TEACHERS, STUDENTS AND WRITING IN VIRTUAL CLASSROOMS

CASE STUDY IN AN IFD IN CÓRDOBA CAPITAL

Authors

  • Mariela Prado Universidad Nacional de Córdoba
  • Sofía López Dirección General de Educación Superior de Córdoba
  • Silvia Rojas Universidad del Gran Rosario
  • María Eugenia Rosa Instituto Superior del Profesorado Tecnológico
  • Diego Moreiras Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

digital writing, teaching in virtual environments, teacher training, emergency remote teaching, Cordoba capital

Abstract

This article reports some results of a research carried out within the 2021 Call of the National Institute for Teacher Training (INFoD) for Research Projects in public IFD. The purpose of the research carried out was to analyze the classes written and published in the virtual classrooms of an IFD in the city of Córdoba, as well as the process of writing these by the teachers and their reception by the students, mainly during 2020 (although with scope to 2021). In this paper we present the dimensions linked to teaching work and the students' journey through these virtual classrooms. First, we give an account of the general characteristics of the research. Then, we share conceptual details about the theoretical categories that organized it. Finally, we present some results obtained from the methodological phase of interviews with teachers and students, especially considering: the strategies used for work in 2020; the forms of teacher presences in virtual classrooms; and to the characteristics of the writing of the classes in those environments. We believe that these reflections are useful today for the work of teaching in combined mode.

Author Biographies

  • Mariela Prado, Universidad Nacional de Córdoba

    Profesora y licenciada en Ciencias de la Educación. Especialista en Asesoramiento y Gestión Pedagógica. Docente en la Escuela de Ciencias de la Educación (FFyH-UNC), en el Profesorado en Comunicación Social (FCC-UNC), en el Instituto Superior del Profesorado Tecnológico y en el Instituto de Educación Superior Simón Bolívar.

  • Sofía López, Dirección General de Educación Superior de Córdoba

    Profesora y licenciada en Ciencias de la Educación. Especialista en Lectura, Escritura y Educación. Docente en el Instituto Superior del Profesorado Tecnológico. Integrante del equipo pedagógico del Programa de Formación Docente Inicial en Modalidad Combinada, de la Dirección General de Educación Superior de la provincia de Córdoba.

  • Silvia Rojas, Universidad del Gran Rosario

    Profesora de Educación Tecnológica. Especialista en Tecnologías Digitales y Educación. Docente en instituciones de nivel medio y en el Profesorado de Educación Secundaria en la modalidad Técnico Profesional (ISPT).

  • María Eugenia Rosa, Instituto Superior del Profesorado Tecnológico

    Profesora de Educación Tecnológica. Especialista en Tecnologías Digitales, Robótica y Educación (en curso). Docente en instituciones de nivel primario y secundario. Profesora Adscripta en el Instituto Superior del Profesorado Tecnológico y estudiante de la Licenciatura en Tecnologías Educativas, en la Universidad Tecnológica Nacional, sede Córdoba.

  • Diego Moreiras, Universidad Nacional de Córdoba

    Profesor en Primer y Segundo Ciclo de EGB. Licenciado en Comunicación Social. Magíster en Investigación Educativa y Doctor en Semiótica. Docente en el Profesorado en Comunicación Social (FCC-UNC) y en el Instituto Superior del Profesorado Tecnológico, Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba.

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Published

2023-12-12

How to Cite

TEACHERS, STUDENTS AND WRITING IN VIRTUAL CLASSROOMS: CASE STUDY IN AN IFD IN CÓRDOBA CAPITAL. (2023). Educación, formación E investigación, 9(16), 45-78. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/43572