METHODOLOGICAL CHOICES FOR THE STUDY OF FIRST-YEAR UNIVERSITY STUDENTS’ COLLABORATIVE WRITING PRACTICES
An ethnographic approach
Keywords:
research design, collaborative writing, digital environments, higher education, academic literaciesAbstract
The aim of this paper is to present the research decisions involved in an ongoing ethnographic study of students’ collaborative writing practices within a three-week entrance course at the Social Communication Faculty (Universidad Nacional de Córdoba, Argentina). The research strategy was designed to meet the dynamics of an intensive course to produce different types of data through a variety of instruments. In this article, we focus on three key instances of data collection (which are connected to three moments of the course): a student survey delivered at the start of the course; observation of digital literacy events during a class activity to become familiar with Google Docs as a writing platform; and talk-around-screen interviews once students had turned in their final collaborative writing task (i.e. a reading report). We describe the research choices that we made throughout the fieldwork period, present some preliminary results and outline some conclusions about the potential of the approach adopted for the study. We conclude that interweaving these different types of data sources yielded a broader and more complex view of the writing practices carried out by students during their first contact with academic literacies in higher education.
References
Álvarez, G., y Bassa, L. (2016). Estrategias didácticas para promover la escritura colaborativa mediada por tecnologías: Hacia el desarrollo de dinámicas expertas en los grupos de trabajo. Exlibris, 5, 242-247.
Ávila, X., Castagno, F., Gaiteri, J., Grasso, M., Ibáñez, I., Luque, D., Orellana, M., Pinque, G., Rodríguez, C., y Rodríguez Castagno, T. (2014). Una propuesta de escritura académica para ingresantes a la carrera de Comunicación Social: El informe de lectura. En G. Giménez, D. Luque, y M. Orellana (Eds.), Leer y escribir en la UNC: reflexiones, experiencias y voces (pp. 75-78). Universidad Nacional de Córdoba.
Ávila-Reyes, N. (2017). Postsecondary writing studies in Hispanic Latin America: Intertextual dynamics and intellectual influence. London Review of Education, 15(1), 21-37. https://doi.org/10.18546/LRE.15.1.03
Bárcenas Barajas, K. y Preza Carreño, N. (2019). Desafíos de la etnografía digital en el trabajo de campo onlife. Virtualis, 10(18), 134-151.
Barton, D., y Hamilton, M. (2004). La literacidad entendida como práctica social. En V. Zavala, M. Niño-Murcia, y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 109-139). Red para el desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Bas, A. (2015). Talleres de escritura: De Grafein al taller de expresión I. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 2(3), 9-22.
Blommaert, J. (2005). Discourse: A critical introduction. Cambridge University Press.
Blommaert, J., y Jie, D. (2010). Ethnographic Fieldwork. A Beginner's Guide. Multilingual Matters.
Bolívar, A., y Parodi, G. (2014). Academic and Professional Discourse. En The Routledge handbook of Hispanic applied linguistics (pp. 459-476). Routledge.
Calle-Arango, L., y Ávila-Reyes, N. (2020). Alfabetización académica chilena: Revisión de investigaciones de una década. Literatura y Lingüística, 41, 455-482. https://doi.org/10.29344/0717621X.41.2280
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381.
Castagno, F., Ávila, X., Ibáñez, I., Luque, D., y Orellana, M. (2014). Virajes de una cátedra en dos décadas. La lectura y escritura en el ingreso a Comunicación Social. En Leer y escribir en la UNC: reflexiones, experiencias y voces (pp. 63-67). Universidad Nacional de Córdoba.
Chois Lenis, P. M., Guerrero Jiménez, H. I., y Brambila Limón, R. (2020). Una mirada analítica a la enseñanza de la escritura en posgrado: Revisión de prácticas documentadas en Latinoamérica. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 25(2), 535-556. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v25n02a09
Chois Lenis, P. M., y Jaramillo Echeverri, L. G. (2016). La investigación sobre la escritura en posgrado: Estado del arte. Lenguaje, 44(2), 227-259. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v44i2.4622
Eisner, L. (2022a). “Ensayar una voz”: Un análisis interaccional de prácticas en torno a lo escrito en eventos de escritura colaborativa. En N. Ávila Reyes (Ed.), Multilingual Contribution To Writing Research (pp. 175-197). https://wac.colostate.edu/books/international/la/multilingual/
Eisner, L. (2022b). “Formas de hacer” con la escritura en las aulas de la educación de adultos. Apropiación de prácticas de literacidad institucionales en un centro educativo de nivel medio para trabajadores. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, 13(18), 76-101. http://dx.doi.org/10.30972/riie.13186347
Eisner, L. (en prensa). “Con las manos en la masa”: técnicas colaborativas de producción de datos para el estudio de prácticas de literacidad. En F. Castagno y D. Waigandt (Eds.), Hacia universidades letradas inclusivas. Pensar y hacer en red. ANARCHIVO/ EDUNER.
Ferrari, L., y Bassa, L. (2017). Escritura colaborativa y actividad metalingüística. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 4(8), 121-142.
Godoy, L. (2020). Los códigos escritos en los entornos digitales: Algunos usos estratégicos de estudiantes de nivel secundario y superior. Lingüística y Literatura, 41(77), 320-345. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a14
Lillis, T. (2013). The Sociolinguistics of Writing. Edinburgh University Press.
Lillis, T. (2021). El enfoque de literacidades académicas: Sostener un espacio crítico para explorar la participación en la academia. Enunciación, 26(2021), 55-67. https://doi.org/10.14483/22486798.16987
Lillis, T. (2024). Cerrando la brecha entre texto y contexto en la investigación sobre la escritura académica: revisitando la etnografía como método, metodología y teorización profunda. Cuadernos Del Sur Letras, (54), 17-53. https://doi.org/10.52292/csl5420244674
Lillis, T., y Scott, M. (2007). Defining academic literacies research: Issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, 4(1), 5-32. https://doi.org/10.1558/japl.v4i1.5
Navarro, F., y Colombi, M. C. (2022). Alfabetización académica y estudios del discurso. En C. López Ferrero, I. E. Carranza, y T. A. van Dijk (Eds.), Handbook of Spanish Discourse Studies (pp. 495-509). Routledge.
Orellana, M.; Reinaldi, A. y Dahbar, J. (2023). Reformulaciones interdiscursivas: adecuación al género informe de lectura en el ingreso a la Licenciatura en Comunicación Social en la UNC. Revista Apertura, 6, 42-54.
Papen, U. (2023). The (New) Literacy Studies: The evolving concept of literacy as social practice and its relevance for work with deaf students. Cultura y psyché: Journal of Cultural Psychology, 4(1), 1-18.
Pereira, M. C. (2006). La lectura y la escritura en el CBC: memoria de la experiencia en la cátedra de Semiología. I° Congreso nacional: Leer, escribir y hablar hoy. Tandil.
Roozen, K. (2021). Trayectorias para llegar a ser: La interacción con inscripciones en diferentes ámbitos del mundo de la vida. Enunciación, 26, 84-101. https://doi.org/10.14483/22486798.16909
Street, B. (2004). Los Nuevos Estudios de Literacidad. En V. Zavala, M. Niño-Murcia y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Street, B. (2015). New Literacies; New Times: Developments in Literacies Studies. En N. Hornberger (Ed.), Encyclopedia of Language and Education (pp. 3-14). Springer.
Valdivia, P. (2021). “Para que se actualicen”: Procesos de apropiación digital en familia. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, 15, 93-112. https://doi.org/10.30972/riie.12155570
Zavala, V., Niño-Murcia, M., y Ames, P. (Eds.). (2004). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Red para el desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Atribución No Comercial Compartir Igual (by-nc-sa):
No se permitirá un uso comercial de la obra original, ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.