Three Ages of Iconoclasm: Actions, Procedures and Screens Against Images

Authors

Keywords:

image, critic, attack, montage, screen

Abstract

Given the structural diagnosis that we define as screen-centric, that is, a scopic system characterized by the ubiquity of screens in our daily lives, iconoclasm emerges as a possible critical action. In dialogue with a variety of contributions from different disciplines, this paper seeks to account for the contradiction we face when thinking about iconoclasm against digital images. On the one hand, today, images, due to their excess and overabundance, become self-canceling: the contemporary visual system works in an iconoclastic way insofar as it generates a hypervisuality that becomes unconsumable for any human being. On the other hand, we trace within this same saturated regime of screens the coordinates to recover the critical potentials stored in the historical movements of iconoclasm. To this end, we periodize iconoclasm by transposing what José Luis Brea called three eras of the image. We then conceptualize the three eras of iconoclasm: as gestures of destruction of the images-matter; as montage procedures in film images; and as a technological system in e-image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Manuel Molina, Universidad Nacional de Córdoba

    Artista visual, docente e investigador. Dr. en Artes Visuales por la Universidad Nacional de Córdoba y becario postdoctoral de CONICET, sus líneas de investigación incluyen la estética, la teoría crítica y los estudios visuales. Escribió su tesis doctoral con el asesoramiento del Dr. Esteban Juárez y la Prof. Dra. Juliane Rebentisch, en Alemania, con una beca del DAAD. Dirige junto a Eugenia Roldán el proyecto de investigación Imagen total (CePIA - SeCyT).

  • Eugenia Roldán, Universidad Nacional de Córdoba

    Doctora en Filosofía, docente en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Nacional de Córdoba y becaria Postdoctoral en el Instituto de Humanidades–CONICET. Formada en estética y teoría crítica, su línea de investigación se centra en la cuestión del cine, las imágenes y el espacio público, especialmente a través del trabajo de Alexander Kluge. Junto a Manuel Molina dirige el equipo Imagen Total y su proyecto FORMAR (Secyt) “La iconoclasia como procedimiento intermedial. Una crítica materialista sensible a la superabundancia de imágenes”.

References

Amiel, V. (2005). Estética del montaje. Madrid: Abada.

Brea, J. L. (2010). Las tres eras de la imagen. Imagen-materia, film e e-image. Madrid: Akal.

Durán Medraño, J. M. (2009). Iconoclasia, historia del arte y lucha de clases. Madrid: Trama editorial y Fundación Arte y Derecho.

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Freedberg, M. (2017). Iconoclasia. Historia y psicología de la violencia contra las imágenes. Buenos Aires: Sans Soleil ediciones.

Gamboni, D. (2014). La destrucción del arte. Iconoclasia y vandalismo desde la Revolución Francesa. Madrid: Cátedra.

Hauser, A. (1978). Causas y consecuencias del movimiento iconoclasta. En Historia social de la literatura y del arte, vol.1 (pp. 176-181). Barcelona: Guadarrama.

Jay, M. (2003). Regímenes escópicos de la modernidad. En Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural (pp. 221-251). Buenos Aires: Paidós.

Kluge, A. y Liebman, S. (1988). On New German Cinema, Art, Enlightenment, and the Public Sphere: An Interview with Alexander Kluge. October, 46, pp. 23-59.

Kluge, A., Reitz, E. y Reinke, W. (1999). Wort und Film. En Ch. Schulte (Ed), In Gefahr und gröβter Not bringt der Mittelweg den Tod: Texte zu Kino, Fim, Politik (pp. 21-40). Berlín: Vorwerk 8.

Latour, B. (2002). What is Iconoclash? Or is There a World Beyond the Image Wars? En B. Latour y P. Weibel (Eds.), Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion, and Art (pp. 15-40). Massachusetts: MIT Press.

Mitchell, W. J. T. (2016). Iconología. Imagen, texto, ideología. Buenos Aires: Capital intelectual.

Molina, M. y Roldán, E. (2023). Imagen total: un abordaje materialista de la digitalización y ubicuidad de las imágenes. Index, Revista de Arte Contemporáneo, nro, pp. 8-19.

Peleshyán, A. (2011). Teoría del montaje a distancia. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Rebentisch, J. (2018). Estética de la instalación. Buenos Aires: Caja Negra.

Romano, C. (2018). Un episodio iconoclasta en el itinerario de la Reforma Universitaria de Córdoba. En A. Agüero y A. Eujanian, A. (Comps.), Variaciones del reformismo. Tiempos y experiencias. Rosario: HyA ediciones.

Romano, C. (2009). Constricción y desvíos: disputas en torno a una imagen de Dimas. Revista Teórica. Teoría, crítica e historia del arte contemporáneo, 3. Fundación Rosalía Soneira, pp-23-29.

Schwarzböck, S. (2016). Los espantos. Estética y postdictadura. Buenos Aires: Cuarenta Ríos.

Schwarzböck, S. (2017). Los monstruos más fríos. Estética después del cine. Buenos Aires: Mar dulce.

Sontag, S. (2005). Godard. En Estilos radicales (pp. 225-289). Buenos Aires: Punto de lectura.

Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra.

Published

2024-07-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Three Ages of Iconoclasm: Actions, Procedures and Screens Against Images. (2024). Avances, 33, 355-373. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45518

Similar Articles

1-10 of 90

You may also start an advanced similarity search for this article.