EXPLORING THE CREATION OF PEDAGOGICAL STRATEGIES ON INSTAGRAM FOR THE PREVENTION OF MENTAL HEALTH IN YOUNG PEOPLE
Keywords:
prevention, mental health, pedagogical strategy, Instagram, generation ZAbstract
This work corresponds to the final internship of the Psychology Teacher's degree carried out in 2022 within the framework of the Museum of Psychology of the National University of Córdoba (MUPSY). The objective of this study was to make an approach to the field of teaching practice based on the construction of a pedagogical strategy on Instagram (@lavidadepolly) that promotes a teaching process based on the promotion and prevention of mental health in young people between 17 and 17 years old. 25 years. The methodology used was a bibliographic search and semi-structured interviews with young people who were finishing high school or in the first years of a university degree. Finally, a personal brand was built that allowed an approach to the characteristics of the cultural consumption of the population addressed and the possible teaching modalities through social networks.
References
Alirio Pérez, A., Africano Gelves, Bethzaida, B., Febres-Cordero Colmenárez, M. A., Carrillo Ramírez, T. E. (2016). Una aproximación a las pedagogías alternativas. Educere, 20(66), 237-247.
Armano, D. (2011). Pillars of the New Influence. Harvard Business Review. https://hbr.org/2011/01/the-six-pillars-of-the-new-inf
Bernal Bravo, C., González, R., Jiménez, A. y Palomero Ilardia, I. M. (2020). Uso de las redes sociales entre los jóvenes y ciudadanía digital: análisis tras la COVID-19. REIDICS Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (7), 64-81.
Boito, M. E., Espoz Dalmasso, M. B., Martínez, F. R., et al. (2022). Consumos mediáticos, culturales y tecnológicos. Ciudad de Córdoba en contexto de pandemia. UNC.
Carli, S. (2003). Educación pública. Historia y promesas. En M. Feldfeber (Comp.), Los sentidos de lo público. Reflexiones desde el campo educativo. Noveduc.
Correa, M. S. y Vitaliti J. M. (2018). Estudio sobre las redes sociales personales y las redes sociales virtuales en la cibercultura adolescente actual. Summa Psicológica UST, 15(2), 134-144.
Corchado Robles, B. (2017). El uso del lenguaje en Internet y sus repercusiones en la sala de clases. Prisma, XXI.
De La Guardia Gutiérrez, M. A. y Ruvalcaba Ledezma, J. C. (2020). La salud y sus determinantes, promoción de la salud y educación sanitaria. Journal of Negative and No Positive Results, 5(1), 81-90.
Díaz Chica, O., Matellanes Lazo, M. y Santos Fernández, D. (2021). La creatividad de la generación Z según su actividad en las redes sociales. Fonseca. Journal of Communication, (22), 231-253.
Di Marco, P. C. (2010). Lineamientos de prevención en Cuidados Paliativos. Ficha de Cátedra. Psicología Clínica. Facultad de Psicología, UNC.
Instituto de Economía Digital (2017). Las 6 generaciones de la era digital. https://cdn5.icemd.com/app/uploads/2018/12/Estudio_6-generaciones-de-la-era-digital-.pdf
Keutelian, M. (2022). Los mejores momentos para publicar en las redes sociales en 2022. https://sproutsocial.com/es/insights/mejores-momentos-publicar-en-redes-sociales/#ig-times
Maldonado, H. (2018). Aprender (psicología en el siglo XXI). Sobre la necesidad de maximizar el protagonismo epistémico de los aprendientes. Integración Académica en Psicología, 6(18).
Maldonado, H. R. y Fornasari, M. L. (2018). Aprender en escenarios universitarios complejos. Brujas.
Martín Critikián, D., Solano Altaba, M., y Serrano Oceja, J. F. (2022). Hábitos de consumo de moda a través de influencers en la Generación Z. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 155, 39-68. https://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/1387/2229
Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología. (2022). Los jóvenes y los consumos culturales. https://www.cultura.gob.ar/media/uploads/jovenes_y_consumos_culturales_1.pdf
Montero, I., y León, O. G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2(3), 503-508.
Organización Mundial de la Salud. (2021). Atención Primaria de Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/primary-health-care
Pardo Ramos, H., y Viracachá Sandoval, C. (2019). Dispositivos pedagógicos alternativos para la estimulación de las capacidades coordinativas de los estudiantes del grado 202 y 301 del colegio I.E.D Antonio Nariño de la localidad de Engativá. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/18054/Dispositivos%20Pedagodicos%20Alternativos%20para%20la%20estimulacion%20de%20las%20capacidade%20coordinativas%20de%20los.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Paús, F. y Macchia, L. (2014). Marketing viral en medios sociales: ¿qué contenido es más contagioso y por qué? Ciencias Administrativas, 4, 67-82.
Pereyra, M. M. (2021). Consumo de contenidos mediáticos en redes sociales: incidencia en las trayectorias estudiantiles. Actas de Periodismo y Comunicación, 2(7).
Pineau, P., Dussel, I., y Caruso, M. (2001). La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre el proyecto de la modernidad. Paidós.
Puente de Camaño, O. (1998). Criminología y Prevención. Victimología, (15).
Ramos, J. (2020). Estrategias de Marketing en Instagram. XinXii.
Tarrullo, R. (2020). ¿Por qué las y los jóvenes están en las redes sociales? Un análisis de sus motivaciones a partir de la teoría de usos y gratificaciones. Revista Prisma Social (29), 222-239.
Tuñón, J. (2020). Informe OBS: en 2020 Millennials y Centennials representarán el 59% de la población del planeta. OBS Business School. https://www.obsbusiness.school/actualidad/informes-de-investigacion/informe-obs-en-2020-mill
Videla, M. (1991). Prevención. Intervención psicológica en salud comunitaria. Ediciones Cinco.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Atribución No Comercial Compartir Igual (by-nc-sa):
No se permitirá un uso comercial de la obra original, ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.