Approaches to the place of contemporary dance in sociology and anthropology of Latin American arts
Keywords:
dance, anthropology, sociology, art, Latin AmericaAbstract
The anthropology and sociology of arts in Latin America have been established as specific fields of research in the last 50 years. Pinochet (2020) affirms that anthropologies of art have been considerably promoted since the end of the 20th century, making it possible to claim their right to deal with the complexity of their own artistic scenes. Consequently some questions arise: are anthropology and sociology of dance possible in Latin America? What place does contemporary dance have in Latin American anthropological and sociological studies? How do they contribute to philosophical anthropology? What theoretical tools are specifically Latin American?
After approaching the state of the art of anthropology and sociology in Latin America, the place of dance is traced from the hypothesis of Acuña (2002), who considers it as a text that narrates in its discourse meanings that inform on the state of certain cultural contingencies. There, reflection is enabled on ways of life, a central theme for both anthropology and sociology, from a comprehensive perspective.
Downloads
References
Acuña Delgado, A. (2002). La danza como modelo analítico de interpretación sociocultural. Un estudio de caso. Gazeta de Antropología, 18. http://hdl.handle.net/10481/7402
Calle Restrepo, H. (1974). El baile de Yuag: reseña etnográfica de su ejecución entre los Huitoto de Puerto Leguízamo. Revista Colombiana De Antropología, 16, pp. 274-281.
Citro, S. (2005). El análisis de las performances: Las transformaciones de los cantos-danzas de los toba orientales. En P. Schamber y G. Wilde (Comps.), Simbolismo, ritual y performance (pp. 83-119). Buenos Aires: Editorial S/B.
Citro, S. (2010). Cuerpos Plurales. Antropología de y desde los cuerpos. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Citro, S. y Aschieri, P. (2016). El cuerpo, modelo para (re)armar: Cartografía de imágenes y experiencias en los consumos urbanos. En L. A. Quevedo (Comp.), La cultura argentina de hoy. Tendencias. Buenos Aires: Siglo XXI.
Distéfano, G. y Zabala, M. (2018). Múltiples abordajes para una sociología del arte de América latina. Un estado de la cuestión. Cuadernos de Historia del Arte, 31(6), pp. 49-104.
Duncan, I. (2003). El arte de la danza. Madrid: Akal.
Dussel, E. (2000). Europa, modernidad y eurocentrismo. En La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 24-33). Buenos Aires: CLACSO.
Dussel, E. (2009, 2 de octubre). El Arte como Afirmación de la Vida [conferencia magistral]. Simposio Internacional Autonomías del desacuerdo durante el Festival Internacional de Artes Electrónicas y Video Transitio_MX 03_. Teatro de las Artes CENART, México.
Dussel, E. (2017). Siete hipótesis para una estética de la liberación. Cuadernos Filosóficos. Segunda Época, XIV.
Guerrón Montero, C. (2021). Las antropologías mundiales y los desafíos políticos de la práctica antropológica en América Latina: el caso de Brasil. PLURAL. ANTROPOLOGÍAS DESDE AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE, 4(8), pp. 55-75.
Larraín, A. (2021). Antropología de la danza. Revista colombiana de antropología, 57(2), pp. 9-14.
Le Breton, D. (2002). Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión.
Lepecki, A. (2008). Agotar la danza. Performance y política del movimiento. Mercat de Flors: Universidad de Alcalá.
Morales Gómez, J. (1989). Algunas consideraciones sobre la caracterización de los conjuntos de gaita de la Costa Atlántica Colombiana. Revista Colombiana De Antropología, 27, pp. 161-170.
Pérez Royo, V. (2022). Cuerpos fuera de sí. Córdoba: DocumentA/ Escénicas Ediciones.
Pinochet, C. (2013). Arte y antropología. En torno a los acentos y omisiones de una adscripción disciplinar. Revista Sans Soleil – Estudios de La Imagen, 5(1), pp. 74-81.
Pinochet, C. (2020). Antropologías del arte en tiempo presente: una aproximación desde sus nudos problemáticos. Revista Antropologías del Sur, 7(13), pp. 63-78.
Quiroz Trejo, J. O. (2009). Arte, sociedad y sociología. Sociológica, 24(71), pp. 89-121.
Quiroz Trejo, J. O. y Camacho Navarrete, F. (2019). Notas y rutas en torno a la construcción de una sociología del arte contemporáneo. Sociológica, 34(97), pp. 145-181.
Turbay, S. (1995). De la cumbia a la corraleja: el culto a los santos en el bajo Sinú. Revista Colombiana De Antropología, 32, pp. 6-40.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María del Mar Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.