Research on initial teacher training with a focus on continuing education for youth and adults

A feasible process

Authors

  • Gloria Edith Beinotti Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Research, Initial teacher training, youth and adult education

Abstract

This paper analyses a research process as part of a doctoral thesis on initial teacher training (FDI) with a focus on Continuing Education for Youth and Adults (EPJA). The main purpose was to study the initial teacher training proposals for a Primary Education degree course between 2006 and 2015 in Córdoba, Argentina. 

The study shows how the interweaving of working, training, research and university outreach paths enabled the construction of the research problem, and presents the different theoretical and methodological decisions that originally framed the study and those that were taken throughout its development: ethnographic approach, time frames, fieldwork, and complexity of the analytical process.

In addition, the research findings are described, among which the following stand out: the visible and specific role of EPJA and teacher training in current educational regulations, the processes of parallelism and movement of EPJA-oriented training, the institutional construction of a training proposal, and the different perspectives of students in training regarding schools and the subjects of EPJA.

Finally, knowledge acquired in and about the research process is presented: the relationship between conceptual constructions; methodological decisions and research findings; the development of a theoretical stance; the importance of accuracy and systematicity in the analysis; the multiplicity of subjects that took part in the study; and the ethical precautions that the latter implied.

Author Biography

  • Gloria Edith Beinotti, Universidad Nacional de Córdoba

    Doctora y licenciada en Ciencias de la Educación y maestra superior. 

    Forma parte de equipos de investigación en el Centro de Investigaciones María Saleme de Burnichon de la Facultad de Filosofía y Humanidades (FFyH) de la Universidad Nacional de Córdoba (UNC) y en la Universidad Nacional de Chilecito (UNdeC), donde se abordan problemáticas referidas a las prácticas educativas y escolares con jóvenes y adultos.

    Docente en la UNdeC y en la UNC. Participa en acciones de extensión universitaria orientadas al acompañamiento y la formación de educadores y alfabetizadores de jóvenes y adultos.

References

Achilli, E. (2009). Escuela, Familia y desigualdad social: una antropología en tiempos neoliberales. Rosario: Laborde.

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología Social: los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde.

Achilli, E. (2006). Investigación y Formación Docente. Rosario: Laborde.

Alliud, A. (2003). La biografía escolar en el desempeño profesional de los docentes noveles. (Tesis doctoral). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Beinotti, G. (2021). Políticas educativas, decisiones institucionales y sujetos en la formación docente inicial de Educación Primaria con orientación en Educación Permanente de Jóvenes y Adultos. (Tesis de doctorado no publicada). Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba.

Beinotti, G. (2013). La formación docente inicial de maestros de nivel primario de jóvenes y adultos. Políticas, instituciones y sujetos. (Proyecto de tesis doctoral). Doctorado en Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba.

Bourdieu, P., Chamboredon, J. C. y Passeron, J. C. (2008). El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores.

Brusilovsky, S. y Cabrera, M. E. (2006). Educación escolar de adultos. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Campero Cuenca, C. (septiembre-diciembre 2015). Y ahora ¿dónde estamos? Una aproximación a la formación de educadores y educadoras de personas jóvenes y adultas. Decisio, (42), 3-11.

Davini, M. C. (2015). La formación en la práctica docente. Buenos Aires: Paidós.

Davini, M. C. et al. (2002). De aprendices a maestros: enseñar y aprender a enseñar. Buenos Aires: Papers Editores.

De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano: 1 Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.

Davini, M. C. (1998). El currículum de formación del magisterio: Planes de estudio y programas de enseñanza. Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila.

Edelstein, G., Aguiar, L. et al. (2004). Formación docente y reforma: un análisis de caso en la jurisdicción Córdoba. Córdoba: Brujas.

Ezpeleta, J. y Rockwell, E. (julio-septiembre 1983). Escuela y clases subalternas. Cuadernos Políticos, (37), 70-80.

Ezpeleta, J. (1992). El trabajo docente y sus condiciones invisibles. Nueva Antropología, XII, (42).

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós.

Miranda, E. (2011). Una “caja de herramientas” para el análisis de la trayectoria de la política educativa. La perspectiva de los ciclos de la política (Policy Cycle Approach). Repensar la educación pública: aportes desde Argentina y Brasil. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Montesinos, M. P. y Schoo, S. (2013). Procesos de mediación en la implementación de políticas educativas en un contexto federal. Un estudio de caso: el Plan de Mejora Institucional. Documentos de la DINIECE. Serie La Educación en Debate N.° 13.

https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/serie_en_debate_13_web.pdf

Rockwell, E. (2018). Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. Buenos Aires: CLACSO.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Rockwell, E. (2004-2005). La apropiación, un proceso entre muchos que ocurren en ámbitos escolares. Memoria, conocimiento y utopía. Anuario de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación, (1), 28-38.

Rockwell, E. (1987). Reflexiones sobre el proceso etnográfico (1982-1985). México: Departamento de Investigaciones Educativas. Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional. Mimeo.

Rodríguez, L. (marzo 2009). Educación de adultos en la historia reciente de América Latina y el Caribe. Efora, (3), 62-84.

Downloads

Published

2023-05-02

How to Cite

Research on initial teacher training with a focus on continuing education for youth and adults: A feasible process. (2023). Educación, formación E investigación, 9(14), 29-44. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/41007