Índice de satisfacción de clientes residenciales de energía eléctrica basado en la gestión

Authors

  • Héctor Oscar Nigro Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
  • Sandra Elizabeth Gonzáles Cisaro Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
  • Gustavo Tripodi Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Keywords:

consumer satisfaction models, simultaneous nonlinear equations models, partial least squares, service quality perception, customer expectations

Abstract

This work aims to identify the relevant aspects of satisfaction index of residential electricity customers based on management. The methodology is the modeling by Structural Equation Systems based on Nonlinear Partial Least Squares, focused on theoretical considerations.

The satisfaction component is the main variable, and tries to be deduced from the Image, Customer Expectations, Customer Attention, Billing, Information and Communication, Perceived Value.

We take as reference the indicators proposed by measuring the CIER (Regional Energy Integration Commission - International Organism of Energetic Sector in South America).

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Author Biographies

  • Héctor Oscar Nigro, Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
    Ingeniero de Sistemas (Unicen), Magister en Ciencias Políticas y Sociales (Flacso), Candidato a Doctor en Matemática Computacional e Industrial Aplicada (Unicen). Docente Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas (Unicen). Director del proyecto de Incentivos MERAIS V (03/C244).
  • Sandra Elizabeth Gonzáles Cisaro, Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
    Ingeniera de Sistemas (Unicen), Candidata a Doctora en Matemática Computacional e Industrial Aplicada (Unicen). Docente Investigadora de la Facultad de Ciencias Exactas (Unicen). Integrante del proyecto de Incentivos MERAIS V (03/C244).
  • Gustavo Tripodi, Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
    Ingeniero de Sistemas (Unicen), Magister Administración de Negocios (Unicen), Candidato a Doctor en Administración (Unicen). Docente Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas (Unicen). Co-director del proyecto de Incentivos MERAIS V (03/C244).

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Published

2018-05-30

Issue

Section

Aplicaciones

How to Cite

Índice de satisfacción de clientes residenciales de energía eléctrica basado en la gestión. (2018). Revista De La Escuela De Perfeccionamiento En Investigación Operativa, 22(36), 81-99. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/20181