Argentine literature for children in critical key. Theorizing trajectories of children's literature between cultural journalism, communication, and academia

Authors

  • Natalia Elizabeth Rodríguez Sede Andina, Universidad Nacional de Río Negro

Keywords:

Argentine Literature for Children, Theoretical-Critical Developments, Cultural Journalism, Communication, Academic Criticism

Abstract

In this paper we propose to specify the trajectories of children's literature in a critical key. First, we recover contributions from researches that analyze a corpus of theoretical books on literature for children and young people, published in Argentina between the sixties and the nineties, in order to recompose the categorical systems that support such positions. In a second instance, we refer to the theoretical and critical approaches that are consolidated in a dialogical relationship with academic criticism, focusing on a set of events organized by collectives associated with national universities from 2001 to 2013. The aim is to validate the theoretical-critical apparatus of Argentine literature for children (LAPN) in order to demonstrate that it represents theorizing approaches initially inscribed in journalism and communication. This set of early reflections and deliberations later on, theoretical approaches and critical devices are consolidated in connection with the entry into the field of academic criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Natalia Elizabeth Rodríguez, Sede Andina, Universidad Nacional de Río Negro

    Natalia Elizabeth Rodríguez es Doctora en Letras por la Universidad Nacional de Córdoba, y becaria postdoctoral por el CONICET. Se desempeña como docente del Profesorado en Lengua y Literatura, en el Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura, en la Sede Andina de la Universidad Nacional de Río Negro. Integrante del Centro de Estudios de la Literatura, el Lenguaje, su Aprendizaje y su Enseñanza (CELLAE). Extensionista. Los temas de su especialidad se relacionan con la literatura infantil y juvenil, su crítica, la literatura argentina para niños y la edición.

References

Alvarado, M. (2013). Escritura e invención en la escuela. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Blanco, L. (1992). Literatura infantil. Ensayos críticos. Buenos Aires: Colihue.

Blake, C. y Sardi, V. (2012). Un territorio en construcción: la literatura argentina para niños. La Plata: FAHCE-UNLP. http://jornadasplan.fahce.unlp.edu.ar/v-jornadas-2013/iv-jornadas-2012

Blake, C. y Sardi, V. (2011). Una literatura sin fronteras. La Plata: Editorial Vuelta a Casa. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.397/pm.397.pdf

Blake, C. y Sardi, V. (2010). Literatura argentina e infancia: un caleidoscopio de poéticas. La Plata: Editorial Vuelta a Casa. http://jornadasplan.fahce.unlp.edu.ar/II-jornadas-2010/Actas%202010.pdf

Bombini, G. (1991). La trama de los textos. Problemas de la enseñanza de la literatura. Buenos Aires: Libros del Quirquincho.

Cabal, M. (1998). Mujercitas ¿eran las de antes? El sexismo en los libros para chicos. Buenos Aires: Libros del Quirquincho.

Cañón, M. (2020). La autonomización del campo de la literatura para niños argentina (1980-1990). Sus protocolos críticos. Caderno de Letras, núm. 38, pp. 337-351. Brasil: UFPel. https://doi.org/10.15210/cdl.v0i38.19846

Cañón, M. (2019). Entre décadas. La reorganización y consolidación del campo de la Literatura argentina para niños (1983-2001). Tesis de Doctorado en Letras. Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.

Cañón, M. y Couso, L. B. (2018) Los protocolos críticos que fundan el campo de la literatura para niños en la Argentina. En: Montenegro, R. (comp.), Teoría literaria y práctica crítica: tradiciones, tensiones y nuevos itinerarios, pp. 683-732. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata.

Couso, L. B. (2023). La literatura en pugna. Operaciones de la crítica en el campo de la literatura argentina para niños (1959-1976). Tesis de Doctorado en Letras. Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.

Devetach, L. (1991). Oficio de palabrera. Literatura para chicos y vida cotidiana. Buenos Aires: Colihue.

Díaz Rönner, M. A. (2011). La aldea literaria de los niños. Problemas, ambigüedades, paradojas. Córdoba: Editorial Comunicarte.

Díaz Rönner, M. A. (1988). Cara y cruz de la literatura infantil. Buenos Aires: Libros del Quirquincho.

García, L. (13-14 de septiembre de 2013). El posicionamiento de la narrativa crítica en la literatura argentina para niños (1970-1990). En: Jornadas de Poéticas de la Literatura Argentina para Niños. Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

García, L. (2012). Acerca de la literatura infantil y su posicionamiento en el campo literario argentino. RILL Nueva época, núm. 17. Tucumán: Universidad Nacional de Tucumán. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/58266

Itzcovich, S. (1995). Veinte años no es nada. Buenos Aires: Colihue.

Mehl, R. (1992). Con este sí, con este no. Más de 500 fichas de literatura infantil argentina. Buenos Aires: Colihue.

Montes, G. (1990). El corral de la infancia. México: Fondo de Cultura Económica.

Panesi, J. (2001). Protocolos de la crítica: los juegos narrativos de Tamara Kamenszain. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, vol. 9 pp. 104-115. Rosario: UNR. https://www.cetycli.org/cboletines/panesi.pdf

Panesi, J. (1998). Las operaciones de la crítica: el largo aliento. En: Giordano, A. y Vázquez, M. C. (comps.). Las operaciones de la crítica, pp. 9-22. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Stapich, E. y Cañón, M. (2012). Discursos asimétricos: la literatura para niños. Estudios de Teoría Literaria, vol. 1, núm. 2, pp. 41-51. Buenos Aires: Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata.

Walsh, M. E. (1995). Desventuras en el país-jardín-de-infantes. Crónicas 1947- 1995. Buenos Aires: Seix Barral.

Downloads

Published

2023-07-26

Issue

Section

Academicus

How to Cite

Argentine literature for children in critical key. Theorizing trajectories of children’s literature between cultural journalism, communication, and academia. (2023). Etcétera. Revista Del Área De Ciencias Sociales Del CIFFyH, 12. https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/41907