Argentine literature for children in critical key. Theorizing trajectories of children's literature between cultural journalism, communication, and academia
Keywords:
Argentine Literature for Children, Theoretical-Critical Developments, Cultural Journalism, Communication, Academic CriticismAbstract
In this paper we propose to specify the trajectories of children's literature in a critical key. First, we recover contributions from researches that analyze a corpus of theoretical books on literature for children and young people, published in Argentina between the sixties and the nineties, in order to recompose the categorical systems that support such positions. In a second instance, we refer to the theoretical and critical approaches that are consolidated in a dialogical relationship with academic criticism, focusing on a set of events organized by collectives associated with national universities from 2001 to 2013. The aim is to validate the theoretical-critical apparatus of Argentine literature for children (LAPN) in order to demonstrate that it represents theorizing approaches initially inscribed in journalism and communication. This set of early reflections and deliberations later on, theoretical approaches and critical devices are consolidated in connection with the entry into the field of academic criticism.
Downloads
References
Alvarado, M. (2013). Escritura e invención en la escuela. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Blanco, L. (1992). Literatura infantil. Ensayos críticos. Buenos Aires: Colihue.
Blake, C. y Sardi, V. (2012). Un territorio en construcción: la literatura argentina para niños. La Plata: FAHCE-UNLP. http://jornadasplan.fahce.unlp.edu.ar/v-jornadas-2013/iv-jornadas-2012
Blake, C. y Sardi, V. (2011). Una literatura sin fronteras. La Plata: Editorial Vuelta a Casa. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.397/pm.397.pdf
Blake, C. y Sardi, V. (2010). Literatura argentina e infancia: un caleidoscopio de poéticas. La Plata: Editorial Vuelta a Casa. http://jornadasplan.fahce.unlp.edu.ar/II-jornadas-2010/Actas%202010.pdf
Bombini, G. (1991). La trama de los textos. Problemas de la enseñanza de la literatura. Buenos Aires: Libros del Quirquincho.
Cabal, M. (1998). Mujercitas ¿eran las de antes? El sexismo en los libros para chicos. Buenos Aires: Libros del Quirquincho.
Cañón, M. (2020). La autonomización del campo de la literatura para niños argentina (1980-1990). Sus protocolos críticos. Caderno de Letras, núm. 38, pp. 337-351. Brasil: UFPel. https://doi.org/10.15210/cdl.v0i38.19846
Cañón, M. (2019). Entre décadas. La reorganización y consolidación del campo de la Literatura argentina para niños (1983-2001). Tesis de Doctorado en Letras. Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
Cañón, M. y Couso, L. B. (2018) Los protocolos críticos que fundan el campo de la literatura para niños en la Argentina. En: Montenegro, R. (comp.), Teoría literaria y práctica crítica: tradiciones, tensiones y nuevos itinerarios, pp. 683-732. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata.
Couso, L. B. (2023). La literatura en pugna. Operaciones de la crítica en el campo de la literatura argentina para niños (1959-1976). Tesis de Doctorado en Letras. Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
Devetach, L. (1991). Oficio de palabrera. Literatura para chicos y vida cotidiana. Buenos Aires: Colihue.
Díaz Rönner, M. A. (2011). La aldea literaria de los niños. Problemas, ambigüedades, paradojas. Córdoba: Editorial Comunicarte.
Díaz Rönner, M. A. (1988). Cara y cruz de la literatura infantil. Buenos Aires: Libros del Quirquincho.
García, L. (13-14 de septiembre de 2013). El posicionamiento de la narrativa crítica en la literatura argentina para niños (1970-1990). En: Jornadas de Poéticas de la Literatura Argentina para Niños. Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
García, L. (2012). Acerca de la literatura infantil y su posicionamiento en el campo literario argentino. RILL Nueva época, núm. 17. Tucumán: Universidad Nacional de Tucumán. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/58266
Itzcovich, S. (1995). Veinte años no es nada. Buenos Aires: Colihue.
Mehl, R. (1992). Con este sí, con este no. Más de 500 fichas de literatura infantil argentina. Buenos Aires: Colihue.
Montes, G. (1990). El corral de la infancia. México: Fondo de Cultura Económica.
Panesi, J. (2001). Protocolos de la crítica: los juegos narrativos de Tamara Kamenszain. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, vol. 9 pp. 104-115. Rosario: UNR. https://www.cetycli.org/cboletines/panesi.pdf
Panesi, J. (1998). Las operaciones de la crítica: el largo aliento. En: Giordano, A. y Vázquez, M. C. (comps.). Las operaciones de la crítica, pp. 9-22. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Stapich, E. y Cañón, M. (2012). Discursos asimétricos: la literatura para niños. Estudios de Teoría Literaria, vol. 1, núm. 2, pp. 41-51. Buenos Aires: Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata.
Walsh, M. E. (1995). Desventuras en el país-jardín-de-infantes. Crónicas 1947- 1995. Buenos Aires: Seix Barral.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra, siempre que: 1) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); 2) no se use para fines comerciales; 3) En caso que se transforme o genere una obra derivada a partir de esta obra, deberá compartise bajo las mismas condiciones establecidas por esta licencia.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) luego de la publicacion del articulo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- El titular del copyright es Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH.