Teacher training and addressing disability
Aspects to reflect on based on a study situated at the National University of Río Cuarto
Keywords:
Teacher training, Lack of approach to disabilityAbstract
This article arises from the work carried out in the Master's Thesis: "Towards an understanding of the conceptions about disability in students of the faculty of the National University of Río Cuarto. Construction of meanings”. In this academic context, the purpose of this written work is to analyze the conceptions about the teacher training received in the academic paths followed by these students, based on the emergence of data in the evidence collected. Recovering the discourse that circulates in the interviewed students, identifying their arguments and interpreting and understanding these positions from theory, is essential to think about elements that, from their voices, are frequently evidenced problems and that, therefore, constitute “unpostponable challenges” to review in the course of initial teacher training.
References
Achilli, E. (2008). Investigación y formación docente. Rosario: Laborde editor.
Ardiles, M. (2009). Formación docente, el otro y las huellas para anticipar la enseñanza y el aprendizaje. Dialogando con Zambrano, desde Meirieu. Educere, 13(45), 306-310. http://ve.scielo.org/pdf/edu/v13n45/art06.pdf
Bárcena, F. y Skliar, C. (2015). Pensar y sentir las diferencias. Cartas entre la amistad, la incomodidad y el sinsentido. Revista Teias, 16(40), 06-27. http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24547
Bell Jiménez, A. (2017). Educación para la transformación social: la propuesta pedagógica de Paulo Freire y el contexto universitario. Revista SEP, 15(2), 37-48. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/posgrado/article/view/1961
Castro, S. (2020). Hacia una comprensión de las concepciones sobre discapacidad en estudiantes de los profesorados de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Construcción de significados. (Tesis de maestría inédita). Córdoba: Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación.
Davini, M. C. (2005). Estudio acerca de la calidad y cantidad de oferta de la formación docente, investigación y capacitación en la Argentina. Buenos Aires: Ministerio de Educación. Dirección Nacional de Gestión Curricular y Formación Docente. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO1010130115A
Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. los enseñantes entre la teoría y la práctica. Buenos Aires: Paidós.
Ferry, G. (2004). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Freire, P. (2002). Educación y cambio. [Archivo PDF]. http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/cd2/index/assoc/az0009.dir/az0009.pdf
Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Buenos Aires: Paidós.
Glasser B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine Press.
Goetz J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
Guba, E. G. y Lincoln, Y. S. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. En N. Denzin y E. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research.Sage Publications. Traducción de Mario E. Perrone.
Maxwell, J. (1996). A model for qualitative research design. Qualitative Research Design. An Interactive Approach (pp. 63-85). Traducción de M. L. Grafigna.
Maxwell, J. (1996). Methods. What will you actually do? En J. Maxwell (ed.), Qualitative Research Design. An Interactive Approach (pp. 1-13). Traducción de M. L. Grafigna.
Mayz Díaz, C. (2009). ¿Cómo desarrollar, de una manera comprensiva, el análisis cualitativo de los datos? EDUCERE, Artículos Arbitrados, 13(44), 55-66. https://www.redalyc.org/pdf/356/35614571007.pdf
Monasta, A. (1993). Antonio Gramsci (1891-1937). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada, XXIII (3-4), 633-649. http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/gramscis.pdf
Morin, E. (2001). La cabeza bien puesta. Buenos Aires: Nueva Visión.
Peña, P. y Ruiz Morón, D. (2006). La formación docente: entre la indiferencia y la seducción. Educere, 10(32), 49-54. https://www.redalyc.org/pdf/356/35603208.pdf
Pérez De Lara, N. (2001). Identidad, diferencia y diversidad; mantener viva la pregunta. J. Larrosa y C. Skliar (eds.), Habitantes de Babel. Políticas y poéticas de la diferencia (pp. 291-316). Laertes.
Pérez Jiménez, C. (2009). La formación docente como proyecto político. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (15), 311-353. https://www.redalyc.org/pdf/652/65213215004.pdf
Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, XIV (3), 503-523. https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2001/2001_36.html
Sánchez Carreño, J. (2012). La formación de los profesores. Acción Pedagógica, (21), 58-63. http://www.revencyt.ula.ve/storage/repo/ArchivoDocumento/accion/v21n1/art07.pdf
Sanjurjo, L. (2017). La formación en las prácticas profesionales en debate. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5(2), 119-130. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/cisen/article/view/11775
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Tallaferro, D. (2012). La formación docente: experiencia para el saber y la reflexión. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (18), 113-127. https://www.redalyc.org/pdf/652/65226271003.pdf
Tello, C. (2006). Formación docente y conocimiento. Un binomio en crisis: el caso argentino. Educere, 10(33), 293-301. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/20062/articulo12.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Vogliotti, A., Ledesma M., Roldan, C. y Clerici, J. (2012). Creer, crear y crecer con experiencias pedagógicas innovadoras. Río Cuarto: UniRío. http://www.unirioeditora.com.ar/wp-content/uploads/2019/10/978-987-688-344-3.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Atribución No Comercial Compartir Igual (by-nc-sa):
No se permitirá un uso comercial de la obra original, ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.