objetos (pp. 153-185). Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo.

Mouffe, C. (2014). Agonística. Pensar el mundo políticamente. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Mouffe, C. (2007). La política y lo político. En En torno a lo político (pp. 15-40). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Niño Amieva, A. y Mancuso, H. (2016). Lineamientos de una metodología semiótica de análisis visual. AdVersuS, (VIII)21, pp. 48-86. Recuperado el 20/04/2022 de http://www.adversus.org/indice/nro-31/articulos/XIII3102.pdf.

Niño Amieva, A. y Massariol, D. (2021, 14-16 de abril). Aspectos teórico-metodológicos en el diálogo entre artistas e investigadores [ponencia]. XIV Jornadas Estudios e Investigaciones. Interdisciplinariedad y abordajes teórico-metodológicos en la Historia de las artes. Instituto de Teoría e Historia del Arte “Julio E. Payró”, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Pérez Barreiro, G. (2020). Abrigo. En Feliciano Centurión: abrigo [catálogo de exposición] (pp. 15-16). Nueva York: Americas Society.

Pineau, N. (2019). El Centro Cultural “Rector Ricardo Rojas”. Un recorrido desde sus orígenes hasta su institucionalización (1984-1988). AURA, 10, pp. 26-52. Recuperado el 20/04/2022 de http://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/694/598.

Pineau, N. (2015). Género y sexualidad en el campo artístico de Buenos Aires en los Noventa. La emergencia de nuevos sujetos creativos. Orillas, 4, pp. 1-10. Recuperado el 20/04/2022 de

http://orillas.cab.unipd.it/orillas/articoli/numero_4/26Pineau_fueraderuta.pdf.

Pineau, N. (2012, 23-26 de mayo). Arte light/arte político. Dislocación y antagonismo en el campo artístico de Buenos Aires en la década de 1990 [ponencia]. XXX International Congress of the Latin American Studies Association (LASA). Latin American Studies Association, San Francisco, California, Estados Unidos.

Rosa, M. L. (2015). Cuando la intimidad es política. Arte y homosexualidad en el Centro Cultural Ricardo Rojas en Buenos Aires durante los ‘90. Revista Latina de Sociología, 5, pp. 135-149. Recuperado el 20/04/2022 de https://www.researchgate.net/publication/309165163_Cuando_la_intimidad_es_politica_Arte_y_homosexualidad_en_el_Centro_Cultural_Ricardo_Rojas_de_Buenos_Aires_durante_los_anos_'90.

Saco, D. (2021). El arte light en «el Rojas»: una aproximación semiótica a la producción de Omar Schiliro [ponencia]. XIV Jornadas Estudios e Investigaciones. Interdisciplinariedad y abordajes teórico-metodológicos en la Historia de las artes. Instituto de Teoría e Historia del Arte “Julio E. Payró”, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Svampa, M. (2005). La sociedad excluyente: La Argentina bajo el signo del neoliberalismo. Buenos Aires: Taurus.

Weber, J. I. (2018, 2-23 de marzo). El problema metodológico de la relación entre las artes [ponencia]. II Jornadas de Investigación. Instituto de Artes del Espectáculo, Buenos Aires, Argentina.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The presence of the political in the neokitsch aesthetics of a visual text by Omar Schiliro. (2022). Avances, 31. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/37683

Similar Articles

61-70 of 99

You may also start an advanced similarity search for this article.